Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Peder "Handlavin" Molin skriver om polisrazzian

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-09-07, 16:07 #11
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav Visa inlägg
Det hela får mig att tänka på en kompis som för många, många år sedan ringde sin internetleverantör för att fråga om han fick ladda ner från Napster. Supporten svarade att det hade internetleverantören inga som helst problem med och att han gärna fick fortsätta. Min kompis uppfattade det som att han hade fått ett godkännande att lagligt ladda ner piratkopierad musik.
Dålig liknelse, själva nedladdningen från Napster behöver inte ha varit olaglig vilket däremot alkoholförsäljningen är i Peders fall. (Svenskt företag och svenska slutkunder)

Däremot kan han mycket väl frias för exporterna, eller rättare sagt de kommer troligtvis inte att omfattas av ett ev. åtal.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-09-07, 19:25 #12
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
Dålig liknelse, själva nedladdningen från Napster behöver inte ha varit olaglig vilket däremot alkoholförsäljningen är i Peders fall. (Svenskt företag och svenska slutkunder)

Däremot kan han mycket väl frias för exporterna, eller rättare sagt de kommer troligtvis inte att omfattas av ett ev. åtal.
Ja. Att jag kom att tänka på min kompis och Napster var mest därför att min kompis verkade tro att en internetoperatör kunde ge honom juridiskt skydd.

I Peders fall, så kanske det rör sig om en helt annan situation. Men det han skriver i sin blogg, om att Skatteverket har gett honom godkännande, får mig att tro att det kan finnas vissa likheter.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-09-08, 08:09 #13
TeamWinemaster TeamWinemaster är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 53
TeamWinemaster TeamWinemaster är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 53
Standard Lite information om tillstånd

Hej på er,

Lite info nedan om vad jag haft för tillstånd etc eftersom det är lite skillnad mot att vara registrerad för F-skatt. Tillstånden är dessutom ett helt annat tillstånd även vad en vinimportör har som säljer sina varor mot Systembolaget. Jag må jag ha varit naiv och huruvida jag är en bov beträffande detta ärende har olika personer olika åsikter om.

Det jag har blivit av Skatteverket är något som heter "Registrerad Distansförsäljare av alkohol". och innan man blir registrerad så får man även svara på frågor som säkerhetsställer att man inte har något lager i Sverige för vinet utan att vinet förpackas till kunden utanför Sveriges gränser men dock i ett EU-land. I mitt fall så har det varit för ändå upp till en månad väntan på att få sitt vin levererat och vinet har paketerats nere i Österrike med ditt namn och adress. Man får sedan ett bevis från Skatteverket att man har blivit registrerad som distansförsäljare och sedan får man i brevlådan varje månad en alkoholskattedeklaration som skall fyllas i och man betalar sedan in den alkoholskatt på viner som boende i Sverige har handlat och fram till årsskiftet så var det cirka 16-17 kronor per flaska vin. I samband med att Skatteverket godkänt en som distansförsäljare så skickar även Skatteverket denna information skriftligen till Statens folkhälsoinstitut eftersom FHI är den instans som avgör huruvida verksamheten är förenlig med svensk lag tillsammans med Skatteverket som ser till att man följer lagen om alkoholskatt. Skatteverket kräver också sedan en bankgaranti som är baserat på vad jag vill minnas 10 procent av den totala alkoholskatten under ett år. Tillsammans med bankgarantin så utformas sedan ett brev från banken med en fullmakt som ger Skatteverket rätt att ta dessa pengar om man skulle slarva med alkoholskatten och detta brev förvaras i ett kassaskåp hos Skatteverket i Ludvika som är det kontor som är instansen för punktskatter.

Sammanlagt i våras så fanns det totalt strax under 100 företag som var registrerade hos Skatteverket i Ludvika för distansförsäljning och av dessa företag så har ungefär 10-12 procent haft exakt samma företagsupplägg som mig.

Mvh

Peder
TeamWinemaster är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-09-08, 08:48 #14
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Ett litet påpekande, FHI finns inte längre. Sen så vad jag kan se på bilderna så drar jag slutsatsen att polis och åklagare har ansett att hanteringen har skett på den svenska adressen vilket alltså skulle vara den olagliga delen och ej förenligt med några tillstånd. Det är den enda logiska förklaring jag kan komma på. Med tanke på att polis och åklagare är precis som de flesta och inte vill göra en massa jobb i onödan så bör de ha en ganska klar åsikt om vad lagbrottet gäller, sen får man se hur det står sig i domstolarna.

Något som skulle kunna förklara både min tidigare slutsats och att verksamheten skulle vara helt laglig är att det skulle kunna vara så att all hantering på den svenska adressen endast gällt exportvaror vilket då i teorin skulle kunna vara fullt lagligt. Låter kanske inte så troligt för det skulle innebära att polisen gjort ett riktigt dåligt spaningsjobb men det är fullt möjligt.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-09-08, 09:07 #15
TeamWinemaster TeamWinemaster är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 53
TeamWinemaster TeamWinemaster är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 53
Standard Fhi

Stämmer att Statens folkhälsoinstitut (FHI) har bytt namn, men de bedriver samma verksamhet under namnet Folkhälsomyndigheten. Man har även på det nya verket tillgång till alla gamla akter kring alkohol som gick under namnet FHI.
TeamWinemaster är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:04.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017