Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Traffis

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-07-15, 09:56 #11
Bjorne Bjorne är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 374
Bjorne Bjorne är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 374
Det finns undantag från PUL om uppgifterna publiceras i journalistiskt syfte eller ifall de har ett allmänintresse. Lagen är inte svartvit eller lätt att tolka.
Bjorne är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-15, 14:29 #12
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorne Visa inlägg
Det finns undantag från PUL om uppgifterna publiceras i journalistiskt syfte eller ifall de har ett allmänintresse. Lagen är inte svartvit eller lätt att tolka.
Om anonyma inlägg inte granskas innan publicering så anses det inte vara journalistiskt syfte och en sådan sida kan inte få utgivningsbevis enligt fd. RTVV. Något fall med allmänintresse har inte prövats än vad jag vet och allmänintresset får aldrig vara av kränkande natur vilket såna här sidor är. (Inte min formulering eller åsikt)
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-17, 01:32 #13
trådlöst trådlöst är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jun 2008
Inlägg: 1 123
trådlöst trådlöst är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jun 2008
Inlägg: 1 123
Haha jag fick mig ett riktigt gott skratt av den sidan och allt som besökarna har skrivit!

+ Det är en clean and simple, det gillar jag!
+ Namnet är passande.

- Ingenting!

Snyggt jobbat, tror detta kan bli något även om just jag inte är så insatt i vad som gäller om PUL och hur detta kan hindra sidan, men det får ngn annan ta även om det diskuterats lite!
trådlöst är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-17, 12:41 #14
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Filma och polisanmäl förarna istället?

I nuvarande tappning är väl sajten som sagt var tveksam med tanke på PuL.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-20, 03:59 #15
amagab amagab är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 206
amagab amagab är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 206
Tack för alla svaren. Ursäkta jag inte svarat tidigare. Jag är väldigt tacksam för diskussionen och all feedback. Ska se om jag kan svara er feedback nedan.

Citat:
Ursprungligen postat av P3N Visa inlägg
Kul grej Hoppas man inte syns där nån dag...
Tycker inte folk ska ta det så allvarligt....jag skulle själv inte oroa mig så mycket för att hamna där. Och man kan ju även använda Traffis för att ge positiva anmärkningar. Jag skulle faktiskt gärna vilja se mera positiva inlägg men folk har ju alltid lättare att klaga o vara negativ verkar det som.

Citat:
Ursprungligen postat av sbgm Visa inlägg
Hade exakt samma idé för några år sedan, men orka inte göra nåt av det :P Sajten var fräsch Ha statistik, om samma regnr får flera varningar så kommer den med på topplistan sveriges värsta bilförare
Precis vad jag har tänkt. Statistik blir det nog i framtiden då det finns fler inlägg. Just nu så tror jag inte ett enda regnr har fått mer än en traffis.

Citat:
Ursprungligen postat av Syke Visa inlägg
Rolig, clean och trevlig sida!

Hade exakt samma idé för något år sedan och kontaktade DI just ang. PUL. Det var inget de var särskilt glada över eftersom man kan sammankoppla personer med reg. nummer. Ska se när jag kommer hem om jag har kvar mailkonversationen.
Det går att sammankoppla men det är lite att ta i. Man vet ju inte vem som kör bilen och det krävs ju att man kontaktar Trafikverket/Vägverket för att få reda på ägaren.

Citat:
Ursprungligen postat av Syke Visa inlägg
Japp, förmodligen skiter de i det, men så här såg deras svar ut:

"All slags information som direkt eller indirekt kan knytas till en fysisk person som är i livet räknas enligt personuppgiftslagen som personuppgifter så ett registreringsnummer kan vara en personuppgift. Om uppgifterna är strukturerade vilket de torde vara i ditt fall eftersom du skriver att registreringsnumren ska vara lagrade i en databas ska hanteringsreglerna i personuppgiftslagen tillämpas.

För att det överhuvudtaget ska vara tillåtet att behandla personuppgifter krävs att kraven i 9-10 §§ personuppgiftslagen är uppfyllda. Av 9 § personuppgiftslagen framgår att personuppgifter bara får samlas in för särskilda, uttryckligt angivna och berättigade ändamål och att uppgifterna sedan inte får behandlas för något ändamål som är oförenligt med det för vilket uppgifterna samlades in.

Om uppgifterna samlas in med samtycke i syfte att publiceras på webben, är 9 § och dessutom 10 § personuppgiftslagen uppfyllda. Enligt huvudregeln i 10 § krävs den enskildes samtycke för att det ska vara tillåtet att behandla personuppgifter. Undantag från kravet på samtycke har gjorts för behandlingar som är nödvändiga för vissa i lagen angivna ändamål. Exempelvis kan en behandling av personuppgifter vara tillåten efter en intresseavvägning enligt 10 § punkten f personuppgiftslagen.

Det framgår inte på vilken grund du tänkt dig registrera uppgifterna. Om du avser att stödja dig på samtycke kan du läsa mer om detta på denna länk."
Tycker det är ett väldigt grått område så jag oroar mig inte så mycket. Det finns ju värre saker på bloggar, Facebook, Twitter, etc.

Citat:
Ursprungligen postat av Bjorne Visa inlägg
Lagen är inte svartvit eller lätt att tolka.
Precis.

Citat:
Ursprungligen postat av trådlöst Visa inlägg
Haha jag fick mig ett riktigt gott skratt av den sidan och allt som besökarna har skrivit!

+ Det är en clean and simple, det gillar jag!
+ Namnet är passande.

- Ingenting!

Snyggt jobbat, tror detta kan bli något även om just jag inte är så insatt i vad som gäller om PUL och hur detta kan hindra sidan, men det får ngn annan ta även om det diskuterats lite!
Tackar så mycket!

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Filma och polisanmäl förarna istället?
Nästa "feature" är faktiskt att man kan lägga upp en bild med inlägget.....kommer om en vecka hoppas jag.

Så för att ge sajten lite kött på benen så har jag framtida planer:
1) Möjlighet att lägga upp bild med inlägget
2) Statistik
3) Nån typ av kvalitetskontroll
4)Möjlighet att kommentera inlägg

Tack igen för all feedback. Keep it coming!

Senast redigerad av amagab den 2011-07-20 klockan 04:05
amagab är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-20, 12:05 #16
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Citat:
Ursprungligen postat av amagab Visa inlägg
Tycker det är ett väldigt grått område så jag oroar mig inte så mycket. Det finns ju värre saker på bloggar, Facebook, Twitter, etc.
Polisens ursäkt för att inte gå vidare med anmälningar mot Facebookinlägg/sidor etc. är att de inte finns i Sverige.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-20, 13:21 #17
P3N P3N är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 331
P3N P3N är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 331
Ett önskemål/tips:

Jag skulle gärna vilja ha sidan mobilanpassad. Så att om man går in från mobilen blir gränssnittet ett annat mer lätt navigerat/optimerat för mobilen. Blir säkert fler inlägg då man lättare kan lägga in nya traffisar direkt när det hänt.

EDIT:
Kom på en sak till som irriterade lite. Jag skulle vilja ha möjlighet att visa hela inläggen på alla inläggen med EN knapptryckning. Så slipper man trycka på "[mer]" en gång på alla för att läsa igenom.

Senast redigerad av P3N den 2011-07-20 klockan 13:27
P3N är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-20, 14:32 #18
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Kan du inte få ett samarbete med Carfax eller vad de hette? Hade varit bra om det stod märke, modell, färg etc.

Hade varit kul med lite längre berättelser.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-20, 16:01 #19
ninza ninza är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 471
ninza ninza är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 471
Klockren sida. Jag gillar den skarpt och ska lätt använda den! Säger som P3N om en mobilanpassad sida som är enklare att navigera direkt i luren. Då man sitter i bilen så är de lätt att ta fram luren och knappa in direkt.

Trafik+
ninza är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-20, 16:20 #20
amagab amagab är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 206
amagab amagab är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 206
Citat:
Ursprungligen postat av P3N Visa inlägg
Ett önskemål/tips:

Jag skulle gärna vilja ha sidan mobilanpassad. Så att om man går in från mobilen blir gränssnittet ett annat mer lätt navigerat/optimerat för mobilen. Blir säkert fler inlägg då man lättare kan lägga in nya traffisar direkt när det hänt.

EDIT:
Kom på en sak till som irriterade lite. Jag skulle vilja ha möjlighet att visa hela inläggen på alla inläggen med EN knapptryckning. Så slipper man trycka på "[mer]" en gång på alla för att läsa igenom.
Självklart. Skriver ner det på min lista. Tack så mycket!


Citat:
Ursprungligen postat av jonny Visa inlägg
Kan du inte få ett samarbete med Carfax eller vad de hette? Hade varit bra om det stod märke, modell, färg etc.

Hade varit kul med lite längre berättelser.
Det hade varit kul men är nog lite väl ambitiöst just nu. Än så länge så är detta bara en hobby och har lite resurser.


Citat:
Ursprungligen postat av ninza Visa inlägg
Klockren sida. Jag gillar den skarpt och ska lätt använda den! Säger som P3N om en mobilanpassad sida som är enklare att navigera direkt i luren. Då man sitter i bilen så är de lätt att ta fram luren och knappa in direkt.

Trafik+
Tack. Håller med. Får se om jag kan ordna det snart.
amagab är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:47.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017