Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Skyldigheter till återbetalning

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-06-13, 08:53 #11
melin melin är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 1 396
melin melin är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 1 396
Hmm.. jag har fått in pengar på mitt konto som sedan banken tagit tillbaka för att det varit en felaktig insättning..
melin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-06-13, 08:53 #12
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 352
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 352
Det fina namnet för detta är "condictio indebiti". Nedan en länk till ett examensarbete som väl beskriver ditt fall.

http://www.jur.lu.se/Internet/Biblioteket/...pdf?OpenElement
Jan Eriksson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-06-13, 09:06 #13
Thors avatar
Thor Thor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 547
Thor Thor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Thors avatar
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 547
Citat:
Originally posted by Terabyte@Jun 13 2007, 07:41
Om någon ger dig pengar, gör ett misstag, vad är det som säger att de har rätt att få det tillbaka, lagmässigt? Visst har de rätt att vilja få det, men finns det i lagen något som tyder på att de har rätt att få det tillbaka?
Rent jurisidkt sett så har du inte rätt att behålla nått som inte är ditt. Detsamma gäller om du hittar en hundring på gatan, stoppar du den i fickan utan att gå till polisen med den så begår du tekniskt sett en stöld.

och innan vi för höra "men det var ju de som gav mig pengarna" så kan vi tillägga att gåvan ska vara uppsåtlig för att vara bindande. Du kan inte ge bort nått av misstag. Lika lite som du kan ge bort nått under hot...

*Edit: Stavning*
Thor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-06-13, 09:27 #14
melin melin är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 1 396
melin melin är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 1 396
Citat:
Ursprungligen postat av Thor
Citat:
Ursprungligen postat av Terabyte
Om någon ger dig pengar, gör ett misstag, vad är det som säger att de har rätt att få det tillbaka, lagmässigt? Visst har de rätt att vilja få det, men finns det i lagen något som tyder på att de har rätt att få det tillbaka?
Rent jurisidkt sett så har du inte rätt att behålla nått som inte är ditt. Detsamma gäller om du hittar en hundring på gatan, stoppar du den i fickan utan att gå till polisen med den så begår du tekniskt sett en stöld.
och innan vi för höra men det var ju de som gav mig pengarna så kan vi tillägga att gåvan ska vara uppsåtlig för att vara bindande. Du kan inte ge bort nått av misstag. Lika lite som du kan ge bort nått under hot...
*Edit: Stavning*
Om värdet av det upphittade inte är mer än 60kr (tror jag) så kan man behålla det.. så hittar men t.ex 40kr så är det inget inlämningskrav på det.

Inte säker på gränsen men det finns en
melin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-06-13, 09:46 #15
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Citat:
Originally posted by Jan Eriksson@Jun 13 2007, 07:53
Det fina namnet för detta är "condictio indebiti". Nedan en länk till ett examensarbete som väl beskriver ditt fall.

http://www.jur.lu.se/Internet/Biblioteket/...pdf?OpenElement
Detta var minst sagt intressant läsning. Som jag förstår det, verkar det praktiskt taget att HD släpper på återbetalningen om mottagaren inte handlat i ond tro, dvs inte vetat om inbetalningen eller att den skulle komma och förbrukat pengarna.
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-06-13, 15:17 #16
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Du gör dig inte skyldig till stöld om du inte lämnar in något du hittat till polisen, men väl brottet "Fynförseelse"...

Dessutom är det väl 4 § som gäller ursprungliga frågan i tråden.

Brottsbalken 10 kap:

4 § Den som, i annat fall än förut i detta kapitel är sagt, med egendom, som han har i besittning men vartill ägande- eller säkerhetsrätt är förbehållen eller tillförsäkrad eller eljest tillkommer annan, vidtager åtgärd varigenom egendomen frånhändes den andre eller denneannorledes berövas sin rätt, dömes för olovligt förfogande till böter eller fängelse i högst två år.

8 § Fullgör man ej vad i lag är föreskrivet om skyldighet att tillkännagiva hittegods ellerannans sak som man av misstag eller tillfällighet fått i besittning, dömes för fyndförseelse till böter. Underlåter man att fullgöra sådan skyldighet med uppsåt att tillägna sig godset eller förfar man eljest med godset på sätt i 4 § sägs, skall gälla vad där är stadgat.

Intressant examensarbete som belyser problematiken, men ingalunda ger ett entydigt svar.
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-06-13, 15:49 #17
MrHandley MrHandley är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 591
MrHandley MrHandley är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 591
Jag har alltid trott att det bara var att prata med banken så hamnade pengarna rätt. Döm om min förvåning när telefonen slutade fungera och det visade sig att frugan fört över pengarna för telefonräkningen till fel konto. Vi hade betalat men av någon anledning så hamnade pengarna på fel ställe...

Banken kunde inte hjälpa till (vi hade ju bevisligen skrivit var pengarna skulle) utan vi fick ta det med betalningsmottagaren. Fick tillbaka pengarna från företaget i fråga på ca 3 veckor...
MrHandley är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:28.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017