Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Mitt förtroende för binero från 100 till 0.

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-01-04, 23:24 #121
bo0ork bo0ork är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 33
bo0ork bo0ork är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 33
Citat:
Ursprungligen postat av MRDJ Visa inlägg
har kikat lite på det innan men svårt att skapa en bild av vad månadskostnaden blir, får man fråga vad du betalar ungefär?
De tar betalt per allt, så kostnad för bandbredd och hårddiskaktivitet varierar starkt för olika sajter.

Enklast är att du använder deras miniräknare:
http://aws.amazon.com/calculator

Jag kör en linux micro-instans med en 10GB EBS volym, Wordpress med lighttpd på det.
Prestanda kan du se själv (länk i min sig).

Visst ja, du frågade vad jag betalar. Under hundralappen per månad. Kanske $12/mån.

Senast redigerad av bo0ork den 2011-01-04 klockan 23:27
bo0ork är inte uppkopplad  
Oläst 2011-01-05, 08:46 #122
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 905
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 905
Med all respekt för rådet och den till största del fantastiska tjänst som Amazon erbjuder... Om det är en sak som är riktigt krångligt så är det att förstå vad det egentligen kostar. Jag höll en presenation om detta på Cloud Conference där vi diskuterade varför Sverige är så långt efter i cloud computing. En av många faktorer är bland annat detta med hur tex det prissätts. Vi är villiga att betala mer i månaden - bara vi vet hur mycket det kostar. Större faktorer är förstås att det finns för få leverantörer - vi har drakar som vill sälja hårdvara och inte gynnas av cloud computing mm.

Tex vem av oss kan med handen på hjärtat inom en rimligt stunds räknande svara på de frågor den räknaren har som du refererar till? Se frågorna nedan - visst transfer ut får vi fixa och kanske kan vi shablonmässigt även fatta transfer in - men därefter? Med andra ord helt omöjligt för en lagom insatt.

Tror vi alla som driftar konkurrerande tjänster till Amazons EC2 måste ta fasta på dessa svårigheter och göra det klart enklare för att Sverige äntligen skall hosta igång med cloud computing. 72% av alla SaaS tjänster som produceras under 2011 kommer användas av - you guessed it - amerikanare. Resten av världen får dela på resten där Sverige inte syns på kartan någonstans. It chefterna är mindre positiva till cloud computing här än nästan någon annanstans i den industriella världen.

Tror det kommer - men sådant som att behöva 20 variabler för att ens förstås vad det kostar - nä där måste vi förbättra oss. Vi har tagit många steg i City Cloud - men måste bli än bättre.

Nu har du tydligen inte någon trafik med tanke på att du lägger 12 dollar i månaden - vilket är nästan priset för maskinen i sig - jag talar förstås om den dagen man lyckas och får en hel del besökare.

Amazons enkla uträkning (lycka till) - och då skall tilläggas att Amazon har blivit klart bättre under det senaste året om ni frågar mig. Trots det är det näst intill omöjligt.

Elastic IP:
Number of Elastic IPs:

Elastic IP Non-attached Time:

Number of Elastic IP Remaps:

Amazon EC2 Bandwidth:
Data Transfer In:

Data Transfer Out:

Regional Data Transfer:

Public IP/Elastic IP Data Transfer:

Elastic Load Balancing:
Number of Elastic LBs:

Total Data Processed by all ELBs:
johan1234 är inte uppkopplad  
Oläst 2011-01-05, 09:53 #123
Björklunds avatar
Björklund Björklund är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 594
Björklund Björklund är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Björklunds avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 594
Citat:
Ursprungligen postat av johan1234 Visa inlägg
Jag höll en presenation om detta på Cloud Conference där vi diskuterade varför Sverige är så långt efter i cloud computing.
Vad baserar du detta på?

Citat:
Ursprungligen postat av johan1234 Visa inlägg
Tror vi alla som driftar konkurrerande tjänster till Amazons EC2 måste ta fasta på dessa svårigheter och göra det klart enklare för att Sverige äntligen skall hosta igång med cloud computing. 72% av alla SaaS tjänster som produceras under 2011 kommer användas av - you guessed it - amerikanare. Resten av världen får dela på resten där Sverige inte syns på kartan någonstans. It chefterna är mindre positiva till cloud computing här än nästan någon annanstans i den industriella världen.
Och vad baserar du detta på? Varför tror du Sverige är så långt efter? Vad kommer siffran 72% ifrån?
Björklund är inte uppkopplad  
Oläst 2011-01-05, 10:07 #124
JonathanSs avatar
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 135
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
JonathanSs avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 135
Sverige är så himla efter när det gäller molntjänster eftersom det inte finns några svenska molntjänster. Punkt slut.
JonathanS är inte uppkopplad  
Oläst 2011-01-05, 10:23 #125
Björklunds avatar
Björklund Björklund är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 594
Björklund Björklund är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Björklunds avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 594
Citat:
Ursprungligen postat av JonathanS Visa inlägg
Sverige är så himla efter när det gäller molntjänster eftersom det inte finns några svenska molntjänster. Punkt slut.
Jag tror johan1234 tänkte mer på slutanvändare som använder molntjänster.

Vad är dina kretierier för en molntjänst?
Björklund är inte uppkopplad  
Oläst 2011-01-05, 10:45 #126
JonathanSs avatar
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 135
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
JonathanSs avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 135
Citat:
Ursprungligen postat av Björklund Visa inlägg
Jag tror johan1234 tänkte mer på slutanvändare som använder molntjänster.

Vad är dina kretierier för en molntjänst?
Jag tror johan1234 försöker göra reklam för sina tjänster. Men det är kanske bara jag.

Mina kriterier för en molntjänst är en tjänst som förmedlar resurser utan begränsningar, vare sig när det gäller kapacitet eller geografi. Det är än så länge bara Amazon som pallar det, på riktigt.

Sen finns det olika "nivåer" av molntjänster. De definieras bl a av hur en leverantörs system fungerar/utvecklas. Jag anser personligen t ex att Glesys molntjänster är mycket bättre än City Networks motsvarighet, eftersom Glesys själva utvecklar sitt system (till skillnad från City Network som har köpt in sitt system). Det är likaså en fråga om kontroll och säkerhet.

I slutändan finns det dock inga riktiga svenska molntjänster än.
JonathanS är inte uppkopplad  
Oläst 2011-01-05, 10:52 #127
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av JonathanS Visa inlägg
Mina kriterier för en molntjänst är en tjänst som förmedlar resurser utan begränsningar, vare sig när det gäller kapacitet eller geografi. Det är än så länge bara Amazon som pallar det, på riktigt.
"Utan begränsningar" existerar inte oavsett vad man säger. Det är väl en ganska relativ fråga vad man anser vara en molntjänst.

Citat:
Ursprungligen postat av JonathanS Visa inlägg
Sen finns det olika "nivåer" av molntjänster. De definieras bl a av hur en leverantörs system fungerar/utvecklas. Jag anser personligen t ex att Glesys molntjänster är mycket bättre än City Networks motsvarighet, eftersom Glesys själva utvecklar sitt system (till skillnad från City Network som har köpt in sitt system). Det är likaså en fråga om kontroll och säkerhet.
Varför skulle det per automatik vara bättre bara för att de utvecklar sitt system själva? När det gäller de svenska webbhotellen så är det generellt betydligt mer krångel hos de som kör mycket egen utveckling.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad  
Oläst 2011-01-05, 11:20 #128
JonathanSs avatar
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 135
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
JonathanSs avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 135
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
"Utan begränsningar" existerar inte oavsett vad man säger. Det är väl en ganska relativ fråga vad man anser vara en molntjänst.
Försök du bara att använda alla resurser hos Amazon.

Och ja, allt det jag har skrivit om molntjänster här är väldigt relativt. Det är som sagt mina ytterst personliga åsikter.

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Varför skulle det per automatik vara bättre bara för att de utvecklar sitt system själva? När det gäller de svenska webbhotellen så är det generellt betydligt mer krångel hos de som kör mycket egen utveckling.
Bättre kontroll & möjlighet att påverka utvecklingen. Det finns givetvis både för- och nackdelar, men jag anser ändå att det är en lite högre nivå på ett företag som själv kan definiera sina tjänster fritt.
JonathanS är inte uppkopplad  
Oläst 2011-01-05, 11:21 #129
Lumax Lumax är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 610
Lumax Lumax är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 610
Molntjänster där man är begränsad till prestandan i en enskild fysisk maskin anser inte jag som en "riktig" molntjänst. Jag har sett massor av tjänster där man kan skala upp prestandan till att nyttja som mest typ 8-kärnor och 64 GB RAM. Största poängen med "molnet" som jag ser det är att kunna skala upp "oändligt". Men det finns väl olika typer av moln som med allt annat.
Lumax är inte uppkopplad  
Oläst 2011-01-05, 11:56 #130
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av JonathanS Visa inlägg
Bättre kontroll & möjlighet att påverka utvecklingen. Det finns givetvis både för- och nackdelar, men jag anser ändå att det är en lite högre nivå på ett företag som själv kan definiera sina tjänster fritt.
Jo, så kan man givetvis se på det men som kund struntar man blankt i om företaget kan utveckla själva om det ändå inte fungerar som det ska. Det är givetvis helt möjligt att besitta kompetens utan att vilja återuppfinna hjulet. Det har tagit evigheter innan saker och ting fungerat bra i kontrollpanelerna hos Loopia och Binero medan man slipper detta krångel hos de som kör exempelvis cPanel. Nu har visserligen Loopia äntligen ett stabilt och väl fungerande system (driften borträknad) som i mina ögon är det fräschaste och mest användarvänliga i Sverige men vägen dit har varit lång för samtliga som gett sig in i leken.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2011-01-05 klockan 12:26
tartareandesire är inte uppkopplad  
Stängt ämne


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:07.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017