Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Kommer jag behöva lägga ner?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-01-27, 11:34 #11
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Informationen kring detta har ju varit väldigt bristfällig. Själv trodde jag att det enda penningtvättlagen tvingade var att betalaren skulle koppla sin identitet till mobilnumret, det infördes väl sent 2012?

Är verkligen operatörerna tvingade att sluta erbjuda SMS-betalning?
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-27, 11:49 #12
nosnaj nosnaj är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 012
nosnaj nosnaj är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 012
Citat:
Ursprungligen postat av Erik Stenman Visa inlägg
Informationen kring detta har ju varit väldigt bristfällig. Själv trodde jag att det enda penningtvättlagen tvingade var att betalaren skulle koppla sin identitet till mobilnumret, det infördes väl sent 2012?

Är verkligen operatörerna tvingade att sluta erbjuda SMS-betalning?
http://www.fi.se/upload/43_Utredning...r_130117v7.pdf
nosnaj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-27, 12:31 #13
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
WyWallet gäller samtliga operatörer.

Vilka SMS-tjänster använder ni? Verkar mycket märkligt att ni inte skulle fått information från dem. Det är ju inte direkt en bomb som slår ner, det har ju varit känt länge.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-27, 14:42 #14
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av daniel_ Visa inlägg
Jag tror nog alla operatörer stänger ner möjligheten. Det är ju inget frivilligt då bakgrunden till slopandet av SMS-betalningar är penningstvättslagen. Sen tror jag inte operatörerna gråter floder över detta. De får ju nu en hel annat position som kan agera exempelvis bank och självklart betalleverantör. Väldigt rätt i tiden när intäkterna för samtal och SMS dalar.
Det stämmer inte alls att det skulle vara ofrivilligt. Precis som Finansinspektionen skriver enligt ovan så är det helt och hållet operatörernas val. De vill tjäna pengar på den nya betalmarknaden och sno en andel av denna från bankerna och de stora kortföretagen helt enkelt.

Jag tycker gott alla fyra mobiloperatörerna har gjort sig förtjänta av polisanmälningarna. Det är inte långt ifrån rent bedrägeri i mina ögon det de genomfört. De har ljugit för miljontals kunder och de har utnyttjat sin monopolställning för att utpressa kunderna genom den marknadsföring som förekommit. De har dessutom genom denna falska marknadsföring orsakat extra kostnader för exempelvis länstrafikbolagen som tvingats dementera och informera alla kunder, kostnader de bör ersätta.

4T och WyWallet är bland de största skamfläckarna i svenskt näringsliv skulle jag vilja påstå, lyckligtvis har de skapat en usel produkt som de flesta inte verkar vara intresserade av.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2013-01-27 klockan 14:45
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-27, 15:25 #15
daniel_s avatar
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
daniel_s avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Det stämmer inte alls att det skulle vara ofrivilligt. Precis som Finansinspektionen skriver enligt ovan så är det helt och hållet operatörernas val. De vill tjäna pengar på den nya betalmarknaden och sno en andel av denna från bankerna och de stora kortföretagen helt enkelt.

Jag tycker gott alla fyra mobiloperatörerna har gjort sig förtjänta av polisanmälningarna. Det är inte långt ifrån rent bedrägeri i mina ögon det de genomfört. De har ljugit för miljontals kunder och de har utnyttjat sin monopolställning för att utpressa kunderna genom den marknadsföring som förekommit. De har dessutom genom denna falska marknadsföring orsakat extra kostnader för exempelvis länstrafikbolagen som tvingats dementera och informera alla kunder, kostnader de bör ersätta.

4T och WyWallet är bland de största skamfläckarna i svenskt näringsliv skulle jag vilja påstå, lyckligtvis har de skapat en usel produkt som de flesta inte verkar vara intresserade av.
Man kan väl välja att presentera det från olika vinklar där mobiloperatörerna väljer att presentera det på ett sätt som att de är tvungna till bytet - så även många medier. Anledningen är väl främst som du skriver, och jag nämnde, att de vill in på en ny marknad.

Citat:
Huvudförklaringen till ändringar i systemet är ny lagstiftning som slår igenom under nästa månad. Lagstiftning som kommit till för att hindra penningtvätt och som innebär att betaltjänster enbart får erbjudas av betalinstitut, vilket till exempel en enskild mobiloperatör inte är.
http://www.sydsvenskan.se/ekonomi/ny...sms-biljetter/

Citat:
Bakgrunden till att den som betalar med sms ska registreras är penningtvättslagen, som trädde i kraft redan 2009. Lagen syftar till att förhindra penningtvätt och finansiering av terrorism och organiserad brottslighet, till exempel genom att pengar slussas via kontantkort och betaltjänster. Sedan 2010 innefattar lagen även mobiloperatörerna.
http://computersweden.idg.se/2.2683/...aga-sms-kunder

Citat:
Sedan en ny lag infördes som reglerar sms-betalningar har teleoperatörerna funderat på hur de ska lösa problemet och fortsätta kunna erbjuda betalningar via sms. Lösningen de kommit fram till är att låta sms-betalningar gå via bolaget Wywallet, som ägs gemensamt av mobilopoeratörerna. Förändringen kommer att ske 1 februari.
http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.486714
daniel_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-27, 15:35 #16
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Jo, att de fyra stora mobiloperatörerna inte har några större svårigheter att föra fram sina nyheter i media är knappast någon nyhet. I synnerhet nätmedia är mindre kritisk till vad de publicerar (se bara all reklam som tillåts publiceras på "debattsidorna" på SvD.se till exempel) men det blir sämre för var dag även i de tryckta tidningarna eftersom de tvingas spara pengar.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-28, 14:54 #17
Bara jags avatar
Bara jag Bara jag är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 257
Bara jag Bara jag är inte uppkopplad
Medlem
Bara jags avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 257
De kunder som inte är registrerade hos WyWallet och beställer en av era tjänster kommer från och med den 1:a februari få ett SMS från WyWallet som uppmanar dem om att registrera sig hos dem. För att WyWallet inte ska vara helt främmande för era kunder kan det vara bra om de får information även från er gällande denna förändring. Under Informera era kunder finns det förslag på hur ni kan nå ut till era kunder och exempel på vad ni kan skriva.

Läs mer info från multimobil här
Bara jag är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-28, 17:25 #18
allstars allstars är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 2 126
allstars allstars är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 2 126
Citat:
Ursprungligen postat av Dakota Visa inlägg
Vänta, va!?
Har inte haft en blekaste aning om detta förrän jag såg denna tråd. Jag är i en situation där 99% av intäkterna från min tjänst kommer från just SMS-betalningar. Telia verkar mer eller mindre tydligt mena att den 31 Januari så stänger de ner möjligheten att betala via SMS om man har dem som operatör? Jag antar detsamma gäller (eller kommer gälla) Halebop då de är ett dotterbolag till Telia.

Är detta rätt gissat eller fungerar det på ett annat sätt? Kommer folk INTE kunna skriva "Exempel VIP Niklas" till xxxx efter den 31 Januari?

Vad för fördelar får operatörerna av detta? Vart ligger intresset i detta för dem?

Vansinnigt.
Det kommer - så vitt jag förstått - att fungera precis på samma sätt som vanligt vad gäller att SMSa en "kod" till ett kortnummer eller mobilnummer, bara att betalningen inte kan skötas genom operatörerna, utan via WyWallet.

Antar att multimobils nyhet sprider mer ljus på det hela.
allstars är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-28, 17:32 #19
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Varje SMS-betaltjänst väljer själva hur de vill lösa problemet nu när mobiloperatörerna uppenbarligen har tillåtits att bilda en kartell och göra sig till ovänner med större delen av den svenska befolkningen inklusive de företag som är beroende av SMS-betalningar.

När det gäller SMS-biljetter så har SL och Västtrafik valt att gå vidare med andra leverantörer och tvingas på grund av detta att också byta nummer. Har inte koll på vilka de har valt men de kan hur som helst både erbjuda faktura i efterhand och kortbetalning:

http://sl.se/sv/Om-SL/Nyheter/Nytt-n...sms-biljetten/
http://www.vasttrafik.se/#!/biljette...tt-sms-system/

Misstänker att andra länstrafikbolag har gjort likadant men har inte kollat närmare. Allt utom WyWallet är väl en bra lösning
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-29, 09:28 #20
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Allt utom WyWallet är väl en bra lösning
På vilket sätt är alla de andra lösningarna bättre än WyWallet? För min del känns det som att alla är tämligen exakt lika kassa. Kräver registrering i förväg för att kunna användas, har konstiga avtalsvillkor, erbjuder inte betalning via mobilfaktura för företag, ingen förutom WyWallet erbjuder betalning via mobilfaktura öht.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:44.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017