Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

TPB Rättegången

Visa resultat för omröstning: No question avaiable to import.
Friande 102 68.00%
Fällande 48 32.00%
Antal röster: 150. Du får inte rösta i den här omröstningen

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-02-20, 15:18 #161
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av gummianka
Citat:
Ursprungligen postat av emilv
Jag är inte intresserad av fysiska medier eller att slösa tid på att bege mig till en filmbutik bara för att upptäcka att de inte har den film jag vill ha. Det du föreslår tar upp mycket tid, medan Pirate Bay-lösningen tar ett par minuter. Om jag istället köper från e-butiker är leveransen (bandbredden) under all kritik.
Personligen tycker jag att konsumentmakten är den mest effektiva när det gäller påverkan på företag. Om jag flyttar mina pengar någon annanstans så kommer någon annan med en lösning jag är mer nöjd med. Jag har ingen lust att mata in pengar i ett maskineri som uppenbarligen använder pengarna till att försvåra sådana tjänster jag vill ha.
Men stöld är ju inte konsumentmakt, det är helt enkelt stöld.
Men du framstår ju som en hyfsat intelligent människa, och jag gissar, delvis med tanke på ditt jobb på http://www.levonline.se, att när du väljer TPB som distributionssätt så väljer du att betala in den del av kostnaden som INTE handlar om just distribution (bl.a. produktionskostnader) till lämpligt konto hos rättighetsinnehavarna ??
Väl talat. För det är ju tid det handlar om för alla.... Man vill gärna betala för sig, bara man slipper söka och klicka några gånger på Cdon.
Oläst 2009-02-20, 15:44 #162
xpower xpower är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2008
Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Citat:
Originally posted by -gummianka@Feb 20 2009, 15:30
Citat:
Jag är inte intresserad av fysiska medier eller att slösa tid på att bege mig till en filmbutik bara för att upptäcka att de inte har den film jag vill ha. Det du föreslår tar upp mycket tid, medan Pirate Bay-lösningen tar ett par minuter. Om jag istället köper från e-butiker är leveransen (bandbredden) under all kritik.
Personligen tycker jag att konsumentmakten är den mest effektiva när det gäller påverkan på företag. Om jag flyttar mina pengar någon annanstans så kommer någon annan med en lösning jag är mer nöjd med. Jag har ingen lust att mata in pengar i ett maskineri som uppenbarligen använder pengarna till att försvåra sådana tjänster jag vill ha.
Men du framstår ju som en hyfsat intelligent människa, och jag gissar, delvis med tanke på ditt jobb på http://www.levonline.se, att när du väljer TPB som distributionssätt så väljer du att betala in den del av kostnaden som INTE handlar om just distribution (bl.a. produktionskostnader) till lämpligt konto hos rättighetsinnehavarna ??

Väl talat. För det är ju tid det handlar om för alla.... Man vill gärna betala för sig, bara man slipper söka och klicka några gånger på Cdon.
Du menar alltså att ingen orkar söka & klicka lite på CDON, men vill ändå betala för sig?!
Tycker isf ditt uttalande va mycket roligt, eftersom Mikael Olander (CDONS Vd) är med i en del artiklar nu på olika nyhets sidor angående att dem har nått rekordnivå i skivförsäljning någonsin för dem.
Med Mikael Olander's uttalande som troligtvis har en mycket bättre insyn i CDON än du har, så verka det trots allt som att folk orkar detta?!
xpower är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-20, 16:03 #163
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av xpower
Citat:
Originally posted by -tartareandesire@Feb 20 2009, 16:18
Citat:
Citat:

Du menar alltså att ingen orkar söka klicka lite på CDON, men vill ändå betala för sig?
Tycker isf ditt uttalande va mycket roligt, eftersom Mikael Olander (CDONS Vd) är med i en del artiklar nu på olika nyhets sidor angående att dem har nått rekordnivå i skivförsäljning någonsin för dem.
Med Mikael Olanders uttalande som troligtvis har en mycket bättre insyn i CDON än du har, så verka det trots allt som att folk orkar detta?
Jag syftade enbart på det emilv skrev, ingenting annat. Att CDON ökat snabbt samtidigt som skivförsäljningen minskat och ett stort antal fysiska butiker fått slå igen i hela landet är ju knappast konstigt på något vis.
Oläst 2009-02-20, 16:25 #164
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2004
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar

Reg.datum: Feb 2004
Citat:
Citat:
Citat:

Som jag sade är bandbredden under all kritik. Dessutom får jag fortfarande filen i ett format jag inte vill ha. Pirate Bay har en bättre tjänst helt enkelt.
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-20, 17:50 #165
rhuse rhuse är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2006
rhuse rhuse är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2006
Vad jag inte riktigt förstår är varför musikindustrin klagar? Min personliga uppfattning är att de inte förlorar speciellt mycket på piratkopieringen. Den musik jag lyssnar på via nedladdade mp3-or är oftast liveinspelningar som inte ges ut i något annat format. Samtidigt får de ju in en hel del pengar på Kassettskatten. Jag är därför ganska övertygad om att om de nu lyckas stävja piratkopieringen så kommer de förlora pengar då kassettskatten rimligtvis borde tas bort och jag kommer då inte börja konsumera mer media från deras officiella kanaler.
rhuse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-20, 18:05 #166
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Originally posted by emilv@Feb 20 2009, 17:25

Som jag sade är bandbredden under all kritik. Dessutom får jag fortfarande filen i ett format jag inte vill ha. Pirate Bay har en bättre tjänst helt enkelt.
Då får man vänta till dess en sådan tjänst dyker upp eller varför inte skapa en sådan tjänst själv. Bara för att en produkt inte finns på den lagliga marknaden så har man inte rätten att stjäla den eller komma över den på annat sätt. Är det vad som gäller i en demokrati?
Oläst 2009-02-20, 18:36 #167
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2008
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar

Reg.datum: Apr 2008
Citat:
Originally posted by rhuse@Feb 20 2009, 18:50
Vad jag inte riktigt förstår är varför musikindustrin klagar? Min personliga uppfattning är att de inte förlorar speciellt mycket på piratkopieringen. Den musik jag lyssnar på via nedladdade mp3-or är oftast liveinspelningar som inte ges ut i något annat format. Samtidigt får de ju in en hel del pengar på Kassettskatten. Jag är därför ganska övertygad om att om de nu lyckas stävja piratkopieringen så kommer de förlora pengar då kassettskatten rimligtvis borde tas bort och jag kommer då inte börja konsumera mer media från deras officiella kanaler.
Jaja, men då så..om det är din personliga uppfattning så är ju saken klar...teckna ner den på baksidan av ditt gymnasiebetyg och skicka in till åklagare Roswall och målsägarrepresentanterna tillsammans med kvitton från dom mediainköp du gjort det senaste året så tror jag dom lägger ner åtalet, allt annat verkar ju orimligt...
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-20, 18:38 #168
Medlem

Medlem

Citat:
Originally posted by tartareandesire@Feb 20 2009, 19:05

Då får man vänta till dess en sådan tjänst dyker upp eller varför inte skapa en sådan tjänst själv.
För att det kan bli lite knepigt än så länge att starta en sådan tjänst själv.

Citat:

Ett drömscenario är att man vid ett köp av en cd-skiva får den digitala filen direkt till sin dator, sedan får man skivan med posten någon dag senare. Det här tror jag kommer att hända på sikt. Men hittills har det varit svårt att få med skivbolagen på det.
xpower är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-20, 18:57 #169
jompers avatar
jomper jomper är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
jomper jomper är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
jompers avatar

Reg.datum: May 2004
Hela debatten är helt vrickad. För att ta musikindustrin som exempel, de levererar inte den tjänst som deras kunder vill ha, det är något de kanske börjar förstå nu men om de hade förstått när Napster var aktuellt så hade verkligheten sett helt annorlunda ut idag.

Vi är många som har pengar och är villiga att betala, men jag har inte köpt en skiva på över 10 år. Jag är inte typen som är så engagerad att jag hänger i skivaffären, provlyssnar, lägger massa tid på att välja vilken skiva jag ska köpa osv. Samtidigt tycker jag det mesta som spelas på radio suger stenhårt. Alltså har jag inte spenderat några pengar på cd-skivor.

Nu har skivindustrin chansen att tjäna pengar på mig som premiumkund hos Spotify. Många skivbolag vill ha mina pengar, men vissa skriker i högan sky och vill INTE vara med. Sorry grabbar, ni får inte mina pengar!

Spotify (och snart flera konkurrenter antar jag!) levererar det kunderna vill ha! Vakna, skivbolagsfolk!
jomper är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-20, 19:17 #170
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av xpower
Citat:
Då får man vänta till dess en sådan tjänst dyker upp eller varför inte skapa en sådan tjänst själv.
För att det kan bli lite knepigt än så länge att starta en sådan tjänst själv.
Citat:

Ett drömscenario är att man vid ett köp av en cd-skiva får den digitala filen direkt till sin dator, sedan får man skivan med posten någon dag senare. Det här tror jag kommer att hända på sikt. Men hittills har det varit svårt att få med skivbolagen på det.

Du klippte bort den andra hälften av mitt inlägg som var minst lika viktigt i sammanhanget. Man kan inte tvinga någon att producera det man vill ha. Vill folk inte ha produkterna så måste producenterna till sist tänka i nya banor men att under tiden sjunka till att stjäla är helt fel väg att gå och ger knappast önskvärt resultat.

Många talar sig varma om Spotify men hur många betalar egentligen för tjänsten? Fungerar inte en sådan tjänst i längden så är det svårt för skivbolagen att tro på de nya vägarna.

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:32.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017