Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Brevpostförskott, Pacsoft och fakturaavgift

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-01-14, 03:13 #11
Matss avatar
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 711
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
Matss avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 711
Citat:
Men PF avgiften, hur betalar jag den, gör jag det i kassan på postcentret samtidigt?
Den frankerar du på samma sätt som portot.

//Posten
Mats är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-01-15, 01:16 #12
ZNs avatar
ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 1 214
ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
ZNs avatar
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 1 214
Jag va på ett postcenter idag och testade, dom verkade lite förvirrade där, men sa att om det är brevpostförskott så skulle man mycket riktigt få betala 50 kr extra om man inte skulle skicka för mer än 300. Dock så lovade han mig att jag skulle få slippa den avgiften nu, om han menade bara denna första gången eller tills vidare uppfattade jag inte riktigt men gissar på det första. På paket däremot så behövde man tydligen aldrig betala något extra, jag ska ringa till pacsofts supportnummer imorgon o hoppas bli lite klokare.

Tack för svaret LB.
ZN är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-01-15, 01:54 #13
Matss avatar
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 711
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
Matss avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 711
Citat:
Jag va på ett postcenter idag och testade, dom verkade lite förvirrade där, men sa att om det är brevpostförskott så skulle man mycket riktigt få betala 50 kr extra om man inte skulle skicka för mer än 300. Dock så lovade han mig att jag skulle få slippa den avgiften nu, om han menade bara denna första gången eller tills vidare uppfattade jag inte riktigt men gissar på det första. På paket däremot så behövde man tydligen aldrig betala något extra, jag ska ringa till pacsofts supportnummer imorgon o hoppas bli lite klokare.
Nu hänger jag inte riktigt med, hade du frankerat försändelsen med frimärken och ändå egentligen få betala 50 kr? Eller tog du det på följesedel?

"Posten brev" och "Posten paket" är två skillda företag och när du skickar paket så behöver du aldrig fylla i en följesedel utan du får automatiskt en faktura.

Tror dessvärre inte att Pacsoft kan hjälpa dig med detta, dom har ju inget direkt med Posten att göra mer än att som har byggt sitt system för ett antal olika speditörer och däribland Posten.

Kan dom verkligen inte hjälpa dig om du ringer dom på Kundtjänst? (020 - 23 22 20)

Citat:
Tack för svaret LB.
Det var så lite så.

// Mats
Mats är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-01-16, 01:37 #14
ZNs avatar
ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 1 214
ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
ZNs avatar
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 1 214
Hmm, det är verkligen förvirrande nu i början, men det är ju posten vi snackar om..
Jag ska ringa både posten och pacsofts # och räta ut alla frågetecken.
ZN är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-01-16, 12:20 #15
Omg33k Omg33k är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 54
Omg33k Omg33k är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 54
Borde det inte vara mottagarens jobb att betala för att få brevet?
Omg33k är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-06-15, 01:08 #16
axl axl är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 5
axl axl är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 5
Är på gång med en webshop, det här med pacsoft verkar VÄLDIGT krångligt, finns det inte ngn på posten som har koll så man kan få en riktig genomgång med "Postcenter"-chef eller dyl. Oroväckande mycket problem och avgifter <_<
axl är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-06-15, 01:20 #17
Matss avatar
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 711
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
Matss avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 711
Citat:
Är på gång med en webshop, det här med pacsoft verkar VÄLDIGT krångligt, finns det inte ngn på posten som har koll så man kan få en riktig genomgång med "Postcenter"-chef eller dyl.
Det beror nog på hur mycket du kommer att omsätta, dom är inte speciellt intresserade av att ha möten med kunder som kanske "köper porto" för någon tusenlapp i månaden, dom får nöja sig med supporten på Pacsoft Online.

Citat:
Oroväckande mycket problem och avgifter
Ser du det som problem redan innan du kört igång kommer du inte att få det lätt i fortsättningen heller, det är jobbigt att tjäna pengar...

// Mats
Mats är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-06-15, 11:53 #18
MattiKolu MattiKolu är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 55
MattiKolu MattiKolu är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 55
Citat:
det här med pacsoft verkar VÄLDIGT krångligt
Pacsoft online:
1) Logga in på Pacsoft online
2) Mata in kundens adressuppgifter, pris och välj fraktsätt.
3) Skriv ut etiketten och klistra den på försändelsen.
4) Om du skickar brev/paket för mer än 300 kr exkl moms skriver du ut en följesedel. Följesedeln innehåller information om antalet paket du skickar iväg och med vilket fraksätt.
5) Lämna breven/paketen på Posten tillsammans med eventuell följesedel (om du inte lämnar en följesedel betalar du kontant).

Steg 2 kan automatiseras med Pacsofts "orderkoppling" (kostar nån tusenlapp per år?).
MattiKolu är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-06-21, 16:44 #19
backens avatar
backen backen är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 110
backen backen är inte uppkopplad
Medlem
backens avatar
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 110
Gick igenom precis samma sak när jag började använda Pacsoft online.
Fast jag hann skicka ca 10 gånger innan någon upplyste mig om "straffavgiften" på 50kr om du skickar för mindre än 300 ex moms. dvs 500:- i straffavgift på några veckor.

När jag ringde kundtjänst för att kolla att detta verkligen var sant viste dom inte utan fick ringa upp senare, det slutade med att jag fick 3 häften frimärken i ersättning.

Jag förstår inte riktigt anledningen till denna faktureringsavgift då man ändå får hem endast en faktura i slutändan.
Jag hade förstått om gränsen gick vid några tior så att ingen bara skicade ett enstaka brev mot faktura, men nu blir det ju bara mer krångligt och tidsödande för posten och för mig (som måste räkna efter om 300:- är uppnått och betala kontant mm) posten måste ta hand om mina brevpostförskott direkt i kassan ta betalt mm.
backen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-09-24, 02:02 #20
johan.thid johan.thid är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 47
johan.thid johan.thid är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 47
Citat:
Originally posted by Mats@Jan 14 2004, 03:17
Jag lägger ca 750.000/året i frankering och jag har inte mer i rabatt än du som skickar ett pf/dag.
Med en frankeringsmaskin blir det ju billigare.
johan.thid är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:06.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017