Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Double.se

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-02-08, 18:31 #111
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
Citat:
Originally posted by dee@Feb 8 2005, 18:17
aha.. du menar annonsörer... jo, de blir ju att annonsören i detta fall får betala 30% mer om privatperson skickar besök/kunder ja.

Men asså.. sådana är ju reglerna. Double vinner en hel del på glada affiliates kan jag tänka mig. Inte alla affiliates driver företag. Hade jag varit som du så hade jag varit glad att jag sluppit betala dessa 30% för företagsaffiliates och sett på det som positivt.
Precis, sånna är doubles nya regler och det är det jag och många andra reagerat på.

Glada och glada affiliates... Dom får exakt lika mycket, bara att det presenteras annorlunda. En annonsör som vill betala ut 100 kr provision till en privatperson får lägga avslutersättningen på 77 kr för att det ska bli 100 kr i slutändan.

Visst kan man se det tvärtom, men om jag sätter provisionen på ett avslut till 100 kr så vill jag att det ska vara 100 kr... inte 77 eller 133.

Dessutom är det så att företagssidor oftast håller högre standard än "nisses sida som är under uppbyggnad, klicka på mina länkar". Därför tycker jag att företagssidor borde premieras inte straffas.
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-08, 18:55 #112
doubles avatar
double double är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 158
double double är inte uppkopplad
Medlem
doubles avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 158
Citat:
jag varit som du så hade jag varit glad att jag sluppit betala dessa 30% för företagsaffiliates och sett på det som positivt.
Jag blir så trött på att man försöker göra det så bra som möjligt men det ska hela tiden misstolkas och vissa folk drar konstiga slutsatser.

När jag var med och startade Double så inledde vi med att ta en transaktionsavgift på ALL provision som betalades in till oss. Oavsett om det var privatperson eller företag som stog för trafiken. Dessutom tog vi ca 50% från våra affiliates (känner ni igen denna modell, den vissa vill ha här?).

Sedan tänkte vi om:

1. "Varför inte ta bort den extra avgift som affiliates betalar så att de endast får betala vanlig skatt på 32%". Vilket vi gjorde med god framgång.

2."Varför inte ta bort transaktionsavgiften som företags-affiliates genererar helt så blir våra annonsörer gladare om de får mindre att betala."

Steg 2 verkar inte alls ha lyckats. Istället för att du som annonsör ska vara glad för att du slipper betala 33% i transaktionsavgift på all provision du blir skylldig våra affiliates så slängs det ris på oss "varför ska jag betala mer för privatpersoner...bu hu...".

Jag kan gärna årdna så att ni som klagar på detta får betala 33% på hela det belopp som ska gå till våra affiliates och då går de pengar som genererats av våra företagsaffiliates in i vår ficka istället för att stanna i er, något som låter bra kanske?

Nu får det räcka för dagen, trevlig kväll alle sammans.
double är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-08, 19:04 #113
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
Citat:
Originally posted by double@Feb 8 2005, 18:55
Jag kan gärna årdna så att ni som klagar på detta får betala 33% på hela det belopp som ska gå till våra affiliates och då går de pengar som genererats av våra företagsaffiliates in i vår ficka istället för att stanna i er, något som låter bra kanske?
Det är så det har varit fram tills idag, trots att jag har kvar ett brev från dig 2004-10-01 där du skriver:

"Svaren på dina frågor:

1. Nej du betalar ingen provision till oss."

Trots det har jag betalat 33% rakt ner i er ficka i 3 månader och därav mitt tidigare inlägg att jag blivit blåst på pengar. Men jaja... ni gör som ni vill, som tur är finns det alternativ.

Trevlig kväll....
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-09, 00:13 #114
Joels avatar
Joel Joel är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 790
Joel Joel är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Joels avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 790
Citat:
Originally posted by robertsson@Feb 8 2005, 19:04
Det är så det har varit fram tills idag, trots att jag har kvar ett brev från dig 2004-10-01 där du skriver:

"Svaren på dina frågor:

1. Nej du betalar ingen provision till oss."

Trots det har jag betalat 33% rakt ner i er ficka i 3 månader och därav mitt tidigare inlägg att jag blivit blåst på pengar. Men jaja... ni gör som ni vill, som tur är finns det alternativ.

Trevlig kväll....
Det är väl snarare så att du betalat 33% som i ~90% av fallen gått som arbetsgivaravgift till skatteverket? h34r:
Joel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-09, 13:21 #115
jake jake är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 1 145
jake jake är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 1 145
Citat:
Originally posted by robertsson@Feb 8 2005, 12:33
Affiliates betalar 50% i avgift hur som helst men dom SER INTE DET med nuvarande modellen.

Exempel: Jag vill betala ut 100 kr / avslut. DÅ kan jag inte skriva in det på double utan måste tänka baklänges och lägga på arbetsgivaravgifter, så jag skriver in 77 kr, får sedan en faktura på 77 kr + 30% = 100 kr

Och affiliates får ut 77 kr - 30% = ca 50 kr.

Om man körde TD modell skulle jag kunna skriva in direkt 100 kr och affiliates skulle få ut 50 kr hur som helst. Ingen får mer, ingen får mindre, ingen betalar mer, ingen betalar mindre, det är bara en enklare siffra som presenteras både för annonsörer och affiliates.

Skillnaden är att med doubles metod vet inte annonsörern inte i förväg vad klicket kommer kosta, och detta gör att jag med största sannolikhet kommer avsluta mina konton hos double. Och som du ser i forumet så tycker många andra annonsörer och affiliates samma sak. Synd att tappa annonsörer för att man gör det onödigt krånligt.
Jag kan bara konstatera att robertssons resonemang är rimligt.

Det verkar ju helt ologiskt att en annonsör ska betala tex 10kr om någon klickar på en länk på en sida som drivs av ett företag och 13,3 (10kr+30%) om någon klickar på motsvarande länk på en sida som drivs av en privatperson.

Det double borde göra är ju att ta ut denna transaktionsavgift som tidigare i tråden även kallats arbetsgivaravgift (30%) på alla klick. och betala ut provision+moms+arbetsgivaravgift/(transaktionsavgift)
till affiliates med registrerad f-skatt.
(och betala ut provision - 30%skatt till privatpersoner som de gör nu)

Personer med f-skatt betalar ju sedan in skatt och arbetsgivaravgift till staten.

Om double inte gör detta måste de medge att de har olika villkor för privatpersoner och företag som affiliates.
jake är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-09, 13:36 #116
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
Citat:
Det är väl snarare så att du betalat 33% som i ~90% av fallen gått som arbetsgivaravgift till skatteverket? *h34r:
Om det är 10% eller 40% som går till företag vet jag inte, faktum är att double inte hållit vad dom lovat och efter att disktuionen dykt upp på WN så istället för att rätta till felet har man krånglat till det. Sedan är det så att om jag annonserar för i storleksordningen 20.000 kr/mån på double så avsett om det är 10% eller 40% som är feldebiterade så rör dig som stora summor som jag åkt på betala i provision till double istället för affiliates (trots doubles tidigare löfte om motsattsen).

Ett tips till double om dom vill bespara sina affiliates utgifter är att direkt på double ange summan efter skatt och sedan debitera annonsörerna 100% extra! Det är väl bra! Då tjänar deras affiliates ännu mer pengar!!

Obs, sista stycket är ironi
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-10, 18:00 #117
doubles avatar
double double är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 158
double double är inte uppkopplad
Medlem
doubles avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 158
Så här är det:::

* Om du på Double tjänat 5000 kr som privat-affiliate så får du ut 5000 kr - ca 30 % = 3500 kr tolalt (eftersom Double blir skylldig att betala ca 30% till staten)

* Om du på Double tjänat 5000 kr som företag-affiliate så får du ut 5000 kr * 1,25 = 6250 kr totalt (som blir 5000 kr (minus skatt). Att du sedan ytterligare blir skylldig att skatta på dessa 5000 kr som företagare är en helt annan femma som inte Double har något att göra med, alla företag skattar, så enkelt är det).

Vi straffar inte företag-affiliates utan vi följer bara statens regler.

När det gäller annonsörer så ser vi till att ta exakt den summa i transaktionsavgift som ska betalas in till skatteverket vilket är ett stort pluss för annonsören då ni själva har sagt att annonsören får betala mindre för trafik från företag och att den trafiken (enligt många här) "oftast" är bättre (absolut inte i alla fall).

Annonsörer som inte vill att privatpersoner ska länka till deras reklam kan ju enkelt ändra så att de inte gör detta hos oss...

Vi kommer förmodligen att ändra tillbaka och sätta 30% i transaktionsavgift oavsätt om det är privat- / företag- affiliate som står för trafik inom kort.
Efter det får ni vända er till skatteverket och klaga där istället för att få dom att sänka sina avgifter :P
double är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-11, 09:25 #118
jake jake är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 1 145
jake jake är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 1 145
Citat:
Originally posted by double@Feb 10 2005, 19:00

Vi kommer förmodligen att ändra tillbaka och sätta 30% i transaktionsavgift oavsätt om det är privat- / företag- affiliate som står för trafik inom kort.
Efter det får ni vända er till skatteverket och klaga där istället för att få dom att sänka sina avgifter :P
Då måste ni också vara tydliga med att säga att ni faktist tar 30% provision/transaktionsavgift som ni själva behåller för banners på företagssidor(f-skatt) förutom er fasta avgiften per månad, då ni ju inte betalar några arbetsavgifter till staten för affiliates med f-skatt.
Eller ska ni som föreslagits, rättmätigt betala ut dessa 30% till affiliates med f-skatt dvs provision+moms+30%arbetsgivaravgift, då f-skattare sedan betalar in moms och arbetsgivaravgift(motsvarande) till staten.
jake är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-11, 12:05 #119
dee dee är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 318
dee dee är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 318
dom med f-skatt betalar bara in moms + skatt till staten, inte arbetsgivaravgift (så vida de inte har anställda själva).

har för mig att företag betalar mer i skatt på deras vinst än privatpersoner gör... någon som vet exakt siffra?
därför tycker jag att det är rätt de double gör då man helt enkelt betalar ut de man har tjänat ihop. sedan bestämmer staten hur mycket man ska skatta.

ja menar, företag (de med f-skatt) rent allmännt, betalar ju ändå 50% (eller hur mycket de nu är) i skatt på all deras vinst... varför skulle de vara annorlunda hos double?
Samma med privatpersoner, man skattar ju 32% (på sitt vanliga jobb)... varför skulle de vara annorlunda hos double?

därför tycker jag att double är bra
dee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-11, 12:14 #120
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
Citat:
Originally posted by dee@Feb 11 2005, 12:05
dom med f-skatt betalar bara in moms + skatt till staten, inte arbetsgivaravgift (så vida de inte har anställda själva).

har för mig att företag betalar mer i skatt på deras vinst än privatpersoner gör... någon som vet exakt siffra?
därför tycker jag att det är rätt de double gör då man helt enkelt betalar ut de man har tjänat ihop. sedan bestämmer staten hur mycket man ska skatta.

ja menar, företag (de med f-skatt) rent allmännt, betalar ju ändå 50% (eller hur mycket de nu är) i skatt på all deras vinst... varför skulle de vara annorlunda hos double?
Samma med privatpersoner, man skattar ju 32% (på sitt vanliga jobb)... varför skulle de vara annorlunda hos double?

därför tycker jag att double är bra
Tjena dee!

Har du hängt med i diskutionen? Tror inte det! Double i sina inlägg försöker hela tiden hänvisa till att han betalar alla skatter/momser och avgifter. Jag tycker oxå double är bra som betalar alla avgifter och skatter... Det tycker nog alla, vad som är mindre bra är att en annonsör inte i förväg vet vad ett klick/avslut kommer kosta honom för double har satt upp ett krånligt system istället för att göra som tradedoubler där alla vet vad dom betalar och vad dom tjänar (och tradedoubler betalat EXAKT samma skatter och avgifter, det bara presnteras enklare och annonsörer vet vad dom betalar).

Diskutionen gäller inte alls om man ska betala skatter/avgifter/momser eller på vilken nivå dessa skatter är. Diskutionen gäller hur detta presenteras på doubles hemsida, för idag presenteras det fel.
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:06.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017