Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


En galen värld, eller...?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-05-06, 14:25 #11
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
DFT, visst är det så att det aldrig blir bättre än ombudsmannen men jag förstår inte varför arbetsgivaren inte har valt att ta ärendet på högre nivå? Det är ju uppenbart, enligt din beskrivning, att de inte har en konstruktiv dialog vilket är förutsättningen för ett givande samarbete. Jag hade inte tvekat en sekund att föra upp det.

Ang. uppgiftskyldigheten så vet jag varför sådan finns (generellt) och det är för att undvika lönedumpning på bekostnad av de anställda i företaget. Sen om det ens är relevant i det specifika fallet kan jag inte avgöra.

Fråga: 150/timme, är det verkligen inkl. arbetsgivaravgift? Jag får den uppfattningen men det låter väldigt lågt i så fall.

EDIT: Felstavning
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-06, 15:31 #12
DFT DFT är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 289
DFT DFT är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 289
Branchen är Byggnads, sorry jag trodde faktiskt att det var rätt genomskinligt att det var den det rörde sig om.
150 kr i timmen är bara själva lönen och alltså egentligen bara ett exempel det var därför jag inte har krånglat till det och räknat på någon lönekostnad.

De flesta anställda inom byggbranchen trodde ju att det var högre löner strejken handlade om men i själva verket var det just detta, dvs fackets totala kontroll och styrning av en hel branch.

Visst är folk tillsvidareanställda med en given lön, men eftersom man måste förhandla med facket om lönen för varje enskilt projekt så vet man i realiteten aldrig vad lönen kommer att bli.

Vad är det som gör fackets rädsla för lönedumpning viktigare än en enskild invidids rätt till personlig integritet. Man måste ansöka om tillstånd för att sätta upp övervakningskameror och det är inte alltid man får det just med hänvisning till personlig integritet, att människor som bara går förbi ett ställe med kameror kan komma med på bilder. Samtidigt låter man en intresseorganisation samla in och registerföra samtliga som arbetar inom en hel branch och registrera när de arbetat, var de arbetet, och vad de tjänat, och det oavsett om jag som anställd valt att stå utanför den intresseorganisationen eller tom tillhöra någon annan.

Citat:
Originally posted by Westman@May 6 2007, 14:25
DFT, visst är det så att det aldrig blir bättre än ombudsmannen men jag förstår inte varför arbetsgivaren inte har valt att ta ärendet på högre nivå? Det är ju uppenbart, enligt din beskrivning, att de inte har en konstruktiv dialog vilket är förutsättningen för ett givande samarbete. Jag hade inte tvekat en sekund att föra upp det.
Därför att avtalet säger att man först måste förhandla med det lokala facket och om förhandlingarna starndar där så blir det centrala förhandlingar. Dels kan inte företaget låta alla projekt stå stilla medan man väntar på att de centrala parterna har tid att förhandla med varandra och sedan är väl risken att man hade åkt ut ur arbetsgivarföreningen efter ett tag. Jag tror inte att de är så pigga på att i princip avdela en man att på halvtid sitta uppe i Stockholm och för företagets räkning förhandla med Byggnads centralt. Vi pratar ju inte om ett projekt utan om alla jobb som ska göras där den totala arbetstiden är mer än 1200 timmar, vilket för detta bolaget under fjolåret skulle inneburit ungefär 100 förhandlingar om reglerna gällt då.
DFT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-06, 17:09 #13
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
EDIT: Vad är du ute efter egentligen? Jag misstänker att eftersom det rör byggnads så har det med utländsk arbetskraft att göra.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-06, 17:13 #14
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Förövrigt så verkar det där helt uppåt väggarna. Jag har släkt, bekanta och kunder som driver byggföretag och det är allt från fåmans till riktigt stora företag. Inget av dem har det problemet du beskriver. Inte ens de som har ett Estländskt dotterföretag som de använder för arbetskraft.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-06, 20:24 #15
palmiks avatar
palmik palmik är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 345
palmik palmik är inte uppkopplad
Flitig postare
palmiks avatar
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 345
Citat:
Originally posted by ecstyle@May 6 2007, 11:12

Sverige är ett jobbigt land att göra affärer i. Det är ett under att vi får fram nya företag och entreprenörer med vårt företagsklimat. När jag berättar för folk från andra länder om situationen för företagare i Sverige så blir de chockade.
I jämförelse med vilka länder? Har aldrig upplevt nåt annat land (hittils) som betydligt enklare att göra affärer / driva företag i än just Sverige, snarare tvärtom ... hög skatt på löner ja ... men krångligt? Bara nyfiken och ursäkta om det känns offtopic ... men man hör ovan så ofta och det stämmer inte med min verklighet.
palmik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:57.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017