Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


PatrikWeb intagen till förhör enl idg

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-11-19, 14:35 #111
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Xamda Visa inlägg
Naturligtvis är det inte okej att ta något som någon glömt, men i det fall som diskuterades här så var det väl inte fastställt VEM som hade den aktuella iPaden? Man hade väl bara ett hus att sikta in sig på?
Jo, det var ett hyreshus så det fanns ingen möjlighet att se i vilken lägenhet iPaden befann sig.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-19, 16:03 #112
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Jo, det var ett hyreshus så det fanns ingen möjlighet att se i vilken lägenhet iPaden befann sig.
Fast då kan dom väl göra som i mitt fall, ring hyresvärden eller hyresgästen och säg att det finns stulen ipad där inne och att dom ska "ge ut den"/stänga av".

Om inte slösa 10 poliser som stormar alla och anhåller dom för medhjälp.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-19, 16:08 #113
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Fast då kan dom väl göra som i mitt fall, ring hyresvärden eller hyresgästen och säg att det finns stulen ipad där inne och att dom ska "ge ut den"/stänga av".

Om inte slösa 10 poliser som stormar alla och anhåller dom för medhjälp.
Polisen måste följa lagen precis som alla andra. Du var misstänkt för ett brott där de hade den möjligheten, det var inte övriga hyresgäster i huset.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-19, 16:13 #114
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Polisen måste följa lagen precis som alla andra. Du var misstänkt för ett brott där de hade den möjligheten, det var inte övriga hyresgäster i huset.
Lika mycket medhjälp för hyresvärden som i mitt fall, hyrde ut plats lika väl som hyresvärden hyr ut bostad.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-19, 16:21 #115
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Lika mycket medhjälp för hyresvärden som i mitt fall, hyrde ut plats lika väl som hyresvärden hyr ut bostad.
Suck, de misstänker nog knappast att hyresvärden känner till vem som stulit en iPad och att denne frekvent gör liknande saker... Tror du verkligen det så får du väl göra det antar jag Jag är medveten om att du gör allt för att få polis, åklagare och stat att framstå som maffian men det där var lite väl långsökt även för att komma från dig.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-19, 16:31 #116
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Suck, de misstänker nog knappast att hyresvärden känner till vem som stulit en iPad och att denne frekvent gör liknande saker... Tror du verkligen det så får du väl göra det antar jag Jag är medveten om att du gör allt för att få polis, åklagare och stat att framstå som maffian men det där var lite väl långsökt även för att komma från dig.
Fast då kan ju någon ringa till hyresvärden och berätta att en hyresgäst har stulet en Ipad, om hyresgästen inte gjort något dagen efter så varför inte anklaga den för medhjälp till brott? Menar nu har dom ju informerat hyresgästen om det.

Precis så APB + åklagaren arbetar i mitt fall.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-19, 17:14 #117
EnvyMedias avatar
EnvyMedia EnvyMedia är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 30
EnvyMedia EnvyMedia är inte uppkopplad
Nykomling
EnvyMedias avatar
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 30
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Fast då kan ju någon ringa till hyresvärden och berätta att en hyresgäst har stulet en Ipad, om hyresgästen inte gjort något dagen efter så varför inte anklaga den för medhjälp till brott? Menar nu har dom ju informerat hyresgästen om det.

Precis så APB + åklagaren arbetar i mitt fall.
Med detta resonemang kan man väll lika gärna anklaga hela länder för medhjälp till brott då det hela tiden förekommer olagligheter på deras geografiska områden.

Väx upp. Jag antar att du är helt medveten om vad det är för kunder du signar avtal med.
Sätter man sig i denna gråzon får man skylla sig själv...
EnvyMedia är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-19, 18:18 #118
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Det är inte ens en gråzon, men är åklagaren och landet som kommer få förklara sig igenom JO - JK - EU Domstolen sedan för jag kommer inte släppa det.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-19, 21:07 #119
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Citat:
Ursprungligen postat av EnvyMedia Visa inlägg
Med detta resonemang kan man väll lika gärna anklaga hela länder för medhjälp till brott då det hela tiden förekommer olagligheter på deras geografiska områden.

Väx upp. Jag antar att du är helt medveten om vad det är för kunder du signar avtal med.
Sätter man sig i denna gråzon får man skylla sig själv...
Patrikwebs analogier kanske inte är de allra mest genomtänkta alla gånger, men poängen är ju frågan kring en tjänsteleverantörs ansvar och om denne kan anses ha något ansvar för vad kunden gör med den tjänst som han köpt.

Håller man telefonileverantörer ansvariga för alla brott som begås med hjälp av deras tjänster? Självklart inte. Telia, Telenor, Tele 2 och Tre får ju inte sina chefer/ägare inhämtade och delgivna medhjälp till olaga hot, bedrägerier, narkotikabrott med flera andra brott trots att det varje dag säkert begås drivor av sådana brott genom deras nät.

Inte ens i de fall där det är uppenbart att man känner till brotten händer detta.

Samma sak med SJ som säkert kör en hel del stulet gods, narkotika och andra brottsliga saker.

Dock kan man ju tänka sig att det i en del fall skulle kunna vara klokt att hålla förhör med en tjänsteleverantör eller någon anställd hos denne för att reda ut om denne kan ha någon information att lämna.

Förstod jag allting rätt så blev Patrikweb delgiven misstanke om medhjälp till upphovsrättsbrott och det är förstås rent tekniskt en möjlig brottsrubricering eftersom medhjälp är ju när man med råd och dåd hjälper någon i dennes brottsliga gärning. Dock måste ju det vara klarlagt att medhjälparen varit medveten om att brott faktiskt begicks, annars kommer ju allt att falla platt till marken senare i rättsprocessen.

Viktigt att tänka på är att åklagaren, som är förundersökningsledare i detta fall, alltid också skall väga in allt som talar till den misstänktes fördel och dessutom inte vidta åtgärder som inte står i rimlig proportion till det brott som åtgärden avser. Att frihetsberöva någon en hel dag för medhjälp till ett brott som ger böter i normalfallet känns som tveksamt enligt denna behovs- och proportionalitetsprincip.

Patrik - blev du gripen eller medtagen till förhör? Vad var klockan när de kom till dig?

Övriga hostingleverantörer - hur gör ni med kunder som kanske har tveksamma verksamheter?

Om Patrikweb skall hållas ansvarig i detta fall, skall inte t.ex. Telia och andra internetleverantörer hållas ansvariga i samma, eller till och med högre utsträckning?

Tycker frågan kring en tjänsteleverantörs ansvar för kunders eventuella brott är mycket intressant...
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-19, 21:30 #120
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
Citat:
Ursprungligen postat av Xamda Visa inlägg
Övriga hostingleverantörer - hur gör ni med kunder som kanske har tveksamma verksamheter?
Domen i detta ärende kommer bli mycket intressant. I värsta fall får man helt enkelt skriftligt avtala i detalj med varje kund
om vad de ska göra med tjänsten som köps.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:15.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017