Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Bästa colocation/serverhall i Sverige är...?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-04-12, 19:52 #111
PRQ PRQ är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 426
PRQ PRQ är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 426
Bara att dra in nya matningen (155mm^2 aluminiumkabel, kan säkras upp till 3x250A) gick på 100kkr, och då fanns det alltså redan 3x480A in i huset så det behövde inte grävas (till skillnad från ena fibern på motsatt sida av huset från den som redan fanns, men det är en annan historia och syns fortfarande vackert i asfalten över tre år senare...)
Ställverket för att fördela det samt ansluta central UPS och dieselgenerator gick på ungefär lika mycket.
Så visst ökar kostnaderna mer än linjärt när man ökar storleken på hallen. Ofta får man köpa specialprylar. Det är bland annat därför som vi kör med flera små kylagg (7-14kW styck) istället för två stora (eller ett stort + nödkyla), men den har ändå totalt kostat mer än jag vill tänka på :-).
PRQ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-13, 11:06 #112
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Patrikweb - du kan inte på fullaste allvar mena att du med en enda utrustning gör allt det du nämnde? Så bra och kompletta är inte ens Cisco lösningar.

Vore iofs kul att se den utrustningen, för i så fall har du hittat ngot som ingen ISP eller webhostingleverantör i landet verkar ha hittat innan.

Det är dessutom, i mina ögon, oerhört vanskligt att lägga alla äggen i samma korg. Om du får problem med din Cisco 6500 (vilken av dem förresten?) så sitter du på pottkanten, men du kanske har fler så att du har redundans även där?

Löser den problematiken med kraft, brandskydd och kyla också? ;-)

Att alla andra gör fel är väl inte riktigt ett argument jag tycker biter heller...

För att uppnå allt du säger att du gör behövs dessutom personal, serviceavtal med olika underleverantörer. Jag undrar om jag inte skall dra mig ur denna diskussion eftersom det varje gång man sakligt försöker bemöta något slutar med att man själ, och 99% av alla andra leverantörer i landet (och internationellt skulle jag tro) har räknat fel och felbedömt de ekonomiska realiteter som annars verkar styra normal affärsverksamhet.

PRQ - du har alldeles rätt (kors, tror det är första gången jag säger så :-) ) i att kostnadsutvecklingen inte är linjär. Dessutom kan jag inte annat än hålla med om ditt tidigare inlägg heller i denna tråd.
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-13, 13:18 #113
Björklunds avatar
Björklund Björklund är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 594
Björklund Björklund är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Björklunds avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 594
Citat:
Originally posted by Xamda@Apr 13 2008, 11:06

Vore iofs kul att se den utrustningen, för i så fall har du hittat ngot som ingen ISP eller webhostingleverantör i landet verkar ha hittat innan.
Det är dessutom, i mina ögon, oerhört vanskligt att lägga alla äggen i samma korg. Om du får problem med din Cisco 6500 (vilken av dem förresten?) så sitter du på pottkanten, men du kanske har fler så att du har redundans även där?
En 6500:a löser allt det där faktiskt utom IDS (tror jag). Vi har några stycken sådana (pokernätverk).
De är chassibaserade och du köper in de blad (funktioner) du behöver.
Det finns bra sätt att köra redundans över dom.
Dock kostar de en smärre förmögenhet och det är orimligt att köpa dem på "vanligt sätt" och samtidigt bedriva denna formen av hosting i Sverige.

Min personliga åsikt/erfarenhet är att när de strular så strular det rejält. Alla funktioner inne i samma "låda" ställer till problem för eller senare. Där i mellan funkar det dock bra.
Björklund är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-13, 13:46 #114
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
Men hur mäter ni framgång då ? Hur bra någon eller någonannan är har ju inte med mhz, megabyte, megabit, sextifemnollnoll eller quad-core att göra, frågan är väl om man tillfredsställer dom behov kunderna har ? Gör man det, och dessutom har pengar kvar på "the bottom line" så är det väl inget snack.
Jag fattar inte att alla, verkligen alla, säger: det där kan du inte göra, så kan du inte göra. Om patricweb nu gör så, och har nöjda kunder (vilket jag inte har en aning om om han har eller inte) vilka är då ni att säga...hade han massor av missnöjda kunder så gissar jag att dom skulle göra sig hörda och imorgon skulle inte patricweb ha någon serverhall att gå till, snacka om att verkligen hoppas på att någon ska misslyckas...

Sen har det väl alltid varit så att kompetens och kunskap hjälper, vem som helst kan köpa in massa teknisk utrustning, med kompetens och kunskap om hur man bäst utnyttjar den utrustningen så kan man hamna lååååååångt före alla andra i tävlingen, och när det gäller mjukvara så kan den kompetensen (som kan ha, men som absolut inte nödvändigtvis har, kostat) dra ner kostnaderna till nära noll..
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-13, 15:15 #115
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Finns även 6500 med IDS/IPS modul, funnits länge och olika modeller.

Kör du helt N+1 redundans och NSF+SSO så får du max 1-3s avbrott normalt vid alla mjukvaru och hårdvaru fel om du gjort rätt.

Redundans med kyla/reservkraft/brandskydd är ju självklart även ett krav, kör ju självklart A + B DC matning på 48v till redundanta PSU i utrusstningen.

Men kunskap är nog även en av dom viktigaste sakerna, att kunna utrusstningen i sömmnen.

Men är ju självklart att man behöver olika konsulter ibland när man kan ha mycket att göra.

Är inte så ofta en 6500 med helt N+1 redundans lyckas strula, om en sådan redundans inte räcker för kunden så kan dom betala 200-500:- mer i månaden så kan dom få bli kopplat till extra helt fysisk skild utrusstning och koppling.

Endast det bästa duger till kunderna som är möjligt att ha.

Men i ditt fall Xamda så verkar det bara vara du som inte vet så mycket om Cisco produkter, resten av alla ISP vet det. Så vet inte om ditt uttalande om alla ISP skulle haft så dåligt kunskap om vad för modeller som finns var så smidigt. Så vet inte om man ska klaga på mina uttalande.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-13, 19:24 #116
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Patrikweb - Nej, jag kan inte Cisco 6500 i sömnen, men vet att det kryllar av modeller och alla klarar inte allt du nämner. Att sedan, åter igen, använda samma produkt, även om dne klarar det, för att utföra alla dessa arbeten är ju, i mina ögon, ett märkligt risktagande.

Jag anser att man hanterar brandväggarna för sig, intrångsdetektering för sig och lastbalansering för sig, även om det finns fördelar med att använda samma utrustning i de fall den klarar det. Riskerna för att ett enda fel sänker i stort sett allt är för uppenbar.

Möjligen har jag inte satt mig in i Cisco 6500 tillräckligt väl, men det beror till största delen på att utrustningen i mina ögon är groteskt dyr i förhållande till vad man kan åstadkomma...

Dessutom, kärnämnet, QoS, löses ju inte enbart genom Cisco 6500, utan det är ju den samlade kompetensen, förmågan och viljan att leverera en stabil och högkvalitativ tjänst.

Jag tror inte du hittar några svenska webhostingföretag med en renodlad Ciscomiljö (med undantag för Patrikweb), men det kanske bara beror på att det inte finns kunskap om Ciscos produkt...?
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-13, 19:52 #117
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Du får en sämmre lösning att köra massa mindre brandväggar som inte har redundans som standard i sig eller andra produkter. Även i prestanda.

Sedan är det ju modulära saker, alltså är det ju flera hårdvaror som sitter på ett passivt bakplan. Även dom olika modulerna köra en egen kopia av IOS. Så är inte en single point någon stans där om du kör dubbelt av allt i den.

Sedan med en tid på 1-3s avbrott vid hårdvaru eller mjukvaru fel går att leva med, visst kan man ha riktigt otur med men den risken kan vara rätt liten. Man får max räkna avbrott på 1h på 1-5 års tid vid rätt uppsatt N+1 redundans i utrusstningen.

Skulle säga att kostnaden och nertiden blir mycket högre med massa mindre utrusstning och alla kopplingar av kablar mellan dom och olika konfiguering och dokumentation.

Och inte minst någon skalbar lösning, en 6500 plattform är skalbar till 720Gbit och från 40GBit per modulplats. Sedan finns det moduler för alla behov i stort sätt från E1 till 10Gbit Ethernet/SDH. Och FW/IDS och liknande.

Samt man behöver inte extra FW/IDS moduler för IOS kan köra det i mjukvaran, saker som inte är i L7 körs i hårdvaran.

L7 filter/qos körs i mjukvara, men så länge du inte behöver kapacitet i Gbit i L7 filter så behöver man inte extra FW moduler. L7 filter använder man bara normalt i specifika fall som en kund får DDoS på sin webbserver så man kan sätta upp ett specefik filter för matcha på en viss byte på i ett paket och bygga filter efter.

Dom större hosting/isp kör sådana här saker, och jag tror att mycket beror på att många halvstora/mindre leverantörer inte har kunskapen om Cisco på större nivå.

Samt tror att dom vill maxa vinsten så mycket som möjligt och kör massa små saker som kan gå sönder.

Men det är en med viktig sak vid val av en leverantör, att få se hur man blir kopplad och vad för redundans det är man får.

Och jag sover mycket bättre med saker på 10U där PSU motsvarar lika många Unit som några små switchar/fw
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-13, 22:29 #118
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
EN nyfiken fråga har jag kvar - vad kostar den utrustning du använder, den varsion av Cisco 6500 du har?

Jag skall inte argumentera mer om just denna tekniska plattform då jag själv inte är hemma på Cisco, men nu har jag i alla fall fått en förklaring till hur du tänker! :-)

Jag tror fortfarande att du misstar dig vad gäller andra leverantörers förmåga ;-) - jag vet att vi har fullständig redundans i de flesta delar, men visst har alla leverantörer, mer eller mindre, någon punkt där det finns en fara för att redundansen inte är tillräcklig. Det viktiga är ju att minimera de risker som finns och det är här en rad faktorer kommer in, men desom egentligen spelar någon roll är:

- Teknisk kompetens
- Teknisk förmåga
- Ekonomisk kompetens
- Ekonomisk förmåga

Dessa går hand. De är beroende av varandra. Om någon av dessa saknas är risken stor för trubbel. Fattas ett par så är det riktigt illa.

Det är ju inte bara den diskussionen vi hittills fört här som är viktig, utan det är så mångfacetterat att man aldrig kan se bara en del av verkligheten...
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-13, 22:49 #119
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Om vi sägar så här då, bara elkostnaden handlar om en del tusanlappar om året.

Men nu försöker jag komma på vilket företag du jobbar för då men, tror inte man får ställa server hos er/dig för 295?

Men mycket av hela denna diskution har ju handlat om möjligheten att erbjuda låga priser med ändå stor vinstmarginal med lika hög tillgänlighet som dom största leverantörer.

Företag som kör mycket fin och vettig utrusstning brukar ha vettig kompetens, men finns ju självklart dom med som har utrusstning men inte kan hantera det.

Priset på tjänsten brukar inte avgöra redundansen eller kompetensen även om priset kan vara viktigt för kunden.

Det finns många riktigt fina hallar i Sverige, men skulle aldrig själv kunna motivera den kostnaden.

Problemet är väl att det inte finns någon riktigt lista över leverantörer och vad som verkligen ingår i redundans och extra tjänster.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-13, 22:59 #120
Dennis Holm Dennis Holm är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 1 557
Dennis Holm Dennis Holm är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 1 557
en sak att tillägga är ju att det går att få tag i utrustning till bra mycket bättre pris än på de ställen som många köper..
Högkvalitativa saker som behövs i avancerade nätverk kostar skjortan på Tex dustin.
Om man får en bra kontakt med en leverantör utomlands kan man få ganska bra priser..
rent av halva priset och ibland ändå mindre.
Beror självklart på fall till fall..
där är ju en del som man skär på kostnaderna..
vilket i slutändan kan vara den där viktiga pengen för att få det att gå ihop med sin strategi..

xamba är la kjettes ersättare på proinet?
Dennis Holm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:22.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017