Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Niqab i skolan?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-12-06, 13:15 #121
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Hej,

Vilka är då fördelarna med en niqab sett ur kvinnans perspektiv? Det vore faktiskt intressant att höra.

Och bortser man från "förtrycks-aspekten" kvarstår även frågan om det är ok att dölja sitt ansikte i en offentlig miljö i Sverige.

Och är det ENBART en fråga om individens personliga frihet skulle ju folk även tillåtas gå omkring nakna och i naziuniform, vilket ju av naturliga skäl inte är tillåtet idag. Ok, nu drar jag det till sin spets och glider ifrån ämnet, men jag hoppas du förstår andemeningen.
__________________
-
Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains
• Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-06, 13:39 #122
Linuus Linuus är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 890
Linuus Linuus är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 890
Nu handlade ju denna tråd om Niqab i skolan men ställer frågan ändå. Tog upp detta i "Hur kommer du rösta..."-tråden men tror inte någon svarade då.

Hur funkar det rent praktiskt med burka på t.ex. banken och bensinmacken? Blir man utkastad? Man får ju absolut inte ha MC-hjälm på sig.

http://www.sydsvenskan.se/varlden/ar...ostkontor.html
:O
Linuus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-06, 13:42 #123
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Captain Thailand Visa inlägg
Hej,

Vilka är då fördelarna med en niqab sett ur kvinnans perspektiv? Det vore faktiskt intressant att höra.

Och bortser man från "förtrycks-aspekten" kvarstår även frågan om det är ok att dölja sitt ansikte i en offentlig miljö i Sverige.

Och är det ENBART en fråga om individens personliga frihet skulle ju folk även tillåtas gå omkring nakna och i naziuniform, vilket ju av naturliga skäl inte är tillåtet idag. Ok, nu drar jag det till sin spets och glider ifrån ämnet, men jag hoppas du förstår andemeningen.
Huruvida det finns någon fördel eller inte med niqab är helt irrelevant egentligen, det handlar om människors fria vilja vilken ska begränsas så lite som möjligt. Jag har väldigt svårt att förstå människor som tar illa vid sig så som en del beskrivit i den här tråden. Varför ens bry sig? Det är bara ett fåtal individer och det har ingenting alls med er att göra. En del måste ständigt lägga sig i andra människors liv trots att det inte påverkar dem själva eller samhället på något nämnvärt vis vilket är tröttsamt. Gör något vettigt istället - engagera er för tigrarna, den lokala idrottsklubben, de äldre som vanvårdas, alla skolungdomar som mobbas etc. Det är snarare dessa personer som är problemet och inte de som bär niqab.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2010-12-06 klockan 13:46
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-06, 14:01 #124
Linuus Linuus är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 890
Linuus Linuus är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 890
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Huruvida det finns någon fördel eller inte med niqab är helt irrelevant egentligen, det handlar om människors fria vilja vilken ska begränsas så lite som möjligt. Jag har väldigt svårt att förstå människor som tar illa vid sig så som en del beskrivit i den här tråden. Varför ens bry sig? Det är bara ett fåtal individer och det har ingenting alls med er att göra. En del måste ständigt lägga sig i andra människors liv trots att det inte påverkar dem själva eller samhället på något nämnvärt vis vilket är tröttsamt. Gör något vettigt istället - engagera er för tigrarna, den lokala idrottsklubben, de äldre som vanvårdas, alla skolungdomar som mobbas etc. Det är snarare dessa personer som är problemet och inte de som bär niqab.
Fast att det bara är ett fåtal personer är ju även det helt irrelevant. Det är bara ett fåtal personer som gillar att hoppa fram och blotta sig för folk. Ska alla som engagerar sig i att motarbeta blottare arbeta mot mobbing istället? Jag skulle inte bry mig så mycket om nån hoppade fram med snorren i vädret men det betyder ju inte att andra INTE bryr sig. Eller hur?
Linuus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-06, 14:13 #125
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
tartareandesire,

Jag håller med om att ingen att har med att göra hur du klär dig på fritiden, men nu gäller det offentliga miljöer där det självklart har betydelse hurvida vi visar våra ansikten eller ej.

Jag håller också med om att företeelsen med niqab är marginell i Sverige, men jag tycker inte alls den är en marginell företeelse i världen, tvärtom.

Ps. De kvinnor som förtrycks i religionens namn och helhjärtat kämpar mot dessa symboler, lagar och förtryck håller nog inte med om att det enbart handlar om "personlig frihet". Nu har jag sagt vad jag tycker och lämnar detta till förmån för andra tyckare.
__________________
-
Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains
• Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-06, 14:14 #126
kalasboll kalasboll är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 914
kalasboll kalasboll är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 914
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
det handlar om människors fria vilja vilken ska begränsas så lite som möjligt.
Självklart ska det vara så. Jag måste dock säga att du i många diskussioner är en utav dem som motarbetar den fria viljan mest av alla.
kalasboll är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-06, 14:30 #127
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
Nu har jag halvslarvat igenom tråden och det jag reagerat på är de siffror som nämns. Finns "statistiken" där bara för att visa på hur få det är som bär dessa plagg, eller är de ett försök att ge ett exakt antal? Någon säger att en ev. lag berör 50 personer medan någon annan säger 200. Det verkar som att det lilla antalet personer gör att det är onödigt att lagstifta mot heltäckande slöjor. Hade det då varit på sin plats med en lagstiftning om antalet personer med niqab/burka var 100 000?

Ska antalet bestämma om det är lagligt eller inte?

Personligen är jag inne på att folk får klä sig hur fan de vill. De får vara söndertatuerad i ansiktet, gå omkring iklädd en sopsäck eller bära niqab. Det är ett fritt val alla ska ha, men dem får räkna med att det inte är så lätt att få en t.ex. anställning. Det kan väl knappast komma som en överraskning att det finns arbetsgivare som dömer ut sökande på deras klädsel/stil. Då är det bara att vara taktisk och rätta in sig i ledet om man vill ha ett jobb omgående.

Väljer man klädseln före arbetsgivarens krav så har man ju tydligt visat att man inte är särskilt anpassningsbar.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-06, 14:58 #128
Spindels avatar
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 486
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Spindels avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 486
Citat:
Ursprungligen postat av kw_wasabi Visa inlägg
Personligen är jag inne på att folk får klä sig hur fan de vill.
Är det då okej att gå in i en bank med rånarluva? Eller gå runt med nazistkläder?
Citat:
Ursprungligen postat av kw_wasabi Visa inlägg
Det kan väl knappast komma som en överraskning att det finns arbetsgivare som dömer ut sökande på deras klädsel/stil.
Problemet är att vi har diskrimineringslagar som gör att arbetsgivaren kan åka illa ut bara för att man nekar någon om den ansökande vägrar skaka hand eller är olämpligt klädd.
Spindel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-06, 16:53 #129
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
Har ni inte lyckats övertyga varandra på 13 sidor och över 125 inlägg så lär ni inte lyckas i framtiden heller ;-)
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-06, 17:06 #130
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Spindel Visa inlägg
Problemet är att vi har diskrimineringslagar som gör att arbetsgivaren kan åka illa ut bara för att man nekar någon om den ansökande vägrar skaka hand eller är olämpligt klädd.
Fast det gäller ju enbart om det inte är relevant för jobbet och då ska det givetvis också fungera på det viset.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:27.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017