Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Försvunna flickan i Dalarna

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-04-16, 01:57 #131
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
Citat:
Originally posted by grazzy@Apr 15 2008, 18:24
Jag menar att om du bor dörr i dörr med en känd pedofil så är ditt problem antagligen mindre då de det vore rätt uppenbart för polisen vem som är brottslingen. Dessutom hinner de här personerna oftast bara begå ett fåtal brott innan de grips. Vad är det statistiskt sett jämfört med andra brott som våldtäkter (runt 10 varje kväll), övriga misshandelsbrott och mord? Självklart är varje brott en tragedi men jag säger bara en sak: "will somebody think of the children, please!".
Kan vi glömma statistiken om andra brott för en liten stund?
Sexuella övergrepp på barn är förmodligen det värsta av alla tänkbara brott som finns. Håller du med om det? Borde det då inte göras ALLT som går att göra för att förhindra det? Även om det "statistiskt" sett inte sker så ofta.
Precis som du sa, tänk på barnen en stund istället för att oroa dig över pedofilers personliga intergitet...för deras integritet är inte vatten värd.....
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-16, 02:07 #132
pokerstjärnas avatar
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 138
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
pokerstjärnas avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 138
Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden
Citat:
Originally posted by -pokerstjärna@Apr 16 2008, 01:10
Citat:
Originally posted by -Internet Sweden@Apr 15 2008, 17:44
Citat:
Ursprungligen postat av pokerstjärna
Nej jag vill inte påstå att det är dåligt, det finns våldsbenägna patienter som har ADHD och liknande diagnoser som är under LRV.
Men snälla Pokerstjärna - En åsikt kan du ha - det kan ingen ta ifrån dig - Men ett råd är att börja med att slå upp orden du tänkt använda - så att du vet vad dom betyder och står för - det blir så mycket lättare för oss andra att förstå vad du menar då och du slipper använda "konstiga" förkortningar vid fel tillfällen.

Människor med ADHD har av varierande grad koncentrationssvårigheter och kan ha "överskottsenergi i massor" - men det har ingen koppling till våld som du tycks tro.

Okej mister!
Berätta lite mer om Personlighetsstörningar, trotssyndrom, uppförandestörningar, impulsiviteten, psykoser med mera, om du menar att dessa punkter inte skulle kunna bidra en sjuk människa till at tbegå ett mord så får du tänka om.

Det finns olika grader av ADHD och det finns olika slags människor och olika slags behandlingar.
Du menar på att:

Citat:
Människor med ADHD har av varierande grad koncentrationssvårigheter och kan ha "överskottsenergi i massor"
Att det är enbart det ADHD handlar om, inget ont menat, men då får du läsa på lite, kan skicka material till dig vid intresse!

Mister ?

Snacka om att blanda ihop äpplen med päron!
Gör mig en tjänst Pokerstjärna - besök dessa länkar till Sjukvardsradgivningen, Attention1 eller Attention2 och berätta VAR det står att det är förknippat med ökad risk för våld (eller för den delen högre riskfaktor att utföra ett mord)

Och för din vetskaps skull är jag MYCKET medveten om vad ADHD innebär och betackar mig därmed med bestämdhet från din uppmanade undervisning.

Btw - är detta den sanna bilden av en "Natural born killer" enligt dig?
Du verkar inte förstå vad det är jag vill komma fram till..

Psykoser - hörselhallucinationen, synhallucinationer och vanliga hallucinationer, vanföreställningar mfl.

Uppförandestörningar - Kan förknippas med kriminella LÄS HÄR

Personlighetsstörningar - Paranoia, schizo och borderline

Alla dessa ovannämnda kan mycket väl bidra till våldtäckts mord och andra våldsdåd.
Jag säger inte att det gör det, det är individuellt och det är inte majoriteten av de som adhd som får alla ovannämnda symptomer / diagnoser.
Det är ett fåtal, men det finns endå där och det är det jag försöker påpeka.


De länkar du postade:

Citat:
I tonåren kan mönstret med protester mot de närmaste i omgivningen utvecklas till ett mer allmänt avståndstagande mot auktoriteter. Det kan leda till att ungdomar med adhd får mer allvarliga sociala problem. De riskerar att hamna i missbruk och kriminalitet.
Citat:
Om barn med ADHD inte uppmärksammas tidigt och får förståelse och hjälp för sina problem är risken stor att de misslyckas i skolan, att de tappar självkänslan och att de får allvarliga sociala anpassningssvårigheter.
Citat:
En viss ökad risk finns också för missbruk och kriminalitet, även om detta endast gäller ett fåtal
Det är precis som jag har skrivit + att jag har nämnt lite mer detaljerat vad det skulle kunna leda till.
Jag absolut inte att alla som har ADHD mördar eller liknande utan det jag försöker förklara är att de som har lite grövre varianterna av ADHD har en stor risk i längden att utföra sådana dåd.
pokerstjärna är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-16, 02:15 #133
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
Citat:
Ursprungligen postat av WebboT
Citat:
Ursprungligen postat av grazzy
Jag menar att om du bor dörr i dörr med en känd pedofil så är ditt problem antagligen mindre då de det vore rätt uppenbart för polisen vem som är brottslingen. Dessutom hinner de här personerna oftast bara begå ett fåtal brott innan de grips. Vad är det statistiskt sett jämfört med andra brott som våldtäkter (runt 10 varje kväll), övriga misshandelsbrott och mord? Självklart är varje brott en tragedi men jag säger bara en sak: "will somebody think of the children, please!".
Kan vi glömma statistiken om andra brott för en liten stund?
Sexuella övergrepp på barn är förmodligen det värsta av alla tänkbara brott som finns. Håller du med om det? Borde det då inte göras ALLT som går att göra för att förhindra det? Även om det "statistiskt" sett inte sker så ofta.
Precis som du sa, tänk på barnen en stund istället för att oroa dig över pedofilers personliga intergitet...för deras integritet är inte vatten värd.....
Visst kan vi glömma statistiken.

Det är inte ofta jag blir rörd till tårar av nyheter i tidningar, när jag läste att flickan hade hittats död kändes det jävligt tungt. Inte bara för henne, hennes familj utan hela sverige. Det är nog ingen överdrift att säga att alla här delar den känslan med mig.

1) Tyvärr är jag så förbannat cynisk att jag upplever mig se rakt igenom all förbannat hittepå, propaganda och rena lögner skapade av en ännu mer cynisk kvällspress. De skriver om det folk vill ha. Det skapar en bild av en överdriven hotbild. Detta gäller inte bara pedofili.

2) Det finns lite andra "suspekta" grejer som är olagliga i sverige som inte alltid har varit det. Månggifte, tidelag, homosexualitet (var länge förbjudet) och även pedofili är ju inte helt främmande för en del kulturer även om det nog alltid har varit mer eller mindre tabu.

Dit jag vill komma är att det inte är pressens uppgift att straffa pedofiler. Det är systemets. Om vi vill ha strängare straff för pedofiler är det regeringens/riksdagens uppgift att lagstifta om det. Inte aftonbladets snuskjournalisters.

edit: jag ställer mig alltså inte främmande till att det ingår i en pedofils straff att hans omgivning skall informeras om det. Fast det beslutet skall tas av en domare, ingen annan.
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-16, 02:27 #134
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
Citat:
Originally posted by grazzy@Apr 15 2008, 19:15
edit: jag ställer mig alltså inte främmande till att det ingår i en pedofils straff att hans omgivning skall informeras om det. Fast det beslutet skall tas av en domare, ingen annan.
Bra. Då är vi ju på samma bana. Att det skulle ta så lång tid att komma fram till.....
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-16, 08:38 #135
MrHandley MrHandley är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 591
MrHandley MrHandley är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 591
Citat:
Ursprungligen postat av WebboT
Citat:
Ursprungligen postat av grazzy
Jag menar att om du bor dörr i dörr med en känd pedofil så är ditt problem antagligen mindre då de det vore rätt uppenbart för polisen vem som är brottslingen. Dessutom hinner de här personerna oftast bara begå ett fåtal brott innan de grips. Vad är det statistiskt sett jämfört med andra brott som våldtäkter (runt 10 varje kväll), övriga misshandelsbrott och mord? Självklart är varje brott en tragedi men jag säger bara en sak: "will somebody think of the children, please!".
Kan vi glömma statistiken om andra brott för en liten stund?
Sexuella övergrepp på barn är förmodligen det värsta av alla tänkbara brott som finns. Håller du med om det? Borde det då inte göras ALLT som går att göra för att förhindra det? Även om det "statistiskt" sett inte sker så ofta.
Precis som du sa, tänk på barnen en stund istället för att oroa dig över pedofilers personliga intergitet...för deras integritet är inte vatten värd.....
Hmm, så en dömd sexförbrytare begår bara återfallsbrott i sitt närområde? Märkligt att (för att ta ett konkret exempel) förövaren i Engla fallet rest runt i hela Sverige.

Att publicera bild på dömda sexförbrytare i tidningen låter som en bra ide, men vad leder det till? På vilket sätt minskar det risken för återfall? Som småbarnsförälder (har 4 barn) så tycker jag att det vore bättre att veta att personen får vård, får tillsyn och kontrolleras regelbundet.

Men igen, vad leder publiceringen av bild och aktiv information i närområdet till? Vilka probleem löser det?
MrHandley är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-16, 11:17 #136
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Pokerstjärna - Ja och om du inte är helt ordblind så har jag inte gett mig in i diskussionen om psykoser och personlighetsstörningar, utan ditt sätt att använda ordet och diagnosen ADHD som något våldsbetingat.

Jag är ingen vän av att Svensk psykvård idag är decimerad till närmast noll - absolut inte!

Men jag frågar dig om var du hittar våld/mord-associationen i texterna och du citerar att det kan leda till "missbruk och kriminalitet"!? :huh:

För det första är ADHD något som främst upptäcks hos barn! Det är till och med väldigt vanligt, det talas om "en i varje klass" för det är alltså var 20:e barn som drabbas av ADHD, och då främst pojkar. Om det "växer bort" eller om vuxna människor har lättare att leva med och kontrollera detta, har jag ingen uppfattning om men visst kan kan det ge uttryck i vuxen ålder också av olika grader, men du är ju patetisk om du menar att vi pga av ADHD har 460 000 potentiella mördare som springer runt på gatorna (5% av befolkningen)

Att symptomen av diagnosen ADHD själv skulle leda till missbruk i vuxen ålder anser jag också att man ska ta med en nypa salt och tror att i de förekommande fallen kan förknippas med att vissa barn med ADHD ordineras daglig dos av (iofs låg dos) amfetamin mot koncentrationssvårigheter, och min gissning är att det snarare är behandlingen, än symptomen som leder till framtida missbruk (med tillhörande kriminalitet).
Ungefär som att en ungdom som tar sin första fredagsfylla vid 13-års ålder har större risk att fastna vid flaskan i vuxen ålder, än den som tar första fyllan vid 18 års ålder.

Och eftersom du svarar med citat om "kriminalitet" på min fråga om "våld" och "mord", så uppfattar jag dig som att du ser dessa två synonyma med varandra!?
Då tycker jag att vi vänder på kakan och tittar på hur det ser ut i våra fängelser och bland dömda våldsverkare och mördare idag.
Jag skulle vilja påstå att det är betydligt större riskfaktor att som barn och ungdom växa upp i de mest mångetniskt integrerade storstadsförorterna idag.
Vågat uttalande kan tyckas, men för inte länge sen gjorde jag besök hos polisiär myndighet för att bläddra i födelseårsindexerade fotokataloger över kända våldsverkare i en av Stockholms stadsdelar. Den överrepresentationen som så tydligt visar sig på det sättet är riktigt skrämmande att se och jag tror inte att denna stadsdel i Stockholm är unik, utan att det speglar storstäderna ganska bra.

Jag ska även ge mig in i den del av trådens debatt som handlar om offentiggörande av pressen.
Oavsett hur lite jag som förälder har till över för pedofilers existensberättigande, så anser jag att det är förkastligt av snaskpressen att publicera identiteten på den misstänkte innan dom fallit.

Trots erkännande så är han misstänkt för brottet fram tills dess en dom har fallit - då är han dömd för brottet.
Och att skvallerpressen på senare år frossar i att godtyckligt hänga ut misstänkta med namn och bild för stora och små brott är ett förbannat otyg anser jag och tummas det mer på det så är snart allas vår integritet något snaskpressen anser sig ha rätt att leka med.
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-16, 12:12 #137
pokerstjärnas avatar
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 138
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
pokerstjärnas avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 138
Citat:
Originally posted by Internet Sweden@Apr 16 2008, 11:17
Pokerstjärna - Ja och om du inte är helt ordblind så har jag inte gett mig in i diskussionen om psykoser och personlighetsstörningar, utan ditt sätt att använda ordet och diagnosen ADHD som något våldsbetingat.

Jag är ingen vän av att Svensk psykvård idag är decimerad till närmast noll - absolut inte!

Men jag frågar dig om var du hittar våld/mord-associationen i texterna och du citerar att det kan leda till "missbruk och kriminalitet"!? :huh:

För det första är ADHD något som främst upptäcks hos barn! Det är till och med väldigt vanligt, det talas om "en i varje klass" för det är alltså var 20:e barn som drabbas av ADHD, och då främst pojkar. Om det "växer bort" eller om vuxna människor har lättare att leva med och kontrollera detta, har jag ingen uppfattning om men visst kan kan det ge uttryck i vuxen ålder också av olika grader, men du är ju patetisk om du menar att vi pga av ADHD har 460 000 potentiella mördare som springer runt på gatorna (5% av befolkningen)

Att symptomen av diagnosen ADHD själv skulle leda till missbruk i vuxen ålder anser jag också att man ska ta med en nypa salt och tror att i de förekommande fallen kan förknippas med att vissa barn med ADHD ordineras daglig dos av (iofs låg dos) amfetamin mot koncentrationssvårigheter, och min gissning är att det snarare är behandlingen, än symptomen som leder till framtida missbruk (med tillhörande kriminalitet).
Ungefär som att en ungdom som tar sin första fredagsfylla vid 13-års ålder har större risk att fastna vid flaskan i vuxen ålder, än den som tar första fyllan vid 18 års ålder.

Och eftersom du svarar med citat om "kriminalitet" på min fråga om "våld" och "mord", så uppfattar jag dig som att du ser dessa två synonyma med varandra!?
Nej jag skriver inte att 5% av befolkningen som enligt (dig?) har ADHD.
Utan det jag återigen försöker förklara att vuxna med ADHD som har haft ett "väldigt väldigt jobbigt liv" om jag får uttrycka mig så, kan ha en tendens att vara våldsbenägna.
Återigen så skriver jag inte majoriteten kan vara våldsbenägna utan det finns symptomer som kan utvecklas till att det begås våldsdåd beroende på vilken typ av ADHD och hur individen är mentalt.
Det kanske är 0.03% av alla som har ADHD det gäller.

Jag kanske inte är en expert på att formulera mig men snälla försök att förstå mig.

Kod:
Att symptomen av diagnosen ADHD själv skulle leda till missbruk i vuxen ålder anser jag också att man ska ta med en nypa salt och tror att i de förekommande fallen kan förknippas med att vissa barn med ADHD ordineras daglig dos av (iofs låg dos) amfetamin mot koncentrationssvårigheter, och min gissning är att det snarare är behandlingen, än symptomen som leder till framtida missbruk (med tillhörande kriminalitet).
Då påstår du med andra ord att de sidor som du länkade till går ut med fel information?
samt att dagens behandling kan resultera till krim för en del?
Om du ska jämföra på det viset så:

Med tillhörande kriminalitet så förstår jag inte vad du menar riktigt, men jag antar att du menar att man exempelvis försöker skaffa fram droger och dyl och har brist på pengar och därmed tvingas begå brott för att få ihop pengar till amfetaminet exempelvis.
Har jag förstått det hela rätt?
pokerstjärna är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-16, 12:57 #138
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Originally posted by pokerstjärna@Apr 16 2008, 12:12
Nej jag skriver inte att 5% av befolkningen som enligt (dig?) har ADHD.
Utan det jag återigen försöker förklara att vuxna med ADHD som har haft ett "väldigt väldigt jobbigt liv" om jag får uttrycka mig så, kan ha en tendens att vara våldsbenägna.
Återigen så skriver jag inte majoriteten kan vara våldsbenägna utan det finns symptomer som kan utvecklas till att det begås våldsdåd beroende på vilken typ av ADHD och hur individen är mentalt.
Det kanske är 0.03% av alla som har ADHD det gäller.

Jag kanske inte är en expert på att formulera mig men snälla försök att förstå mig.

Kod:
Att symptomen av diagnosen ADHD själv skulle leda till missbruk i vuxen ålder anser jag också att man ska ta med en nypa salt och tror att i de förekommande fallen kan förknippas med att vissa barn med ADHD ordineras daglig dos av (iofs låg dos) amfetamin mot koncentrationssvårigheter, och min gissning är att det snarare är behandlingen, än symptomen som leder till framtida missbruk (med tillhörande kriminalitet).
Då påstår du med andra ord att de sidor som du länkade till går ut med fel information?
samt att dagens behandling kan resultera till krim för en del?
Om du ska jämföra på det viset så:

Med tillhörande kriminalitet så förstår jag inte vad du menar riktigt, men jag antar att du menar att man exempelvis försöker skaffa fram droger och dyl och har brist på pengar och därmed tvingas begå brott för att få ihop pengar till amfetaminet exempelvis.
Har jag förstått det hela rätt?
Citat:
Termen ADHD används här som ett samlingsnamn. ADHD är ett neurobiologiskt (neuropsykiatriskt) funktionshinder som förekommer hos cirka 5 procent av alla skolbarn. Det är vanligare bland pojkar och män än bland flickor och kvinnor även om andelen flickor/kvinnor som inte får sina problem igenkända antagligen är högre än vad man tidigare förstått.
Källa
Tror du för en sekund att detta är ett fenomen som startade ett visst datum (exempelvis 1 januari 1974) ? Detta har ju funnits i alla tider, men man har först på senare år satt en diagnos/definition/namn på det. Att tro annat vore i mina ögon väldigt naivt.

Nej jag anser inte att källorna jag refererar till är felaktiga, eftersom de inte tar upp bakomliggande orsaker och faktorer till ev. övergång till kriminalitet och missbruk, utan bara konstaterar en viss ökningsrisk. Det var också som en motvikt till det jag i tidigare inlägg flikade in Holstein som är en av Sveriges "mesta" entrepenörer till att personer med ADHD knappast är att se som synonymt med våldsbrott eller kriminalitet(Holstein har ADHD som bekant)

Beträffande din slutsats om mitt resonemang kring behandlingen och verkan, så är det korrekt uppfattat av dig - det är min uppfattning!, däremot finns en lång rad typer av lagbrott som samlas under "kriminalitet". Men att behov av "snabba pengar" ökar vi missbruk är väl knappast någon nyhet vare sig för dig eller mig?

Men med ditt matematiska exempel på 0,03% av de 5% (460 000) som då har ADHD i någon form, så har vi trots allt minskat antalet potentiella mördare på gatorna till 138 stycken - och genast känner jag mig betydligt lugnare att gå utanför min egen dörr (även om jag inte är det minsta övertygad om ditt exempel) Jag anser att det inte finns någon som helst naturlig koppling mellan ADHD och våldsbrott och därmed att du har fel i ditt påstående och inte har belägg för denna koppling.
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-16, 13:18 #139
pokerstjärnas avatar
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 138
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
pokerstjärnas avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 138
Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden
Citat:
Ursprungligen postat av pokerstjärna
Nej jag skriver inte att 5% av befolkningen som enligt (dig?) har ADHD.
Utan det jag återigen försöker förklara att vuxna med ADHD som har haft ett "väldigt väldigt jobbigt liv" om jag får uttrycka mig så, kan ha en tendens att vara våldsbenägna.
Återigen så skriver jag inte majoriteten kan vara våldsbenägna utan det finns symptomer som kan utvecklas till att det begås våldsdåd beroende på vilken typ av ADHD och hur individen är mentalt.
Det kanske är 0.03% av alla som har ADHD det gäller.

Jag kanske inte är en expert på att formulera mig men snälla *försök att förstå mig.

Kod:
Att symptomen av diagnosen ADHD själv skulle leda till missbruk i vuxen ålder anser jag också att man ska ta med en nypa salt och tror att i de förekommande fallen kan förknippas med att vissa barn med ADHD ordineras daglig dos av (iofs låg dos) amfetamin mot koncentrationssvårigheter, och min gissning är att det snarare är behandlingen, än symptomen som leder till framtida missbruk (med tillhörande kriminalitet).
Då påstår du med andra ord att de sidor som du länkade till går ut med fel information?
samt att dagens behandling kan resultera till krim för en del?
Om du ska jämföra på det viset så:

Med tillhörande kriminalitet så förstår jag inte vad du menar riktigt, men jag antar att du menar att man exempelvis försöker skaffa fram droger och dyl och har brist på pengar och därmed tvingas begå brott för att få ihop pengar till amfetaminet exempelvis.
Har jag förstått det hela rätt?
Citat:
Termen ADHD används här som ett samlingsnamn. ADHD är ett neurobiologiskt (neuropsykiatriskt) funktionshinder som förekommer hos cirka 5 procent av alla skolbarn. Det är vanligare bland pojkar och män än bland flickor och kvinnor även om andelen flickor/kvinnor som inte får sina problem igenkända antagligen är högre än vad man tidigare förstått.
Källa
Tror du för en sekund att detta är ett fenomen som startade ett visst datum (exempelvis 1 januari 1974) ? Detta har ju funnits i alla tider, men man har först på senare år satt en diagnos/definition/namn på det. Att tro annat vore i mina ögon väldigt naivt.

Nej jag anser inte att källorna jag refererar till är felaktiga, eftersom de inte tar upp bakomliggande orsaker och faktorer till ev. övergång till kriminalitet och missbruk, utan bara konstaterar en viss ökningsrisk. Det var också som en motvikt till det jag i tidigare inlägg flikade in Holstein som är en av Sveriges "mesta" entrepenörer till att personer med ADHD knappast är att se som synonymt med våldsbrott eller kriminalitet(Holstein har ADHD som bekant)

Beträffande din slutsats om mitt resonemang kring behandlingen och verkan, så är det korrekt uppfattat av dig - det är min uppfattning!, däremot finns en lång rad typer av lagbrott som samlas under "kriminalitet". Men att behov av "snabba pengar" ökar vi missbruk är väl knappast någon nyhet vare sig för dig eller mig?

Men med ditt matematiska exempel på 0,03% av de 5% (460 000) som då har ADHD i någon form, så har vi trots allt minskat antalet potentiella mördare på gatorna till 138 stycken - och genast känner jag mig betydligt lugnare att gå utanför min egen dörr (även om jag inte är det minsta övertygad om ditt exempel) Jag anser att det inte finns någon som helst naturlig koppling mellan ADHD och våldsbrott och därmed att du har fel i ditt påstående och inte har belägg för denna koppling.
Jag vill att du läser denna artikel publicerad utav DN 3 November 2007.
pokerstjärna är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-16, 15:10 #140
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Jo jag har läst igenom artikeln, men på vad sätt menar du att den motsäger mitt resonemang?
Citat:
Mer än 60 procent av de livstidsdömda bedöms också missbruka alkohol eller andra droger och över hälften bedöms ha adhd.
Där har vi missbruket av droger..
Det står också i samma artikel att
Citat:
De livstidsdömda är svåra att hantera för kriminalvården. Bland samtliga som döms för våldsbrott har 57,7 procent någon typ av personlighetsstörning. Bland de livstidsdömda är siffran hela 72 procent.
Om det då finns 126 livstidsdömda interner och över 50% av dessa (vi säger 55% för exemplets skull) har vuxen-ADHD dvs 69 stycken, så är det alltså även 72% som dessutom har en personlighetsstörning (något som alltså inte har med ADHD att göra) 69 -72% = 19 stycken livstidsdömda mördare som har diagnosen ADHD (utan att även ha en personlighetsstörning).
Mot bakgrund av att det finns uppskattningsvis 460 000 Svenska medborgare med ADHD så motsvarar 19 stycken 0,004% av dessa!!
Men du anser alltså fortfarande att det finns ett samband att dra mellan ADHD och våldsverkare och mördare?

Det anser som du förstår inte jag, bakgrunden är också att om diagnos ställts på mig själv under tidig skolålder, så förvånar det mig inte en sekund om även jag bedömts ha ADHD, dock ingenting jag känt av märkbart i vuxen ålder, mer än att jag kan ha en frenetisk energi att ge vid projekt som intresserar mig mycket (på gott och ont naturligtvis). Jag är däremot en fiende av våld.
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:25.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017