Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Tvsidan.se Ripp På Tv.nu

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2003-08-20, 12:54 #11
Pekay
Guest
 
Inlägg: n/a
Pekay
Guest
 
Inlägg: n/a
Citat:
Originally posted by Christian O@Aug 20 2003, 02:44 AM
Eftersom det är jag som har tvsidan tänkte jag ge mig på att svara några av påståendena här.

När jag startade tvsidan fanns i alla fall tv.nu, kanal.nu och dintv.com som alla är svenska. Med största sannorlikhet finns det även många utländska tv-tablåsidor med liknande layout. Inte vet jag vem som var först på Internet, men som jag ser det har alla på nätet kopierat tidningarnas tv-tablåer. Öppna bara närmaste morgontidning och ni ser att de även där presenterar tablåerna i spalter som ovan nämnda sajter. Enda skillnaden är väl att man tack vare möjligheterna på Internet slipper skriva ut beskrivningarna direkt utan dessa kan nås via en länk, vilket alltså inte är möjligt i tidningen. Så alla påhopp och plagiering är rätt meningslösa anser jag.

Angående databaser och programmering och sånt så kan jag inte ett uns utan hela jobbet är beställt av en annan frekvent skribent här på WN ;-). Kanske borde sätta mig in i det lite bättre eftersom det ju är jag som är ansvarig för sajten även om det är någon annan som gjort den, men jag vet i alla fall att det inte är en kopia av någon annas verk.

När det gäller nyheterna på estart.nu har jag förgäves (har kommit felmeddelanden tillbaka) mailat dig på [email protected], [email protected] och [email protected] många gånger så det är ju bra att jag äntligen når dig på detta vis... "Mina" nyhetsrubriker fungerar ej (http://www.news.nu/estart/index.php) och eftersom de du levererar till Internetstart är i princip identiska mot de du leverade till mig la jag in dem som en tillfällig lösning innan jag skulle lyckas få kontakt med dig. Hur som helst har jag tagit bort dem igen. Vore dock bra om du kunde fixa "mina" rubriker så jag kan använda dem igen.

Till WN: ALLA program som inte är passerade är länkar och därmed standardfärgen blåa. Alla program som är passerade är vanlig text och därmed standardfärgen svarta. Så mitt svar blir JA, den layouten är rätt vanligt förekommande.
Hur går det med tvisten?
  Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-08-20, 19:22 #12
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Citat:
Originally posted by Christian O@Aug 20 2003, 02:44 AM
Till WN: ALLA program som inte är passerade är länkar och därmed standardfärgen blåa. Alla program som är passerade är vanlig text och därmed standardfärgen svarta. Så mitt svar blir JA, den layouten är rätt vanligt förekommande.
Personligen tror jag inte du menar vad du skriver, att metoden att lista programmen där en mjukvara sköter färgsättningen så man enkelt kan utskilja vilka program som är, har varit osv ... är ju en ripp.

Om sedan färgerna inte direkt överenstämmer så är ju bara det en småsak det är ju inte det som gör saken.

Säg så här vad är/var unikt med www.tv.nu, jo alla kanaler listas på indexsidan och har en mjukvara som sköter färgsättningen i listningen.

Sedan har jag en fråga riktad direkt till dej Omander, om du jobbade hårt med en sida och byggde upp en stor besökarkrets samt att varje månad kom det en STOR räkning från tablålevrantören för de 20 kanaler du ansett viktigast att köpa. En vacker dag börjar du få mail angående en webbsida som folk anser "rippat" din layout och metod att lista programmen, dvs. levererar samma tjänst som du fast helt utan reklam. Då ställer du dig 2 frågor

1. Om du betalar 20 000 kr i månaden för 20 kanaler och knappt kan få ihop det ekonimiskt, hur kan då denne ha fler kanaler helt utan reklam.

2. Skall man låta konkurenten fortsätta att konkurera på olika villkor?

WN
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-08-20, 19:47 #13
Davids avatar
David David är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 477
David David är inte uppkopplad
Flitig postare
Davids avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 477
Jag ser inte hur att använda olika färger för händelser som har hänt, händer just nu eller kommer att hända kan vara någons egendom (det måste det ju vara om man ska kunna hävda någon typ av upphovsrätt). Det känns ju lite som att det är ett system folk har använt sedan tidernas begynnelse.

Den krassa verkligheten är att så länge du inte gör något olagligt i din konkurrens med dina konkurrenter - ja, då får du konkurrera.
David är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-08-20, 20:55 #14
jake jake är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 1 145
jake jake är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 1 145
vilken är källan som levererar programdatabasen för respektive sida tv.nu och tvsidan?
jake är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-08-20, 20:59 #15
foks foks är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 727
foks foks är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 727
Var 20 000/mån ett exempel bara?
Känns lite som att jag kan göra det manuellt för 15 000 istället :-)
Eller åtminstone fixa ett script som automatiskt kollar in kanalernas egna hemsidor...
foks är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-08-20, 21:30 #16
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 566
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 566
foks: det är rättigheterna du betalar för... att slänga ihop ett script som fetchar tvinfo är inga problem direkt.
__________________
www.cellsynt.com
Tobbe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-08-21, 00:06 #17
jake jake är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 1 145
jake jake är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 1 145
måste man betala för att visa tv-programmen på sidan? Till vem? Kanalerna borde väl vara glada ju fler som får veta vad de sänder?
Gäller det även dagstidningar isåf? Varifrån hämtas programinformationen?
jake är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-08-21, 00:57 #18
nicclas nicclas är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 340
nicclas nicclas är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 340
För ett par år sedan kontaktades jag av ett konsultbolag i västsverige om att starta en "portal". Portalen skulle bl.a. visa länkar till nyheter, därav deras intresse att ha med mig, och en tv-tablå. Nu blev jag inte involverad i projektet, men hörde i alla fall att tv-tablån skulle köpas av en Anna på tvprogram.nu. Vad jag fick höra så skrev hon in texten för hand(?), och sålde sedan filer att hämta via FTP. Jag skulle tro att priset var högst rimligt, "billigare" än att skriva in dem själv.

Vill ni gräva mer så har jag fortfarande adressen till bolaget som startade portalen

Å andra sidan förstår jag om WN inte vill diskutera detta ämne här...
nicclas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-08-21, 01:53 #19
Jens Jens är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 874
Jens Jens är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 874
Citat:
Originally posted by jake@Aug 21 2003, 12:06 AM
måste man betala för att visa tv-programmen på sidan? Till vem? Kanalerna borde väl vara glada ju fler som får veta vad de sänder?
Gäller det även dagstidningar isåf? Varifrån hämtas programinformationen?
Någon måste ju samla in alla tablåerna. Du kan ju, om du vill, skriva av det tv kanalerna själv publicerar på t.ex deras hemsidor. Men du får inte ta från Aftonbladet's tvguide, tv.nu, dagstidningar m.m. Dom köper färdiga tablåer från företag som redan gjort grovjobbet
Jens är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-08-21, 14:36 #20
ZNs avatar
ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 1 214
ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
ZNs avatar
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 1 214
Om man anger källan, dvs kanske länkar kanalrubriken till respektive kanals
website så blir det väll inga problem med upphovrätten? Så är det iaf med
nyheter, vad jag har hört iaf.
ZN är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:28.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017