Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Google Chrome.

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-09-08, 03:55 #131
[email protected] tawnyonline@gmail.com är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Feb 2008
Nykomling

Citat:
Originally posted by gummianka@Sep 2 2008, 06:36
Det vet vi väl inte än, jag tycker iaf det är oroväckande, inte minst redan nu att i princip alla diskussioner här (okej, väldigt hårddraget) handlar om att på ett eller annat sätt tillfredsställa Google för att överhuvudtaget synas.
Det är klart det spelar roll om Internet till slut blir Google, ett privat företag som har allt från annonser, innehåll, hosting, läsare, all information om alla användare...and so on and so forth...
Kan bara hålla med tycker också att google börjar bli ruggit "globaliserat" som någon sorts kultur.
tawnyonline@gmail.com är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-08, 03:57 #132
Nykomling

Nykomling

Om jag ska säga vad jag tycker om google's webbläsare.
Så tycker jag den är värdelös. Alldeles för rörig och buggar sig hela tiden.
Enda fördelen jag kan komma på är väl att den är någorlunda lättdriven!
Oläst 2008-09-08, 04:03 #133
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2008
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar

Sen vad man gör åt saken...bra fråga....jag tror det är lite som dom säger i länken nedan, att Googles image ändrats, och att det såklart påverkar...å andra sidan, försök driva en kampanj på internet idag UTAN Google...men det är nog ingen fara....

http://www.independent.co.uk/life-style/ga...ing-921451.html
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-08, 04:28 #134
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2006
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar

Citat:
Originally posted by gummianka@Sep 7 2008, 20:52
Dels så har jag väldigt svårt att se logiken bakom alla stämningar mot Microsoft för att dom använt sin dominerande ställning på OS marknaden, något som Google helt sluppit, varför ? Troligtvis för att dom lyckats bättre med att framstå som ett schysst företag.
Jag ser en stor skillnad mellan MS och Google. MS gjorde "deals" med i princip alla PC-tillverkare i hela världen, där alla PC köpare blev påtvingade deras OS och browser. Google har aldrig vad jag vet tvingat nån att använda deras produkter. Rätta mig om jag har fel.
Sen att ingen stämt dom är väl inte Google's fel? Det har väl helt enkelt inte funnits nån grund för nån att stämma än. För om det funnits ett 'case' mot Google så står det garanterat en drös med sliriga advokater i kö för att ta tag i det.

Citat:
Det mest uppenbara är ju så klart bristen på alternativ, och att Google helt enkelt köper upp alla "konkurrenter".
Vad är det för fel på Yahoo, MSN Live o.s.v.? Om folk började använda deras tjänster istället, så minskar ju Googe's ställning.

Citat:
Vad händer när Google ÄR internet, i ett medieklimat där snart all information som finns att tillgå finns enbart där (tidningar läggs ner, bibliotek mm), jag tycker det har bevisats om och om igen ATT makt korrumperar, och att pengar styr. Vi kan väl bara fråga oss, utan att dra massa exempel (det går ju att göra, och för varje exempel finns åtminstone 2 svar, varav 1 är att Google "is in it for the money" och det andra är att dom bara är schyssta killar som självklart inte skulle utnyttja den informationen dom har för att köra över enskilda människor för att tjäna pengar på det.) Vill vi att 1 företag ska styra hela vårt informationsflöde ? Hur hade vi reagerat på Google om dom varit ett parti i ett land t.ex ?
Endast Gooogle's användare kan och ska ändra på det och se till att det inte händer. Inga användare och Google är finito.

Citat:
Det verkar naivt att tro att dom INTE skulle använda projekt som Virgle och kartläggning av DNA för att tjäna pengar, det är ju bara inse, till slut så kräver aktieägarna det, och igen så finns det ju gott om exempel där företag/människor gått över gränser för att tjäna pengar, varför skulle Google vara annorlunda ? För att vi idag anser dessa gränser vara okrossbara ?
Vet inte vad jag ska tycka om detta än, måste kollas upp lite närmare...
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-08, 04:31 #135
Nykomling

Nykomling

Citat:
Originally posted by gummianka@Sep 8 2008, 04:03
Sen vad man gör åt saken...bra fråga....jag tror det är lite som dom säger i länken nedan, att Googles image ändrats, och att det såklart påverkar...å andra sidan, försök driva en kampanj på internet idag UTAN Google...men det är nog ingen fara....

http://www.independent.co.uk/life-st...ng-921451.html
Tack för länken ska skumma igenom den senare.
Hursomhelst så lär väl google kanske gå ihop med ipod om de inte redan gjort och skapa sidor som igoogle och eventuellt isearch.
Min poäng är att jag tycker google vill verka störst bäst och vackrast vet inte om det har att köra med min negativa syn på USA och george bush.
Anyways så tycker jag google är överskattat dessutom är det grymst störande att de indexerar sidor som egentligen inte bör indexeras!
Sen är jag riktigt förbannad över den omtalade FRA-Lagen snart sitter det väl en kamera i min toalett för att göra en anylis av hur mkt bajs jag och min fru gör av med.
Detta är det största skämtet sedan Moderaterna styrde vårt land, skyll er själva som röstade höger.
Men å andra sidan så är ju äckel Schyman inte heller den bästa, tyvärr så har vi ingen mer demokrati i sverige.
Vi börjar mer och mer bli som gamla öst-tyskland och hela tiden tar vi efter usa och slickar deras rövar.
Hur ska detta sluta egentligen? bara tanken är skrämmande, vart är min anonymitet och sekretess? som utflugen genom fönstret!
Oläst 2008-09-08, 04:44 #136
Nykomling

Nykomling

Glömde nämna att största floppen måste väl ha varit när Google köpte YouTube.
Tyckte det var grymt störande jag menar det ökar bara deras vinster och maktposition på internet.
Personligen tycker jag google video var bäst där man kunde ladda upp fullstora filmer och dokumentärer.
Oläst 2008-09-08, 04:54 #137
WebboTs avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar

Citat:
Originally posted by [email protected]@Sep 7 2008, 21:44
Tyckte det var grymt störande jag menar det ökar bara deras vinster och maktposition på internet.
flopp?
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-08, 04:57 #138
Nykomling

Nykomling

Citat:
Ursprungligen postat av WebboT
Citat:
Ursprungligen postat av [email protected]
flopp?
Ja jag tyckte personligen att det var det även om affären i sig var en succé.
Som jag nämde tidigare så tyckte jag faktiskt google video var schysstare snabbare servrar med än på tuben.
Oläst 2008-09-08, 06:10 #139
gummiankas avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar

WebboT >> Ja där har du ju faktiskt fel, det var väl aldrig någon som tvingade tillverkarna att använda MS OS heller, däremot, OM man ville göra det, så tyckte MS att man skulle installera deras mediaspelare och webläsare också, eftersom man ansåg att detta var en del av OS (vilket ju är mer eller mindre självklart idag, dessa saker SKA ingå i ett OS, det har ju aldrig varit tal om att slutanvändaren inte kan installera valfri medialäsare/browser).

Google fungerar på precis samma sätt, man accepterar, eller inte, dom avtal som gäller.
I båda fallen KAN detta utnyttjas om företaget i fråga har en dominerande ställning,bl.a. för att förhindra konkurrens, vilket man påstod att MS gjorde, menar DU att Google inte har en dominerande ställning ? Eller att dom inte nyttjar den ? T.ex. gällande Adsense konton.

I mina ögon är Googles position betydligt farligare, eftersom man har en enorm dominans på "allmän information"
Oläst 2008-09-08, 06:54 #140
gummiankas avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar

Men det är ju en del av utvecklingen och jag vet inte om man kan, eller ska, göra något åt saken, jag har i sak inget emot Google, eller FRA, jag inser någonstans att utifrån vad jag personligen hade tyckt varit idealiskt så är det för sent, med god marginal, och den enda vägen är framåt, men jag tycker det är roligt t.ex. att man inte har några problem med att Google samlar in allsköns data om en, men blir rasande när FRA ska göra samma sak...

Det ligger i tiden att göra relevansanalyser utifrån den information som finns, och ju mer information desto bättre, man kan erbjuda bättre tjänster, bättre produkter, till bättre priser och så vidare...vidare finns det säkert ett miljöperspektiv i det hela också.

Det är lite samma fenomen som fildelning, där den yngre generationen (jag är väl på gränsen att tillhöra den själv, om än inte åldersmässigt) har en känsla av "entitlement", man har rätt, rätt till saker för att dom finns, gärna utan motprestationer, och den enda vägen från det är ju antingen att vi väljer att ta ett steg tillbaka, eller att vi anser att priset blir för högt.

men faran finns där, tveklöst...sen kan man väl gissa att Google är på väg att bli det "nya" MS, företaget alla älskar att hata, fel eller rätt låter jag vara osagt, jag tycker det skulle vara intressant att se en analys av vad som skulle hända med Google om "Search" t.ex "dök", man har ju helt klart diversifierat sig som företag, men grunden är ju onekligen sök/annonser...
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:28.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017