FAQ |
Kalender |
Visa resultat för omröstning: Valet 2010 | |||
Vänsterpartiet (V) |
![]() ![]() ![]() ![]() |
7 | 3.04% |
Miljöpartiet (MP) |
14 | 6.09% |
Socialdemokraterna (S) |
15 | 6.52% |
Centerpartiet (C) |
17 | 7.39% |
Folkpartiet (FP) |
8 | 3.48% |
Kristdemokraterna (KD) |
9 | 3.91% |
Moderaterna (M) |
100 | 43.48% |
Piratpartiet (PP) |
22 | 9.57% |
Sverigedemokraterna (SD) |
31 | 13.48% |
Annat |
7 | 3.04% |
Antal röster: 230. Du får inte rösta i den här omröstningen |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Många svenskar anställer helst svenskar, det tar lång tid att etablera sig i ett samhälle där det krävs betydligt mer utbildning för att få jobb, när arbetslösheten är relativt hög bland svenskar så har invandrare extremt svårt att få jobb etc. etc. Det finns mängder med orsaker till detta men visst är det inte bra i längden.
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag anser att folk får hjälpa hur mycket dom vill, men det är inte korrekt att använda våld och tvång och sådant stöld av folks pengar (skatt) mot folks vilja.
Folk ska inte bli tvingade betala för andras bidrag, alla fall om det rör kostnader för invandring eller bidrag till andra länder. Eller ens att vi ska ta kostnad för skicka militärer till andra länder. En sänkt skatt skulle även räcka till att folk har råd med egna försäkringar, även spara undan pengar för klara försörja sig även om man blir arbetslös. Och ändå få mer pengar kvar i fickan med bättre egen förvaltning. Jag ser inga problem att vissa tycker det är rätt att betala för det, men ta kostnaden själv då. Som företag så vet man att det inte funkar driva verksamhet som inte betalar sig, dock har man inte den rättighet som staten har att tvinga sina kunder på valfri belopp av pengar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Sankt skatt - vad ar det egentligen?
Nu kanske jag tanker lite snett med tanke pa att jag far ute cirka 3800 USD varje manad. Skulle jag bo i Sverige och tjana samma lon sa skulle jag absolut kunna betala hogre skatt och bidra till ett vaxande samhalle - om jag visste att pengarna hamnade i ratta hander och i ratta sektioner i landet. Att hoja skatter for hoginkomsttagare ar inte mer an ratt - "Efficient bastards" som vi kallar dom i USA och aven - "People who lack empathy for others". |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
|
Citat:
Jag har ändå massa försäkringar, man måste ju ha en privat sjukvårdsförsäkring för ens få den vård man är värd. Aldrig man ens accepterar förlora en halvtimme i kö för vård. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
Citat:
I Sverige har ni valt ett kostnadsskydd eller vad det nu heter? I USA maste vi teckna olika forsakringar som ar i olika belopp. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
|
Citat:
Det är sant att man inte får fördel att betala högre skatt. Den högre skatten (marginalskatt) betalar man om man tjänar mer. Sedan kan man se det som att de som konsumerar mycket betalar mer i skatt (moms). Säg att den ena av två personer som båda får 20 000 kr efter skatt spenderar alla sina pengar varje månad, medan den andra sparar dem på banken eller i aktier. Den förstnämnda spenderaren har därmed betalat mer i skatt än den sparsamme. Trots detta har båda rätt till likvärdig sjukvård. Spenderaren hamnar inte före i operationskön för att han har genererat mer momsintäkter. Hela tanken med det svenska systemet är ju att alla solidariskt ska täcka upp för varandra. Jag kan hålla med dig om att det kan vara orättvist i många fall. De som tjänar mycket betalar ju redan en högre summa i kronor och ören än en som tjänar lite. Redan där har höginkomsttagaren dragit sitt strå till stacken kan jag tycka. Jag är för den förenklade skatten som en professor talade om häromdagen i SVT Forum (glömt namnet, men han var fårn Göreborgs universitet). Den går ut på att i stort sett alla skatter ska ligga på 25 %. Inkomstskatt, reavinstskatt m.m. Kort och gott så ska man inte förvänta sig att man får mer för sina skattepengar om man betalar mer än genomsnittet i skatt. Man får vara glad att man ändå har mer kvar efter skatt än genomsnittet. Senast redigerad av kw_wasabi den 2010-09-17 klockan 23:48 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
|
Citat:
Nu vet jag inte vad du menade med dina 3800USD, men om du menar bruttolön så skulle ca 16 000 kr gå till skatter om du betalade skatt i Sverige. Om du menar nettolön skulle över 25 000 gå till att betala skatt. Sverige har världens högsta skatt på arbete. Skatterna måste ner för att hålla företagarna kvar i landet. Den dag företagarna flyr landet kommer landet gå i konkurs. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Administratör
|
Citat:
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
|
Citat:
För då behöver jag inte acceptera den statliga/kommunala misslyckanden. Då kan jag betala för mig själv och efter mitt behov. Då skiter jag att staten inte kan bedriva sjukvård, då betalar jag ändå på egna försäkringar och kan gå till privata kliniker. Jag tror inte stat/kommun ens klarar lösa fungerade järnväg/kollektivtrafik, SJ alla förseningar under en 10 års period motsvarar runt 1 miljon dom skulle betalat i förlorad tid om dom skulle ha gjort rätt mot mig. Reser man mycket som jag gör får man budgetera ca 10-50k om året i extra kostnader i taxi och tidförlust om man ska åka tåg eller kolllektivt. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|