Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Hjälp mig få jobb! Vad behöver jag göra?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2015-06-23, 21:47 #11
jtmf jtmf är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2013
Inlägg: 246
jtmf jtmf är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2013
Inlägg: 246
Jag jobbar heltid med SEO & SEM och kan inte programmera
Visst kan jag html & css.
Men när det kommer till backend så kan jag inte mycket! Mer än att tolka koden.

Så lär dig grunderna men lägg det största fokuset på att förstå dig på sökmotorn.

Lycka till!
jtmf är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-06-23, 22:06 #12
Nani Nani är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2014
Inlägg: 16
Nani Nani är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2014
Inlägg: 16
Citat:
Ursprungligen postat av jtmf Visa inlägg
Jag jobbar heltid med SEO & SEM och kan inte programmera
Visst kan jag html & css.
Men när det kommer till backend så kan jag inte mycket! Mer än att tolka koden.

Så lär dig grunderna men lägg det största fokuset på att förstå dig på sökmotorn.

Lycka till!
Absolut, det ska jag göra. Jag är rätt så nyfiken av mig, så att lära sig grunderna tycker jag är jätteskoj!

Tack!
Nani är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-06-30, 02:32 #13
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
Jag håller med jtmf. Att jobba med SEO och annan onlinemarknadsföring kräver inte så omfattande programeringskunskaper. Ska du jobba med SEO så skippa Java helt och hållet. Det kommer du inte ha någon användning av. Om du hade tänkt att bli egenföretagare är det viktigare att kunna HTML, CSS samt ha hyfsad förståelse för PHP m.m. Detta eftersom du som egenföretagare inte har några specialicerade kollegor att vända dig till med tekniska problem, såvida du inte väljer att hyra in en konsult.

Sökmotoroptimering handlar mer om analys av besökarbeteende och vilka rankingfaktorer som funkar, än om programmering. Google analyserar och utvärderar inte i första hand en webbplats tekniska uppbyggnad, utan vilka sökfrågor webbplatsens innehåll är relevant för. D.v.s. vilket innehåll som visas för besökaren.

Mitt tips är att du fokuserar på följande om du vill jobba med SEO:
  • Grundläggande kunskaper om HTML och CSS.
  • Förståelse för hur Google fungerar. Vilka rankingfaktorer är viktigast och ger snabbast resultat.
  • Bekanta dig med Googles egna verktyg. T.ex Adwords sökordsplanerare för att se sökvolym på sökord och fraser, samt Google Webmaster Tools.
  • Sökordsanalys - att kunna välja ut de mest lönsamma sökorden för kunden.
  • Lär dig länkar och deras betydelse för rankingen. Länkar är fortfarande viktigt och det är ofta kunskapen om dessa som skiljer medelmåttiga sökmotoroptimerare från de bästa.
  • Jag kan verkligen rekommendera boken Guldläge på nätet. Finns att köpa på nätet eller att låna på välsorterade bibliotek.

EDIT: Kom på ytterligare ett tips. Hör efter med lite större SEO-byråer om möjligheterna till praktik. Kanske kan vara svårt att kombinera med befintligt arbete. Om du jobbar deltid kanske det ändå går att anpassa tiderna på praktikplatsen efter dina arbetstider.

Senast redigerad av kw_wasabi den 2015-06-30 klockan 02:37
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:16.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017