Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Lite frågor om SEO

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-08-21, 19:57 #11
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 431
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 431
Det gäller inte GeoShop, vilket är vårt "hobbyföretag". Det gäller min arbetsplats på dagtid...

Jag är väl inte riktigt överens med SEO-företaget om hur det hela är upplagt. Vi betalar i dagsläget ca 1000 kr per månad för att få fyra sökord högt på listorna.

De har lagt in dolda länkar på vissa av våra sidor (inklusive startsidan) där de länkar till sig själva och de sidor de vill få fram i sökmotorerna. På SEO-företagets hemsida finns också en massa länkar externt ut mot just de där sidorna. De har också hos vissa kunder slängt in undersidor som enbart länkar till alla deras kunder. Så på vår hemsida har de lagt in (mha dold länk) en undersida med en massa länkar till deras andra kunder. Jag anser inte det vara snyggt, och att det är länkfameri, men det kanske inte är det enligt er?

Standardsvar är "Det tar tid att komma högt upp på listorna", vilket innebär att vi betalar runt en tusenlapp i månaden för att sitta och vänta på att de får in mer kunder som de kan länka till oss? Förutom tillgång till lite statistik om vår hemsida typ.

Min åsikt är lite att man kan ju likaväl skippa de, och bida sin tid. De kunde, enligt mig, inte ge några riktigt bra svar på hur de skall arbeta för att få upp oss.

Får nog bestämma möte med de och vår chef...
hedberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-21, 20:01 #12
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 431
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 431
Citat:
Originally posted by Kajsa@Aug 21 2006, 09:04
Jag reagerar väldigt mkt på att ert SEO-företag har använt sig av er för att få fler inlänkar till sig själv men att de i gengäld inte har gett er några relevanta inlänkar? Är det rätt förstått...? Det tycker jag låter mkt märkligt och väldigt oseriöst.

Och visst är det viktigt med inlänkar, men precis som Unispel säger så finns det många fler delar i en optimering. Metataggar är typ 1 % av vad man kan göra på själva hemsidan. Vi jobbar exempelvis inte med inlänkar överhuvudtaget utan snarare med länkar inom sajten i sig som kan vara lika effektivt. Det är alltid känsligt att lämna ut skapandet av inlänkar till en tredje part som ett SEO-företag. Det kräver att man aboslut litar på dem och att man har full koll på vad det är för inlänkar och hur de läggs upp. Är de dolda eller inte? Och precis som med allting gällande SEO--- fråga nr 1---- är de relevanta?? Det finns många exempel på hur oseriösa SEO-företag fått företag att råka illa ut pga oreleventa inlänkar igenom länkfarmar osv.
Deras kunder får dolda länksidor till varandra, men det blir uppenbart om man googlar på antingen sitt egna eller någon annan av deras kunder. Då hittar man huxflux på Google sitt egna namn på andra företag. I värsta fall kan man hamna hos en konkurrent, eller något annat företag man inte har god relation med.

Men samtidigt så länkar SEO-företaget till sig själva från alla deras kunders sidor, vilket faktiskt gör att de får enormt mer inlänkar än vad vi får.

Jag som har tillgång till en massa olika domäner etc kan ju ganska lätt skapa inlänkar till företaget, men jag försöker gärna hålla saker och ting isär. Vill inte blanda in jobbet på privata sidor, lika lite som jag vill blanda in privata sidor på jobbet

Men det är klart att man kan relativt enkelt få upp sig genom att skapa lite fejkade konton på diverse forum, och svara på relevanta trådar "Har du provat www.x.se?" så har man vips skapat en inlänk förr eller senare...
Men det tycker jag nästan är värre...
hedberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-21, 20:07 #13
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 431
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 431
Ett exempel, jag googlar på företagets namn. På svenska, inom citationstecken.
Företags egna hemsida ligger inte i topp, däremot hamnar SEO-företagets länkar till oss högre upp.
hedberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-22, 09:42 #14
Kajsa Kajsa är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 99
Kajsa Kajsa är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 99
seriöst hedberg.. jag tycker att det hela låter väldigt oseriöst och jag är mer eller mindre övertygad om att det är länkfarmar det handlar om. Och det är jädrigt farligt det där... för precis som du säger så länkas du ihop med alla möjliga företag mellan himmel och jord som ni inte har någon relation till. Vid en tidspunkt råkade Ikanobanken illa ut och om jag inte misstar mig så var de länkade till någon slags fågelmatsaffär i Växjö eller liknande(!). Det finns också många exempel på hur proffessionella företag länkats ihop med sexsajter. Det är inte nödvändigtvis så att ni råkar illa ut på Google, men om ni kommer upp på Google på en länk till en sexsajt kan du utan att blinka påstå att det inte skulle vara skadligt när era kunder ser det?

Alltså du hör ju själv hur det hela låter väl? Jag kan förstå att det är svårt att ta upp kampen med ett företag där du bara är provanställd. Det finns ju inget företag som vill höra att det har tagit en riktig dum beslutning och om de hade haft lite mer kunskapå så hade det inte hänt.. Men det är ju viktigt att du inser att du gör dem en tjänst genom att belysa detta.

Men det är ju väldigt svårt för mig att avgöra exakt hur lösningen fungerar och hur det skall betraktas när du varken vill säga vad ditt företag heter eller vad SEO-företaget heter.
Kajsa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:12.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017