Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Fredrik Härén - Kunskapens dag

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-01-25, 09:46 #11
ecstyle ecstyle är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 206
ecstyle ecstyle är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 206
Jag tyckte det var sisådär. För mycket förenklingar.
ecstyle är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-25, 10:48 #12
eliasson eliasson är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 1 863
eliasson eliasson är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 1 863
Fortsatt sevärda är Hans Rosling under TED där han pratar om Developing world:

Del 1: http://www.youtube.com/watch?v=PHhdNEKwN50
Del 2: http://www.youtube.com/watch?v=0VVa_YrpMpk
Del 3: http://www.youtube.com/watch?v=8pizaZo6nUc

Också intressant :-)
eliasson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-25, 14:03 #13
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 991
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 991
Vad är nytt? Tror det var DN som för några år sen som besökte bibliotek i Kina.
Det visade sig att alla bibliotek i Kina var full till stängningsdags. Lördag och söndag satt studenter och pluggade till klockan 9-10 på kvällen från morgonen oavbruttet.

Sen gjorde dom samma koll på svenska bibliotek & universitet. Ja, ni kan ju gissa skillnaden.

I min skola (pluggar utomlands) så har vi en majoritet av asiater. Jag måste bara säga att indier & kineser...... Satsar 239.5% istället för 100%. Handet på hjärtat, vem skulle klara av att studera from 8 på morgon till timmarna inpå natten? Utan att kolla din email, mobil eller ta störra raster för mat eller kaffe eller dylikt? När vi har tentaperioder så förekommer även missbruk av koffeintabletter, för att kunna effektivisera pluggandet.

Så, när frågan kommer upp, varför ska man anställa svenskar framför indier eller kineser så är saken enkel. Det gör man inte om man är ett stort företag. Och jag är säker, större del av produktion kommer flyttas utomlands. Varför ska företag bedriva verksamhet i Sverige? Massa lagar som reglerar dom? För att facken ska få något att göra (ställa till problem)? För att bemötas av svenskar som klagar 100 gånger mer än dessa asiater? You tell me!

Om man var smart (vilket jag inte är så skulle man börja tänka på eventuell flytt redan nu till något av dessa länder.
Johan H är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-25, 14:57 #14
ecstyle ecstyle är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 206
ecstyle ecstyle är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 206
Nu är det dock mycket "trycka" information, lära sig innantill och inte ifrågasätta auktoriteter i dessa länder och liten kunskapstillämpning, kritiskt tänkande, kreativitet, etc. Nu kommer väl det att ändras vad det lider. När jag pluggade i Singapore för ca 10 år sedan hade de inlett en reformation av skolsystemet där de försökte få bukt med att studenterna bara lärde sig innantill. Till de flesta tentor fick man ta med sig så många böcker man kunde bära..Det var s.k "open book exams". En lärare i International Business berättade att studenter kunde lära sig en bok på 1000 sidor utantill. Så som svar på en tentafråga kunde de ordagrant skriva ner 3-4 sidor från läroboken som ringade in det rätta svaret.

Att det sitter många och pluggar på bibliotek i Kina kan ju bero på att det är många studenter i förhållande till bibliotek. Att det är svårt att få lugn och ro hemma (i en 1-rummare) eller i studentrummet som du delar med 5 andra snubbar. I Singapore var biblioteken alltid fulla, men många studenter gick dit för att det fanns aircon och var svalt och skönt. När jag var där så sov de mest.

Men, visst. Oftast ser jag ingen anledning att anställa en svensk och jag förstår inte alltid lönerna till xpats. De skall ha 100000 i månaden (efter skatt). Lägenhet med hyra på 50000 i månaden, fria hemresor, försäkringar. Ungarna i Internationell skola som går på 200000 per termin, etc. Hade det varit mitt företag hade jag självklart anställt en lokalanställd och gett mig själv en högre lön

Sen tror jag inte alltid att asiater, eller han tog exemplet lankeser har bättre kunskaper än oss. Visst i många asiatiska länder har de kunskaper om västerländska filmer och artister, sportstjärnor etc, men det beror oftast på en dominerande kultur. Jag tänkte främst på USA. Svenskar har också bra koll på Amerikansk kultur, amerikansk musik, film, etc. Jag tror inte exempelvis kineser i allmänhet har någon vidare koll på Sverige. Vi är ett litet obetydligt land för många och vi har ofta bättre koll på andra än vad dom har på oss.
ecstyle är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-25, 20:40 #15
Roosweb Roosweb är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 170
Roosweb Roosweb är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 170
Tycker det var ett mycket intressant tal han höll och det är faktiskt lite oroande med hur mycket de expanderar i Kina området. Så tack för de mycket intressanta länkarna!
Roosweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-26, 00:06 #16
wizzos avatar
wizzo wizzo är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 424
wizzo wizzo är inte uppkopplad
Flitig postare
wizzos avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 424
Fattigdom/arbetslöshet kan vara en stark faktor till att dem orkar sitta från morgon till kväll och råplugga. Så som jag har uppfattat saker och ting så brukar inte folk i Asien ens ha nån aning om vem Adolf Hitler var därav man ser ungdomar gå omkring med Nazi hakkors på armarna i Japan. Inte för att dem är rasister men dem vet lika mycket om 1:a och 2:a världskriget som vi i Europa kan kinesisk historia med alla kejsare och grejs. (Dessutom snodde nazisterna hakkors symbolen från Asiens buddhism religion så därav kulturkrocken om ni ser en Japan med en sån tatuering.)
....(nu råkar jag dra många Asiatiska länder över en och samma kam rätt så grovt då Japan är lite speciellt t.om med Asiatiska mått men den grundläggande observationen är fortfarande reell)

Vilket är ett misstag för dem som leder Asiens utbildnings utveckling. Då skulle dem ha vetat att Einstein sagt det här enligt en av Fredrik Härens svarta idébok.

Citat:
Imagination is more important than knowledge.
Knowledge is limited. Imagination encircles the world. /Alby Einstein
http://www.sfheart.com/einstein.html

Fredrik översatte det nånting i stil med att "Kunskap kan man läsa sig till inte kreativitet"
wizzo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-26, 03:48 #17
ecstyle ecstyle är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 206
ecstyle ecstyle är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 206
Att Japanerna bär nazi-symboler är kanske inte så konstigt eftersom de var allierade med nassarna och bar sig åt minst lika svinigt, dock med den skillnaden att Japanerna inte tycker att de gjort något fel, inte har bett om ursäkt, samt fortfarande hyllar sina krigsförbrytare och massmördare som Japanska, historiska hjältar. Många känner inte till att Japanerna hade koncentrationsläger i Kina där de utförde omänskliga experiment på tillfångatagna Kineser. Folk vet oftast inte att de utförde massaker på civila när de intog den dåvarande huvudstaden Nanjing. Soldater slängde upp spädbarn i luften och försökte spetsa dem på sina bajonetter, etc, etc.

Men för att tala om utbildningen. Många pluggar hårt för att de har hårda krav hemifrån. Föräldrarna har oftast bara ett barn (i Kina) och de sätter allt på ett kort och vill att ungen skall bli framgångsrik så att han eller henne kan ta hand om dem när de blir gamla. Det är enorma krav på barnen att lyckas och föräldrarna lägger ner otroliga summor på barnens utbildning. Det börjar redan i unga år, med speciella "einsten-skolor" för typ 2-åringar. Sen börjar de ofta på engelskaundervisningar, vilket oftast mest är lek men något lär det sig säkert. Sen skickar de ofta ungarna utomlands för att plugga och det är inte billigt..
ecstyle är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-26, 23:41 #18
wizzos avatar
wizzo wizzo är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 424
wizzo wizzo är inte uppkopplad
Flitig postare
wizzos avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 424
"Einstein-skolor" som dock fått allting om bakfoten angående att särskilja mellan dem 2 extrema polerna kunskap vs. kreativitet.
Vilket är en farlig grund att börja på.
För Asiaterna har man balanserat vågen 100%-0% till fördel till kunskapssidan. För Sverige har man kört en snällare balansering 30%-70% fördel kreativitet. Vilket säkert var rätt beslut under 1960-80 talen men när herden försvinner och stafettpinnen går över till folk som inte frågar sig varför man har kört med ett visst system.

Ja då tappar man riktningen på destinationen och man får den ökande statistiken på svenska ungdomar som har svårt att gå ut gymnasiet. Allt det här med strängare regler löser inte det grundläggande problemet i Svensk skola även om positiva effekter upplevts. Problemet med kompassen kvarstår

PS.
nu börjar det bli riktigt OFFTOPIC från Fredrik Härens video tråd.
wizzo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-27, 01:19 #19
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
De dåliga villkoren för företag och de höga lönenivåerna kommer att skapa en del problem sett över en hundraårsperiod. Sist vi hade massarbetslöshet i väst så slutade det med ett världskrig och hundratals miljoner döda. Man brukar säga att ett litet krig halverar arbetslösheten, medan ett stort krig halverar mänskligheten.

Maktbalansen i världen har svängt fram och tillbaks mellan olika världsdelar sedan människan utvandrade från Afrika. En kul anekdot är en grupp med turister utanför slottet i Stockholm. Guiden berättar att slottet härstammar från 1700talet. Man hör ett litet imponerat sorl och mumlande på amerikansk engelska i gruppen. En kinesisk man i gruppen räcker därefter upp handen och frågar "Är det 1700 före eller efter Kristus?"

Frågan kanske verkar okunnig. Men på 1700talet före Kristus så byggde man betydligt större i lyxigare i Kina. Ett så pass nytt, litet och skruttigt slott imponerar alltså inte på kinesen, men mycket väl på amerikanerna.

Europa dominerade i 500 år. Nordamerika har dominerat i 100 år och gör det fortfarande. Om det tar 5 eller 500 år för någon annan del av världen att lägga beslag på den kulturella och militära makten kan ingen veta i dagsläget. Men förr eller senare så kommer det naturligtvis att hända.

Vad gäller Sverige så har vi redan hamnat lite på efterkälken. Mäter man BNP per Capita så spelar vi inte i samma liga som Norge, USA, Tyskland, Danmark och Finland (där vi annars tror oss höra hemma). Vi är istället jämbördiga med länder såsom Singapore, Förenade Arabemiraten och Taiwan.

Här är en karta över BNP per Capita för den som är intresserad. Observera att den är från 2005. Sveriges höga skattetryck gör tyvärr att vi på sikt är chanslösa om vi vill hålla jämna steg med övriga världen. Vi är inte latare eller dummare än andra folk. Vi har bara ett väldigt föråldrat system och samhälle.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-27, 15:34 #20
wizzos avatar
wizzo wizzo är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 424
wizzo wizzo är inte uppkopplad
Flitig postare
wizzos avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 424
Citat:
Originally posted by Gustav@Jan 27 2008, 02:19

Här är en karta över BNP per Capita för den som är intresserad. Observera att den är från 2005. Sveriges höga skattetryck gör tyvärr att vi på sikt är chanslösa om vi vill hålla jämna steg med övriga världen. Vi är inte latare eller dummare än andra folk. Vi har bara ett väldigt föråldrat system och samhälle.
Jag tror att gränsen för chanslöshet redan nådde sin kritiska massa runt 1998 samma period då Ericsson tvingades varsla bort halva sin styrka. Sverige har kört på ångor sen dess fast om man lättar på det höga skattetrycket som kanske kommer att bli ännu högre, ifall tvingad medlemskap i facket blir verklighet då riskerar man att hamna i Michael Moore's film Sicko 2
wizzo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:55.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017