Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Niqab i skolan?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-12-05, 16:18 #111
jahaa jahaa är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 91
jahaa jahaa är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 91
Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
Jaha så bara för att det finns "stora frågor" så ska vi ignorera de små? Dessutom är det väl ändå jag som avgör vad jag vill lägga min energi på och inte du.

Snygg omskrivning av att kalla någon för trångsynt rasist för den delen. Du anser antagligen att du är tolerant, vidsynt och upplyst men uppvisar med såna här argument att det är släckt i biblioteket. Jag klär inte in åsikter i bomull som du ser.
Om man lyfter upp något försumbart med oproportionerlig energi så måste man fundera på varför personen gör det. I detta fall är det ju glasklart att du, och din bild av det sk. svenska samhället, är rädd för att den ska bli förändrad, infiltrerad, på något vis av främlingar och deras märkliga religösa företeelser.

Fokus i skolan är lärande, jag tror att en studieinriktad elev kan lära sig inne i en kartong om han/hon så vill. Att du fokuserar på "men hon kanske fuskar?!" är ju att lyfta upp de små bekymren. Om lärarna inte klarar av att känna igen sina elever så har vi ju uppenbart ett större problem. In fact, lärare borde testa sig själva att känna igen sina elever i maskering.

Problemet är att när du vill få igenom förbud mot så små saker som niqab/burka, så har man gått ned på så låg förbudsnivå så att nästa förbud på den nivån blir mycket lättare att införa. Jag som inte bär niqab/burka vill inte påverkas av din förbudsiver, "in the long run".
jahaa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-05, 16:30 #112
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Citat:
Ursprungligen postat av Captain Thailand Visa inlägg
Att det finns inslag av kvinnoförtryck i kläder som döljer en kvinna (även hennes ansikte) är en självklarhet. Är det företrädelsevis män eller kvinnor som ursprungligen ligger bakom denna sed tror ni?
Alla undersökningar jag har hört om har pekat på totala motsatsen... har för mig att de var gjorda i Holland, Frankrike, Tyskland och Danmark. Att det är framförallt kvinnliga konvertiter som väljer det.

Jag tror du får en helt annan poäng med slöjan.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-05, 17:24 #113
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 991
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 991
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Vi diskuterade väl grundskolan och inte statlig verksamhet? Turkiet har satsat stenhårt på att sekularisera landet och skilja politik och religion åt och då tar det sig en del märkliga uttryck. Dessutom är "det är så i Turkiet" ett väldigt märkligt argument minst sagt Det är väl knappast föregångslandet nummer ett när det gäller mänskliga rättigheter.
Grundskolan omfattas väl av statlig verksamhet?
Johan H är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-05, 17:39 #114
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Citat:
Ursprungligen postat av Johan H Visa inlägg
Grundskolan omfattas väl av statlig verksamhet?
Nej, inte de senaste 15+ åren.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-05, 20:52 #115
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Citat:
Ursprungligen postat av jahaa Visa inlägg
Om man lyfter upp något försumbart med oproportionerlig energi så måste man fundera på varför personen gör det. I detta fall är det ju glasklart att du, och din bild av det sk. svenska samhället, är rädd för att den ska bli förändrad, infiltrerad, på något vis av främlingar och deras märkliga religösa företeelser.
Du är rolig du, du har helt uppenbart inte läst mina inlägg. Gör om, gör rätt.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-05, 20:59 #116
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Citat:
Ursprungligen postat av Clarence Visa inlägg
Nej, inte de senaste 15+ åren.
Sanning med modifikation, kommunerna står för fiolerna och det praktiska men det är staten som skriver lagarna och har Skolverket för att styra skolan och Skolinspektionen ser till att lagar etc. följs.

Enligt mig en ganska dum uppdelning, skolan borde vara statlig för att slippa "små problem" som att kunna välja skola utan att fundera på vilken kommun den tillhör etc. Men små problem är inget att bry sig om enligt vissa.

Senast redigerad av Westman den 2010-12-05 klockan 21:01
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-05, 22:05 #117
jahaa jahaa är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 91
jahaa jahaa är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 91
Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
Du är rolig du, du har helt uppenbart inte läst mina inlägg. Gör om, gör rätt.
Vad har jag missat?
jahaa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-06, 05:32 #118
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Hej,

Citat:
Ursprungligen postat av Clarence Visa inlägg
Alla undersökningar jag har hört om har pekat på totala motsatsen... har för mig att de var gjorda i Holland, Frankrike, Tyskland och Danmark. Att det är framförallt kvinnliga konvertiter som väljer det.

Jag tror du får en helt annan poäng med slöjan.
Men knappast ur ett historiskt perspektiv (som innefattar arabländerna och vissa afrikanska islam-stater). Att sedan det finns kvinnliga muslimer som accepterar att täcka ansiktet är uppenbart, likaväl som det finns kvinnor födda i islamistiska stater som HATAR fenomenet. Jag har varit tillsammans med en av dessa i min ungdom.
__________________
-
Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains
• Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-06, 05:55 #119
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Citat:
Ursprungligen postat av jahaa Visa inlägg
Vad har jag missat?
En hel del med tanke på vad du tillskriver mig men har du så svårt för att läsa så låt bli det då men då ska du heller inte kommentera det jag skriver med en massa nonsens.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-06, 12:55 #120
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Citat:
Ursprungligen postat av Captain Thailand Visa inlägg
Men knappast ur ett historiskt perspektiv (som innefattar arabländerna och vissa afrikanska islam-stater). Att sedan det finns kvinnliga muslimer som accepterar att täcka ansiktet är uppenbart, likaväl som det finns kvinnor födda i islamistiska stater som HATAR fenomenet. Jag har varit tillsammans med en av dessa i min ungdom.
Och 95% av våra lagar liksom de flesta kulturella sederna kom till av mäns handlingar och beslut. Män har historiskt haft makten över det mesta; det betyder inte att resultatet är principiellt fel eller har någon sorts inneboende förtryckt per automatik. Ska man prata om kvinnans nutida förtryck med niqab i västerländska länder måste man väl ändå utgå ifrån dessa kvinnor och deras situation och inte från någon ideologiskt sinnad historietolkning.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:12.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017