Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Niqab i skolan?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-12-06, 17:33 #131
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Fast det gäller ju enbart om det inte är relevant för jobbet och då ska det givetvis också fungera på det viset.
Jag förstår inte riktigt hur du resonerar. Jag skulle då aldrig tycka det var acceptabelt om jag blev stämd och dömd bara för att jag väljer att inte anställa en person som beter sig ohyfsat och olämpligt, vilket jag anser vara fallet med mannen som vägrade skaka hand med sin ev. kvinnliga chef och därmed inte fick jobbet.
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-06, 17:58 #132
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Erik Stenman Visa inlägg
Jag förstår inte riktigt hur du resonerar. Jag skulle då aldrig tycka det var acceptabelt om jag blev stämd och dömd bara för att jag väljer att inte anställa en person som beter sig ohyfsat och olämpligt, vilket jag anser vara fallet med mannen som vägrade skaka hand med sin ev. kvinnliga chef och därmed inte fick jobbet.
Vad för fall talar du om och vad hände? Du får gärna vara mer specifik. Det enda jag känner till är ett fall där en man blev av med ersättningen. Arbetsgivaren var aldrig inblandad i någon stämning.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2010-12-06 klockan 18:01
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-06, 19:30 #133
Crystals avatar
Crystal Crystal är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 46
Crystal Crystal är inte uppkopplad
Nykomling
Crystals avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 46
Citat:
Har ni inte lyckats övertyga varandra på 13 sidor och över 125 inlägg så lär ni inte lyckas i framtiden heller ;-)
Haha

Citat:
Vilka är då fördelarna med en niqab sett ur kvinnans perspektiv? Det vore faktiskt intressant att höra.
Hitta denna efter lite sökandes

http://inutiburkan.wordpress.com/201...-pa-sig-niqab/

http://inutiburkan.wordpress.com/about/

Intressant !
Crystal är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-06, 19:32 #134
Base Base är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 65
Base Base är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 65
Jag tycker dom flesta politiker jag sett yttra sig verkar ha en rimlig åsikt kring ämnet. Att man ska få klä sig hur man vill men att man får räkna med att skola och arbete har klädkrav som man, liksom resten av landets befolkning, får följa. Det finns ingen anledning att varken göra speciella lagar eller undantag.
Folk som bär niqab etc får helt enkelt lär sig leva efter samma regler, utan att springa till diskrimineringsombudsmannen för att slippa följa dom. Om en arbetsgivare eller skola vill att man ska kunna se varandra i ansiktet, eller att man ej ska komma till jobbet iklädd nätbrynja och kallingar så är det ju extremt rimligt att dom får ha riktlinjer kring detta. Inom rimlig gränser då såklart.
Om man ej tycker det är rättvist och jämlikt så undrar jag lite hur man tänker..
Base är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-06, 19:44 #135
Base Base är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 65
Base Base är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 65
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Vad för fall talar du om och vad hände? Du får gärna vara mer specifik. Det enda jag känner till är ett fall där en man blev av med ersättningen. Arbetsgivaren var aldrig inblandad i någon stämning.
Jag förutsätter att detta avses: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/vi...ol_4227973.svd

Han fick ingen praktikplats pga han ej klarade av att visa normalt hyfs mot arbetsgivaren pga hon hade fel kön och arbetsförmedlingen drog då hans ersättning då dom ansåg att han medvetet sumpat sin praktikplats (vilket han ju uppenbarligen hade).
Base är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-07, 05:16 #136
Altos avatar
Alto Alto är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 821
Alto Alto är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Altos avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 821
Alto är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-07, 09:02 #137
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Base Visa inlägg
Jag förutsätter att detta avses: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/vi...ol_4227973.svd

Han fick ingen praktikplats pga han ej klarade av att visa normalt hyfs mot arbetsgivaren pga hon hade fel kön och arbetsförmedlingen drog då hans ersättning då dom ansåg att han medvetet sumpat sin praktikplats (vilket han ju uppenbarligen hade).
Jo, precis, där var inte arbetsgivaren inblandad alls så det var därför jag ställde mig frågande till hans påstående.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-07, 10:38 #138
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Citat:
Ursprungligen postat av Erik Stenman Visa inlägg
Jag förstår inte riktigt hur du resonerar. Jag skulle då aldrig tycka det var acceptabelt om jag blev stämd och dömd bara för att jag väljer att inte anställa en person som beter sig ohyfsat och olämpligt, vilket jag anser vara fallet med mannen som vägrade skaka hand med sin ev. kvinnliga chef och därmed inte fick jobbet.
Det var väl inte arbetsgivaren som blev stämd? Det var väl arbetsförmedlingen eller a-kassan eftersom personen inte ansågs stå till arbetsmarknadens förfogande och inte fick någon ersättning. Dessutom har jag bestämt för mig att domstolen konstaterade att det inte var fråga om diskriminering.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-07, 10:40 #139
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Och när vi ändå är inne på religiösa undantag. Vad tycker ni om att föräldrar kunnat undanta sina barn från sexualundervisningen i skolan?
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-07, 11:32 #140
Linuus Linuus är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 890
Linuus Linuus är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 890
Citat:
Ursprungligen postat av jonny Visa inlägg
Och när vi ändå är inne på religiösa undantag. Vad tycker ni om att föräldrar kunnat undanta sina barn från sexualundervisningen i skolan?
Kass. Oavsett om det handlar om religion eller inte. Ingår det i skolundervisningen ska man vara där.
Linuus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:55.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017