Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Vart är WN på väg?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-02-14, 11:18 #11
rics avatar
ric ric är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 665
ric ric är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
rics avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 665
Citat:
Originally posted by Robert@Feb 14 2006, 09:50
Jag håller helt med, däremot så händer det ju att en person som är en riktig fena på en sak är grön på en annan. Kan tänka mig att just de flesta har både ångest och en motvilja att lära sig ex bokföring medan de besitter en unik kompetens inom ett annat område.
Håller helt med!
Att någon är en bra webbutvecklare eller webmaster innebär ju inte att personen är företagare och är bra på dessa frågor. Likaväl finns det bra företagare här som inte är så bra på webbutveckling och sådana frågor.

Det är väl inte så konstigt att någon ställer en fråga inom ett ämne som personen inte behärskar i ett forum där det finns kompetens och där det finns kompetens just inom Internetbranchen.
ric är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-14, 12:34 #12
JohanH JohanH är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 141
JohanH JohanH är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 141
Varför inte låta wn växa med fler tydliga rubriker och kategorier. Man behöver ju inte läsa allting som står överallt. Gör plats för nybörjare och andra som inte har lika bra koll som du - man måste ju börja någonstans. Jag kan tänka mig att det strider lite emot grundtankarna och principerna för wn men en naturlig utveckling är ju att man växer som forum och istället för att motarbeta det genom att välja bort en grupp människor så borde man välkommna dom med nya kategorier och liknande. Även oerfarna webmastrar kan ju klicka på adsense annonser...
JohanH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-14, 12:44 #13
Jockes avatar
Jocke Jocke är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 690
Jocke Jocke är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Jockes avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 690
Jag har varigt med ett tag (3år) och kan bara säga att det går utför!

Det finns många andra bra forum med tex ekonomisk inriktning....!
Jocke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-14, 12:50 #14
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 898
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 898
@1337pm;
Jag har aldrig påstått att jag är expert på att stava svenska och den där typen av inlägg är inte profesionella. Det enda du lyckas med är att bevisa för andra att du inte har något vettigt argument att komma med och därför väljer du att kommentera något som är helt ovidkommande för ämnet. Jag väljer nu att inte kommentera detta ytterligare eftersom jag då skule bryta mot reglerna för WN ang. t.ex. personangrepp. Och framförallt för att det knappast skulle vara profesionellt av mig att börja ta upp andra saker som t.ex. ett urval av dina inlägg här på forumet i relation till denna diskussion.

@alla;
Jag håller med om att alla är inte bra på allt. Däremot känns det inte profesionellt att ställa vissa typer av frågor i just detta forum. Det finns andra forum som nybörjarfrågorna passar bättre in på. Och just företagar/skatte frågorna är nästan uteslutande av den typen att de svar man får här inte är värda vatten. Skattelagstiftningen ändras ofta och sällan ställs frågan med alla omständigheter listade eller så svarar man med ett svar som har andra omständigheter än frågan. Den typen av frågor måste besvaras av en jurist eller revisor (beroende på frågans art) som är insatt i företagets verksamhet. Alternativt ringer man skatteverket och frågar. Det är nämligen naivt (och i mina ögon oprofisionellt) att lita på ett svar man fått här. Visst man kan få en indikation och det köper jag, men personligen ser jag inte poängen med det eftersom den "indikationen" kan vara helt felaktig. Som seriös företagare borde man utan att blinka direkt fråga myndighet och/eller sin jurist/revisor.

Så egentligen är det inte frågornas nivå som är den springande punkten utan det handlar om vad man frågar om och varför. Rena nybörjargrejer och framförallt sådant som man googlar fram på 10s genom att söka på samma sak som är frågan tycker jag inte hör hemma här. Profesionalism handlar inte om att tjäna pengar på sitt jobb utan på sättet man uppträder.

Personligen känns det dessutom som om andelen tonåringar som tror de är västa high-rollerserna för att de köper/säljer domäner och har en websajt med lite bilder på (halvnakna) tjejer och som frågar om allt mellan himmel och jord börjar bli överrepresenterade här på forumet. Jag vill ju inte i bästa sosse-stil kväsa alla initiativ till företagande men långt ifrån alla som är aktiva på WN verkar vara vuxna med avseende på mental och biologisk ålder.

Edit: En tydlig uppdelning (som t.ex. johanH föreslår) är ett bra sätt att gå vidare givet att de "avancerade" delarna modereras och frågor som inte hör hemma där flyttas till nybörjardelen. Inga konstigheter med det. Därav egentligen min fråga - vad vill WNs ägare egentligen åstadkomma med WN.
eg0master är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-14, 13:55 #15
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Jag håller med om att kvaliteten har blivit sämre sen jag började läsa här och eg0masters fråga är relevant. Som det är nu så missar man lätt det intressanta då det är mycket trådar som är av lågt intresse (för mig) och oftast besvaras bättre på andra ställen (nyföretagande- och "hur gör jag en gästbok"-frågor t.ex.)
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-14, 13:58 #16
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
Citat:
Originally posted by Jocke@Feb 14 2006, 13:44
Jag har varigt med ett tag (3år) och kan bara säga att det går utför!

Det finns många andra bra forum med tex ekonomisk inriktning....!
Vilka?

Känner också att nivån är lite låg ibland.
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-14, 14:14 #17
Roberts avatar
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 2 103
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Roberts avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 2 103
Det som främst avgör om jag svarar på en fråga är hur frågan är komponerad. Det visar väldigt mycket om frågeställaren och om jag tycker att jag vill ta mig tid att svara. Att ställa en korrekt, komplett fråga med all (vad man tror) relevant bakgrundsinformation som behövs för att svara på frågan, kan vara ett konststycke i sig och avslöjar ganska mycket om frågeställaren vad gäller kompetens och kanske hur lång väg man hittills har vandrat i livet.

Ofta spelar det ingen direkt roll om frågan är, enligt mig, en nybörjarfråga eller ej, det är intentionen som tänder mig. När någon har gjort 90% av jobbet och behöver om än så trivial hjälp med de sista 10% så är det ok, men frågor som indikerar att personen är som följer betackar man sig för:

"jag har gjort 0%, jag vill att andra ska göra 100% åt mig och jag har inga intentioner att varken lära mig av svaret eller att själv ställa upp med min kunskap för andra. Jag skiter också i att Googla eller använda forumets sökfunktion. Jag har endast skrivit 1 forumpost tidigare och när jag läser av mitt svar om några veckor så kommer jag aldrig mer att återvända. Om jag återvänder så är det för att jag behöver 100% hjälp med vad jag kallar för nästa "projekt". Även fast alla mina projekt rinner ut i sanden så känner jag ingen ånger över att jag tar andras tid i anspråk."

Robert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-14, 15:12 #18
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 898
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 898
Jag håller med Robert om att jag inte svarar på de mest korkade frågorna, men ibland blir man ju förbannad eftersom dessa frågor (som westman påpekar) har en tendens att gömma de frågor jag finner intressanta. Därav frågeställningen - vad är syftet med WN...
eg0master är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-14, 15:30 #19
1337pm 1337pm är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 1 047
1337pm 1337pm är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 1 047
Citat:
Jag har aldrig påstått att jag är expert på att stava svenska och den där typen av inlägg är inte profesionella.
Det var det jag efterlyste, en definition om vad som anses professionellt.

Citat:
Det enda du lyckas med är att bevisa för andra att du inte har något vettigt argument att komma med och därför väljer du att kommentera något som är helt ovidkommande för ämnet.
Lika ovidkommande som frågor om f-skattsedel?

Citat:
Jag väljer nu att inte kommentera detta ytterligare eftersom jag då skule bryta mot reglerna för WN ang. t.ex. personangrepp. Och framförallt för att det knappast skulle vara profesionellt av mig att börja ta upp andra saker som t.ex. ett urval av dina inlägg här på forumet i relation till denna diskussion.
Ja det har du rätt i. Men jag gjorde inget personangrepp, jag sökte lyfta frågeställningen. Men där har du kanske ett av problemen med WN idag, att det inte finns en tydlig nivå för vad som kan anses professionellt och relevant vs. ovidkommande?
1337pm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-14, 16:06 #20
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 898
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 898
Citat:
Originally posted by 1337pm@Feb 14 2006, 16:30
Men där har du kanske ett av problemen med WN idag, att det inte finns en tydlig nivå för vad som kan anses professionellt och relevant vs. ovidkommande?
Därav denna tråd. Olika syner på professionalism bör framgå av denna tråds kommentar (efter ditt första inlägg) eller?
Och jag kan vara tydligare; rättstavning, kommentarer om särskrivning och dylikt är nästan aldrig intressant i ett forum (om det inte är ett forum om hur man skriver/stavar). Men lika gärna som jag retar mig på "nivån" på vissa frågor finns det ju folk som retar sig på felstavningar/särskrivningar. Men då får de starta en ny tråd istället tycker jag och klaga på den dåliga rättstavningsfrekvensen på WN, för den typen av tillrättavisningar tillför aldrig något här på WN - det är bara ett tecken på att man inte har något att säga, men ändå vägrar hålla käft. Och det är något de flesta brukar inse förr eller senare - många alldeles för sent om du frågar mig.
eg0master är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:48.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017