Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Fyra Pirate Bay-män åtalas.

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-02-05, 18:55 #111
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb
Citat:
Originally posted by -tartareandesire@Feb 5 2008, 19:16
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb
Google är den största upphovsrätts boven av dom alla, inte nog att dom i stort sätt indexerar en kopia alla torrent från dom största och minsta torrent siter.
Sedan får man inte glömma alla sidor/bilder dom lagrat utan frågat om rättighet före.
Om dom lyckas fälla TPB så bör det vara grovt brott att inte fälla google 100 dubbla.
Så fort någon liten rebell på nätet åker dit så börjar alla spotta galla på stora företag och göra absurda jämförelser, är det någon tävling på gång? Lyckligtvis finns det fortfarande mer logik med i bilden när vår lagstiftning sker. Vill man inte att Google ska indexera ens sida så har man det valet... Om det är något man ska kritisera Google för så är det väl monopolet de strävar efter / går mot.

Nej du ska inte behöva säga till att dom inte för sno din sida eller matrial, ska vara tvärtom isåfall att du ska använda robots för sätta en allow inte tvärtom.
Om man nu tycker TPB ska vara olaglig för sprida torrent filer så bör ju google vara ännu värre som indexerar kopia från i stort sätt alla tracker och sprider?
Sedan kan du hitta det grövsta som finns på internet på google, och då snackar vi inte om små oskyldiga torrent filer.

Jo, självklart är Googles stora mål att sprida våld, död och förödelse över hela världen. Det är återigen som att anklaga vapenindustrin för alla brott där deras produkter använts... Du kan ta vilket företag som helst och rikta liknande absurda anklagelser mot. Meningsfullt....

Man har rätt att spara en tidning som man köpt hemma och göra i stort sett vad som helst med den. Varför ska man inte ha rätt att spara webbsidor som är gratis att besöka? Det är ju en helt annan sak att publicera materialet rakt av eller sälja dessa men det gör ju inte Google. Inte heller publicerar de materialet och påstår att det är deras eget. De allra flesta besökare ser endast små citat från webbsidorna och det finns ytterst få webbsidor som inte drar nytta av Google....
Oläst 2008-02-05, 19:15 #112
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2006
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar

Citat:
Originally posted by Conth@Feb 5 2008, 12:34
Jag menar bara att Google tjänar stora pengar på att indexera upphovsrättsskyddat material. Det är väl ändå inget kontroveriellt att påstå det?! (då är man rätt naiv om man inte inser det...)

Det finns bara ett sätt att få ordning på detta problem som jag ser det och det är att erbjuda folk vad dom frågar efter. Ett bra fungerande lagligt alternativ med bra sortiment och priser som ligger på en rimlig nivå (jag har laddat hem en del gammal musik som jag tidigare har köpt på vinyl. När jag har letat efter lagliga alternativ kostar en gammal skiva typ 99,90 att ladda hem. Helt orimligt tycker jag...
Du kan väl inte på fullaste allvar tro att småkidsen mellan 15-20 år någonsin kommar att vilja betala för musik, film m.m. .....oavsett pris när det går att ladda ner "gratis"?
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-05, 19:46 #113
Conths avatar
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2005
Mycket flitig postare
Conths avatar

Citat:
Ursprungligen postat av WebboT
Citat:
Ursprungligen postat av Conth
Jag menar bara att Google tjänar stora pengar på att indexera upphovsrättsskyddat material. Det är väl ändå inget kontroveriellt att påstå det?! (då är man rätt naiv om man inte inser det...)

Det finns bara ett sätt att få ordning på detta problem som jag ser det och det är att erbjuda folk vad dom frågar efter. Ett bra fungerande lagligt alternativ med bra sortiment och priser som ligger på en rimlig nivå (jag har laddat hem en del gammal musik som jag tidigare har köpt på vinyl. När jag har letat efter lagliga alternativ kostar en gammal skiva typ 99,90 att ladda hem. Helt orimligt tycker jag...
Du kan väl inte på fullaste allvar tro att småkidsen mellan 15-20 år någonsin kommar att vilja betala för musik, film m.m. .....oavsett pris när det går att ladda ner "gratis"?
Jag kan inte svara för alla småkids. Säkert är det många som - mycket tack vare bristen på lagliga alternativ - vant sig vid att det är gratis. Jag vet att jag gärna skulle betala om det fanns en bra tjänst som var kvalitetssäkrad och laglig. Svårt att tro att jag är ensam. Självklart skulle det inte lösa hela problemet, men dom som bekämpar nedladdningen med näbbar och klor skulle ha en betydligt bättre läge rent moraliskt/trovärdighetsmässigt om dom tillhanda höll ett bra lagligt alternativ...
Conth är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-05, 19:52 #114
Conths avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
Conths avatar

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Citat:
Jag menar bara att Google tjänar stora pengar på att indexera upphovsrättsskyddat material. Det är väl ändå inget kontroveriellt att påstå det? (då är man rätt naiv om man inte inser det...)

Det är väl mer naivt att tro att de du diskuterar med inte känner till detta =) Dessutom så vill den stora majoriteten av dessa upphovsrättsägare att Google ska göra detta så det är kanske fortfarande ingen speciellt relevant jämförelse...
Min poäng är att det inte är svart (TPB) eller vitt (Google), utan snarare olika (ganska likvärdiga) nyanser av grått.

Om det brottsliga är att underlätta nedladdning av kopieringsskyddat material och att det är en försvårande omständighet att tjäna pengar på detta så har jag svårt att se Google som helt oskyldiga medans TPB är kriminella.

Skillanden är då att Google bara "råkar" indexera detta och "råkar" tjänsta stora pengar medans TPB medvetet indexerar materialet och kanske tjänar pengar på det.

Känns som en farlig (och mycket svårhanterlig) väg att välja om man börjar förbjuda själva sökningen efter saker.
Oläst 2008-02-05, 20:25 #115
WebboTs avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar

Citat:
Citat:
Originally posted by -WebboT@Feb 5 2008, 19:15
Citat:

Jag kan inte svara för alla småkids. Säkert är det många som - mycket tack vare bristen på lagliga alternativ - vant sig vid att det är gratis. Jag vet att jag gärna skulle betala om det fanns en bra tjänst som var kvalitetssäkrad och laglig. Svårt att tro att jag är ensam. Självklart skulle det inte lösa hela problemet, men dom som bekämpar nedladdningen med näbbar och klor skulle ha en betydligt bättre läge rent moraliskt/trovärdighetsmässigt om dom tillhanda höll ett bra lagligt alternativ...
Jag vet inte om jag har så stor förståelse för detta argument som hela tiden kommer upp att " det finns inga vettiga lagliga alternativ". Det gör det visst.
Kan inte dagens ungdom helt enkelt gå och köpa CD'n? Jag betalade för mina vinylskivor på 70 och 80 talet och hade inga problem med det. Tror t.o.m. att vinylskivorna kostade mycket mer än vad en CD gör idag om man ser till inflationen. Kommer ihåg att jag betalade en bra bit över en hundring i slutet på 80-talet.

off topic: Alla komprimerade ljudformat såsom mp3, wmv o.s.v. låter ju skit. Vilken musikälskande person vill poppa in en mp3 CD i sin stereo? Det är nog också en bidragande orsak till att folk laddar ner "gratis" mp3or, att skivbolagen också säljer sin musik komprimerad. Dom skulle sälja den i ett okomprimerat format som FLAC eller nåt. Annars betalar man ju för en ofullständig produkt där 80-90% av ljkudspektrat har skalats bort.
Oläst 2008-02-05, 20:44 #116
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Citat:
Originally posted by -Conth@Feb 5 2008, 13:46
Citat:
Originally posted by -WebboT@Feb 5 2008, 19:15
Citat:
Jag menar bara att Google tjänar stora pengar på att indexera upphovsrättsskyddat material. Det är väl ändå inget kontroveriellt att påstå det? (då är man rätt naiv om man inte inser det...)

Jag vet inte om jag har så stor förståelse för detta argument som hela tiden kommer upp att " det finns inga vettiga lagliga alternativ". Det gör det visst.
Kan inte dagens ungdom helt enkelt gå och köpa CDn? Jag betalade för mina vinylskivor på 70 och 80 talet och hade inga problem med det. Tror t.o.m. att vinylskivorna kostade mycket mer än vad en CD gör idag om man ser till inflationen. Kommer ihåg att jag betalade en bra bit över en hundring i slutet på 80-talet.
off topic: Alla komprimerade ljudformat såsom mp3, wmv o.s.v. låter ju skit. Vilken musikälskande person vill poppa in en mp3 CD i sin stereo? Det är nog också en bidragande orsak till att folk laddar ner "gratis" mp3or, att skivbolagen också säljer sin musik komprimerad. Dom skulle sälja den i ett okomprimerat format som FLAC eller nåt. Annars betalar man ju för en ofullständig produkt där 80-90% av ljkudspektrat har skalats bort.

Välkommen till vänsterpartiets årsmöte =)
Oläst 2008-02-05, 20:54 #117
WebboTs avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar

Citat:
Originally posted by tartareandesire@Feb 5 2008, 14:44
Jag känner ringa Vänsterpartister, menar du att dom inte gillar komprimerad musik, eller vad var det där för inlägg?
Oläst 2008-02-05, 21:08 #118
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Citat:
Jag känner ringa Vänsterpartister, menar du att dom inte gillar komprimerad musik, eller vad var det där för inlägg?
Jag känner en hel drös =) Det var dina motdebattörers inlägg jag kommenterade och inte ditt eget.
Oläst 2008-02-05, 21:26 #119
Conths avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
Conths avatar

Citat:
Citat:
Originally posted by -WebboT@Feb 5 2008, 21:54
Citat:

Jag känner en hel drös =) Det var dina motdebattörers inlägg jag kommenterade och inte ditt eget.
Är det jag som ska vänsterpartiets årsmöte? Sorry - fattar inte... :blink:
Oläst 2008-02-05, 21:33 #120
Conths avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
Conths avatar

Citat:
Originally posted by WebboT@Feb 5 2008, 20:25

Kan inte dagens ungdom helt enkelt gå och köpa CD'n? Jag betalade för mina vinylskivor på 70 och 80 talet och hade inga problem med det. Tror t.o.m. att vinylskivorna kostade mycket mer än vad en CD gör idag om man ser till inflationen. Kommer ihåg att jag betalade en bra bit över en hundring i slutet på 80-talet.
Det är väl det som kallas utveckling. Du säger själv att "kidsen" aldrig ens skulle betala för en bilig och bra laglig nedladdningstjänst och din lösning är att dom ska gå och köpa CD skivor i butlkerna?! Känns inte så konstruktivt och realistiskt.

Vad är ditt alternativ?
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:30.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017