Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


PatrikWeb intagen till förhör enl idg

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-11-29, 14:49 #161
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av jonny Visa inlägg
Det som tycks ha framkommit i tråden gör ju ändå gällande att det tycks ha funnits anledning att misstänka att Patrikweb varit dealktig i det påstådda brottet. Jag har dock fortfarande svårt att se rimligheten i att hämta honom till förhör när det brukar gå bra att kalla misstänkta brevledes för grövre brott såsom misshandel, våldtänkt etc.
Om det finns en överhängande risk att man går miste om bevismaterial i annat fall så är det väl ändå motiverat. Nu har inga som helst detaljer framkommit än så det är ju lite svårt att gissa.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-29, 15:50 #162
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Citat:
Ursprungligen postat av Xamda Visa inlägg
En person som inte döms och som frihetsberövats eller utsatts för tvångsåtgärder borde rimligen vara berättigad till skadestånd som står i rimlig proportion till skadan man åsamkats. Det är dessutom praxis i många andra väl fungerande rättsstater och även i Sverige i vissa fall. Självklart skall inte staten kunna vidta åtgärder utan konsekvenser mot en medborgare. Det har länge varit på det sättet i Sverige, men en ändring är där på gång tycker jag mig se. Jag tycker det är bra.
Som jag har skrivit så finns det redan hantering av detta.

Citat:
Ursprungligen postat av Xamda Visa inlägg
Vi pratar inte om falsk tillvitelse eller förtal som brott här, det kan en åklagare i tjänst svårligen göra sig skyldig till, men väl tjänstefel och andra brott.
Exakt vad jag har skrivit tidigare.

Citat:
Ursprungligen postat av Xamda Visa inlägg
Rättshaverist, ja, det ordet kanske dyker upp när man tänker på folk som slåss mot rätssystemet trots att deras utsikter att vinna är små och kanske trots att de aldrig begått några faktiska fel. Nu vill jag gärna avvakta vad som händer och se vad en rättslig prövning ger innan jag säger mer, men hittills har ju inget direkt framkommit i offentlighetens ljus som visar på medgärningsmannaskap och då föredrar jag att fria i stället för att fälla.
Jag avsåg inlägget om förtal etc. och inget annat - särskilt inte brottet som avses i trådstarten för alla har rätt att försvara sig så långt som systemet tillåter.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-11, 12:05 #163
JensS JensS är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 203
JensS JensS är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 203
Hur går det med detta? Är det nedlagt?
JensS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-11, 12:39 #164
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av JensS Visa inlägg
Hur går det med detta? Är det nedlagt?
Inte hört något mer, är nere på mitt andra boende i Medelhavet så rätt skönt slippa tänka på alla kriminella och korrumperade åklagare.

Men om man ser kompetensen till polis och åklagare samt hur snabba dom är på att utreda saker så kan det säkert ta flera år innan något händer.

Men efter jul när man har mer tid ska man sätta sig med sin advokat och sätta ihop en JO anmälan mot åklagaren.

Men eftersom åklagaren är en riktigt korrumperad åklagare som går efter musikmaffian och filmmaffian ärenden så kommer han säkert driva målet och förlora.

Samma åklagare som drev målet mot 15 åringen i gbg.

"En 15-årig pojke, som misstänktes för att ha spridit 24 filmer till tusentals användare, friades under tisdagen av Göteborgs tingsrätt."

"Åklagaren Fredrik Ingblad, vid internationella åklagarkammaren i Stockholm, ser ingen annan utväg än att överklaga till hovrätten."

Det finns ingen intresse för driva ett sådant mål mot en 15 åring vidare ur samhällssyn.

Så när den korrumperad åklagaren Fredrik Ingblad driver mål så gör han det utan lagstöd och påhittade tolkningar av lagtexten. Inte ens när han förlorar i domstol så accepterar han inte det utan driver mål vidare även om han ska förstöra en 15 årings liv som handlade om 24 jävla filmer på en dator.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-11, 13:04 #165
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Patrik, att ständigt kalla de som inte inte delar dina åsikter eller når upp till din enorma intelligensnivå för idioter och inkompetenta gynnar knappast dig själv i längden...

Vad gäller utredningstiden så har det inte mycket med kompetens att göra. De flesta poliskontor och tingsrätter är idag överbelastade och det är självklart inte många som vill jobba ideellt.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2011-12-11 klockan 13:10
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-21, 13:51 #166
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Så när den korrumperad åklagaren Fredrik Ingblad driver mål så gör han det utan lagstöd och påhittade tolkningar av lagtexten. Inte ens när han förlorar i domstol så accepterar han inte det utan driver mål vidare även om han ska förstöra en 15 årings liv som handlade om 24 jävla filmer på en dator.
Nu visar det sig att din så kallade "korrumperade åklagare" inte alls var fel ute. Det blev en fällande dom i hovrätten:

http://www.dn.se/nyheter/sverige/16-...for-fildelning

Tror knappast hans liv förstörs av dagsböter utan det är väl ett ganska rimligt straff.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-21, 13:53 #167
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Nu visar det sig att din så kallade "korrumperade åklagare" inte alls var fel ute. Det blev en fällande dom i hovrätten:

http://www.dn.se/nyheter/sverige/16-...for-fildelning
Så böter på 1500:- så då kan man fråga sig hur mycket han har kostat staten för detta målet i kostnad. Det är väldigt många extra nollor i den summan.

Han har gjort väldigt mycket för detta samhälle.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-21, 13:58 #168
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Så böter på 1500:- så då kan man fråga sig hur mycket han har kostat staten för detta målet i kostnad. Det är väldigt många extra nollor i den summan.

Han har gjort väldigt mycket för detta samhälle.
Det är inte det som är det viktiga. Man konstaterar nu att hans agerande är brottsligt. Det sänder således ut rätt signaler och det är framför allt den förebyggande effekten som är relevant. Att resonera på ditt vis att staten ska spara eller tjäna pengar på varje brottsmål blir ju tämligen absurt.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2011-12-21 klockan 14:01
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-21, 14:00 #169
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Så böter på 1500:- så då kan man fråga sig hur mycket han har kostat staten för detta målet i kostnad. Det är väldigt många extra nollor i den summan.

Han har gjort väldigt mycket för detta samhälle.
Jag har mina egna åsikter om vad polis och åklagare borde spendera tid på men att resonera utifrån "vinstssyfte" är helt fel. Med det resonemanget skulle inga brott gå till domstol för mig veterligen så går alla brottsmål back.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-21, 18:51 #170
mans71s avatar
mans71 mans71 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 48
mans71 mans71 är inte uppkopplad
Nykomling
mans71s avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 48
En jurists "driv" i frågan kommer inte från ev. vinstintressen, det kommer från kontexten huruvuda frågan kan anses vara på det ena eller andra sättet, i juridisk mening. Ingen värdering görs av ev. "rätt" eller "fel" i övrigt, precis som det ska vara. Sakfrågan kan man tycka mycket om, men inte om den rättsliga processen.
mans71 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:51.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017