Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Val av bredband?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-05-09, 17:06 #11
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Citat:
Originally posted by Hofvet@May 9 2007, 16:21
Otroligt vilka prisskillnader det ska vara, här i Västerås får du en 10/10 full duplex för 699:- i månaden från stadsnätet. Är du privatkund får du en tio gånger så snabb lina för halva priset.
Fast vill du ha en fast ipadress (eller flera) så blir det dyrare. Vill du dessutom ha egen RDNS så kan du glömma Stadsnätet. Dessutom är SLA:n för stadsnätet oacceptabel för en affärskritisk funktion.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-09, 17:07 #12
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av atrsotoudeh
Hur menar du med att normalt marknadspris är runt 5-7000 kr?
För sedan så skriver du att fiberkostnadne är ca 1000-3000 / mån...
Installationskostnaden var ju inte att leka med heller, ngnstans fr 15-30000 kr, bara för att de ska dra en kabel.
Att ge varje dator en extern IP kommer inte påverka kostnaden per mån?

Vad jag menar att leverantörer har kostnader på några tusen i månaden för fiberkabeln om dom inte drar den själv. Och finns det inte fiber in redan så får man räkna med kostnad på 10-30k för anslutning.

Så på dom 5-7k i månaden kanske dom gör en vinst på några tusen bara, så vissa kunder blir mer vinst för leverantörer medans andra ger mer.

Nej IP är gratis och det ger alla leverantörer gratis på fasta linor.

Citat:
Ursprungligen postat av Hofvet
Otroligt vilka prisskillnader det ska vara, här i Västerås får du en 10/10 full duplex för 699:- i månaden från stadsnätet. Är du privatkund får du en tio gånger så snabb lina för halva priset.
Är skildnad på Bredbands anslutning och dedikerad anslutning, på den stadsnät anslutningen lär du inte ha någon SLA samt säkerligen dynamisk IP möjligtvis endast något fast IP och inte dedikerad trafik som du alltid kan räkna att få ut fullt.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-09, 17:15 #13
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Ang. långa avtal och priset på internetuppkoppling.

Igår när jag och min kumpan kollade på båtar så kom vi in på hur det var när vi började med webbhotell. Vi började i slutet på 2002 och det enda alternativet vi hade då var Telias Prolanetjänst (Tele2 backade ur). Lightversionen kostade då 3000 / månad för 2/1 Mbit med egen ipadressrange. Två år senare kunde vi för samma summa köpa 5 Mbit flatrate via fiber från ett annat företag. Hade vi haft ett treårsavtal hade vi gråtit ordentligt.

Mao. ska man passa sig för långa avtal.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-09, 17:50 #14
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Avtalen är till för att operatören ska tjäna mer pengar på varje år som går under avtalstiden, om du vill ha kortare avtal lär du få betala mycket mer per månad.

Vilken stad och address är det föresten du vill ansluta? Kan kolla lite på det för är inga problem att ge kapacitet till bra pris. Det som är kostnaden blir fibern.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-09, 17:51 #15
atrsotoudeh atrsotoudeh är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 16
atrsotoudeh atrsotoudeh är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 16
Min tanke är iaf att försöka få en leverantör som är så att säga huvudägare till nätet som de kopplar in mig på, inga underleverantörer som agerar mellanhänder...

Det där med DGC låter ju intressant, men som sagt, man kanske ska oroa sig för långa avtal. Möjligheten kanske finns till uppgradering under årens lopp? Förresten, är DGC underleverantör? = not wanted...

Lite ny på hela nät grejen, men kan ngn förklara SLA och RDNS?

Tack igen för svaren, har lärt mig en hel del redan!
atrsotoudeh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-09, 17:54 #16
atrsotoudeh atrsotoudeh är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 16
atrsotoudeh atrsotoudeh är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 16
Oj, nu ser jag att Patrikweb är ngn form av underleverantör... det var inte meningen att nedvärdera den lösningen, men tror att det rent ekonomiskt skulle fungera bättre m de stora leverantörerna (BBB, Bahnhof, DGC etc).

Adressen är ej klar ännu... Återkommer till dig med ett PM när allt är klart!
atrsotoudeh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-09, 18:00 #17
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Originally posted by atrsotoudeh@May 9 2007, 17:51
Min tanke är iaf att försöka få en leverantör som är så att säga huvudägare till nätet som de kopplar in mig på, inga underleverantörer som agerar mellanhänder...
Det där med DGC låter ju intressant, men som sagt, man kanske ska oroa sig för långa avtal. Möjligheten kanske finns till uppgradering under årens lopp? Förresten, är DGC underleverantör? = not wanted...
Lite ny på hela nät grejen, men kan ngn förklara SLA och RDNS?
Tack igen för svaren, har lärt mig en hel del redan
Normalt äger inte många leverantörer fiber lokalt i en stad utan hyr svartfiber av stadsnäten eller liknande. I stockholm hyr nästan alla fiber av Stokab ev. Telia.

Samt tror nästan alla har långa avtal, men vet ju själv hur det är. Som operatör måste man fördela inversteringen kostnaden man har haft för inkoppling av kund i vissa fall som fiberinstallation eller så. Korta avtal brukar ge mycket större anslutningsavgift än slå ut det på längre avtal.

Många leverantörer sänker eller tar bort anslutningskostnad vid längre avtal.

SLA = Service Level Agreement, vad som säger vad beräknad tillgänligheten ska vara per månad och kvalitet.

Kan själv säga att SLA inte ens är värt som toa papper då man max får tillbaka månadskostnaden om det varit nera några dygn.

Men linor med SLA håller normalt bättre tillgänlighet än dom utan, men i grunden är SLA avtalet inte värt något när det alla fall händer något.

RDNS, även känt som reverse/ptr. Alltså vilket "hostname" som visas för IP adresserna. Inget viktigt för ett IT cafe, bara möjligtvis lite reklam om ni har reverse för namnet på företaget när folk kollar sina loggar på besökare eller något.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-09, 18:06 #18
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Originally posted by atrsotoudeh@May 9 2007, 17:54
Oj, nu ser jag att Patrikweb är ngn form av underleverantör... det var inte meningen att nedvärdera den lösningen, men tror att det rent ekonomiskt skulle fungera bättre m de stora leverantörerna (BBB, Bahnhof, DGC etc).
Adressen är ej klar ännu... Återkommer till dig med ett PM när allt är klart
Vi är inte mer eller mindre underleverantör än B2,DGC och liknande, vi äger våran egna infrastruktur och utrusstning. Men visst inte lika stora på marknaden som dom andra självklart.

Finns bara några leverantörer i Sverige som äger hela nätet nere på kabelnivå och det är IP-Only,Telia,Song,Telenor sedan finns ju Banverket/Svenska kraftnät och lokala energibolag/stadsnät men dom är ingen ISP utan bara hyr ut kapacitet till andra leverantörer.

Sedan hyr även dom största leverantörer av varandra på ställerna dom inte har någon egen fiber eller utrusstning.

En underleverantör för mig är en som får en kabel av en riktigt leverantör och lånar IP av dom och sedan bara hyr av rakt av.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-09, 23:04 #19
Tobab
Guest
 
Inlägg: n/a
Tobab
Guest
 
Inlägg: n/a
Citat:
Originally posted by elprisguiden@May 9 2007, 15:21
24mbiten som vanlig bredbandsleverantörer erbjuder via adsl/cable är oftast bara 24 mbit åt ena hållet, neråt. Uppåt får du kanske bara 1Mbit.
Numera kan man faktiskt få 3mbit uppströms. Men det är ju inte heller så vasst om man är många som delar lina.
  Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-10, 00:22 #20
Hofvet Hofvet är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 532
Hofvet Hofvet är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 532
Citat:
Ursprungligen postat av Westman
Citat:
Ursprungligen postat av Hofvet
Otroligt vilka prisskillnader det ska vara, här i Västerås får du en 10/10 full duplex för 699:- i månaden från stadsnätet. Är du privatkund får du en tio gånger så snabb lina för halva priset.
Fast vill du ha en fast ipadress (eller flera) så blir det dyrare. Vill du dessutom ha egen RDNS så kan du glömma Stadsnätet. Dessutom är SLA:n för stadsnätet oacceptabel för en affärskritisk funktion.
Det ingår 5 st fasta ip-adresser. RDNS och SLA har jag inte så bra koll på måste jag erkänna.
Hofvet är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:00.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017