Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Striden kring nätvinhandeln

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-04-04, 13:19 #11
TheCheesePolice TheCheesePolice är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 550
TheCheesePolice TheCheesePolice är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 550
Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
Patrikweb, har du inte fattat att om monopolet tas bort så försvinner minst 90% av alla systembolag? Se på avvecklingen av Apoteket. Dessutom har du helt missat poängen med att tillhandahålla att stort utbud till befolkningen och inte bara till de i Stockholm, Göteborg och Malmö. Snacka om att inte kunna se längre än sin egen näsa.

När det gäller vilka viner som bolaget har så har du extremt dålig koll. Jag kan gå in på vilket bolag som helst och köpa bra vin för 400:-, de har som sagt ett stort utbud även om man för att få vissa specifika saker måste beställa.
Om de skulle försvinna i en oreglerad marknad finns det ju ingen anledning att ha dem kvar i dagsläget heller. En fri marknad medför en optimal fördelning av resurser.
TheCheesePolice är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-04-04, 14:01 #12
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 956
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 956
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Jag har redan över 42 hotellnätter detta året, så självklart blir det att jag äter på restauranger varje dag eller på hotell.

Men det har inget med att man inte vill kunna ha vin hemma eller dricka vin hemma och kunna köpa det när man vill.

Jag dricker alltid ett glas rödvin till badet varje dag dom gångerna jag faktiskt är hemma. Nu bor jag ju inte i ett land med monopol så har alla fall frihet handlar var jag vill o när jag vill.

Dom gångerna man är i något Arab land får man klara sig på hotellet eller vissa restauranger.
Bara 42 dagar, det var inte mycket att skryta med.
Ara är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-04-04, 14:21 #13
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Citat:
Ursprungligen postat av TheCheesePolice Visa inlägg
Om de skulle försvinna i en oreglerad marknad finns det ju ingen anledning att ha dem kvar i dagsläget heller. En fri marknad medför en optimal fördelning av resurser.
Har du läst diskussionen från början? Det verkar inte så.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-04-04, 14:23 #14
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Låt marknaden styra, varför ska dom i storstäderna ge bidrag till andra städer?

Det med Apoteket är ju anpassning av marknaden, vill folk inte betala mer för ha en butik i en bondhåla får dom väl acceptera det.

Allt ska tydligen vara bidrag i Sverige, så synd om folk om dom hade fått anpassa sig till verkligheten och inte kunna leva på olika bidrag.

Om en butik inte kan gå runt så får man lägga ner den, så är det. Folk har bosätt sig frivilligt så får dom acceptera utbudet som finns.

Sedan kan väl du om du vill det lägga 5000 extra varje gång du handlar på Apotek eller Systembolag i bidrag till småstäder då. Men låt folk som inte vill det slippa.

Enda som blir rättvis för alla är en frimarknad.

Lär vara samma utbud för alla med online, så där kan du inte säga något. Enda skulle vara dyrare frakt eller längre leveranstid men det är ju rätt naturligt om man bor riktigt off.

Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
Nej, utan monopolet skulle utbudet vara bra mycket sämre. Det kan jag bevisa genom exempel. Du kan ju försöka bevisa det omvända. Och håll dig till hela landet, inte bara storstäderna. Det duger inte att c:a 60% av befolkningen ska få det sämre bara för att du tycker något - upp till bevis.

Och att 90% försvinner har inget med fel sortiment att göra. Det har med kostnader, tidigare utförsäljningar och lagar att göra. Återigen, har du helt missat utförsäljningen av Apoteket och hur det blev efter den?

Senast redigerad av patrikweb den 2014-04-04 klockan 14:25
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-04-04, 15:35 #15
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Som vanligt så vill trollet inte ens försöka bevisa sina påståenden. Det är mao. ingen diskussion.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-04-04, 15:44 #16
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
Som vanligt så vill trollet inte ens försöka bevisa sina påståenden. Det är mao. ingen diskussion.
Knappast det kan bli sämre om man kan få beställa online från valfri leverantör eller kunna köpa i alla butiker idag.

Att kunna köpa med sig öl hem från shell samtidigt tankar bilen kan knappast bli negativ, eller kunna handla på Maxi samtidigt man handlar annat.

Om man bara går tillbaka några år fick man gå till jävla Apotek med dåliga öppettider för köpa lite alevdon.

Så monopol är aldrig bra någonstans, enda som kan få det lite sämre är bidragstagarna som inte vill betala för sin egen service.

Men dom är ändå en belastning för samhället, ingen mening bedriva saker med förlust eller låta andra betala. Det är bara negativt för ekonomin.

Dom butiker som läggs ner blir besparing och dom kunderna får åka handla i annan butik bara.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-04-04, 16:04 #17
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 956
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 956
Ja ekonomi och pengar är allt. Alla ska få betala allt själva till och med spädbarn ska få betala för sin egna förlossning. Dom kommer ju i alla fall till 95% chans att bli dum boskap som samhället går back på.

Sen tycker jag det är dåligt i Sverige att staten har monopol på domstolar osv, jag som har pengar borde kunna bli dömd i en privat domstol och kanske köpa mig fri från straff.

Den fria marknaden på domstolar skulle ju bara gynna Sverige, alla där kunderna som inte blir nöjda skulle ju få lägga ner och bara dom "bra" skulle finnas kvar.

Och eftersom jag bor massor på hotell och på så sätt har sett världen och ha pengar så är jag bättre än alla er.

Nu ska jag åka till Afrika i mitt guldflygplan och skjuta lite utrotningshotade djur för det har jag råd med.
Ara är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-04-04, 16:41 #18
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Helt rimligt folk betalar för sig, hög statsskuld och ekonomisk kris i världen beror just på folk är en belastning och inte tar sitt egna ansvar och betalar det dom kostar.

Spädbarn var dåligt exempel, det är ju föräldrars ansvar så klart. Deras beslut, inte precis att barnet har något beslut i det.

Företag får gå i kk om dom inte kan bedriva verksamhet, dock stat och kommuner kan man bedriva hur dåligt man vill.

Nu är du bara löjligt med privata domstolar, även om du i verkligheten kan köpa dig fri och lagar mer eller mindre beroende på land. Det är så i verkligheten.

Men jag föredrar mer att byta land istället, bara skifta land för få den lag som passar bäst för olika tillfällen beroende vad man är ute efter.

När folk inte behöver ta något eget ansvar blir det kaos, och då blir folk extrem efterblivna boskap som måste vallas hela tiden.

Finns ju ingen mening ta ansvar i Sverige, skit i allt fixa så många lån och skulder man bara lyckas sedan gå i personlig kk och låt staten försörja dig resten av livet.

Eller gnälla lite på AMS för man inte själv lyckas få ett jobb.

Är ju bara komiskt att folk inte ens var myndiga få köpa alvedon i vanlig butik för några år sedan, Sverige....

Citat:
Ursprungligen postat av Ara Visa inlägg
Ja ekonomi och pengar är allt. Alla ska få betala allt själva till och med spädbarn ska få betala för sin egna förlossning. Dom kommer ju i alla fall till 95% chans att bli dum boskap som samhället går back på.

Sen tycker jag det är dåligt i Sverige att staten har monopol på domstolar osv, jag som har pengar borde kunna bli dömd i en privat domstol och kanske köpa mig fri från straff.

Den fria marknaden på domstolar skulle ju bara gynna Sverige, alla där kunderna som inte blir nöjda skulle ju få lägga ner och bara dom "bra" skulle finnas kvar.

Och eftersom jag bor massor på hotell och på så sätt har sett världen och ha pengar så är jag bättre än alla er.

Nu ska jag åka till Afrika i mitt guldflygplan och skjuta lite utrotningshotade djur för det har jag råd med.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-04-05, 22:38 #19
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
Och gällande öppettider, om man behöver handla sprit och vin efter 19/20 på vardagar och på lördagkvällar och röda dagar så har man nog ett litet problem och borde söka hjälp istället.
Jag vet inte om jag håller med. Ja, Systembolaget har inneburit att min alkoholkonsumtion minskat på grund av usla öppettider.

Jag är långt ifrån någon storkonsument; men vid flera tillfällen har det fått bli andra alternativ. Middagen planeras och inhandlas till lite halvsent och då är det stängt.

Snarare är det nog alkoholisterna som tvingats planera och prioritera som ändå handlar. Det är dags för individuell frihet. Staten behöver inte tänka åt mig, det kan jag göra själv, tack.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-04-05, 22:42 #20
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
Patrikweb, har du inte fattat att om monopolet tas bort så försvinner minst 90% av alla systembolag? Se på avvecklingen av Apoteket.
Jag brukar inte vara oense med Westman, men jag har inte sett några nackdelar med avvecklingen av apoteksmonopolet. Som förälder med sjukt barn har jag behövt åka över halva länet bara för att få tag i alvedon mitt i natten till ett barn med hög feber. Idag finns det på närmaste bensinmack.

Fram till 22 finns det öppna apotek förhållandevis nära jämfört med när ett enda apotek i Stockholm fanns att tillgå sena kvällar.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:38.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017