Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Vill du jobba från ett varmare land i vinter?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-10-10, 12:49 #101
Sweelys avatar
Sweely Sweely är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 1 354
Sweely Sweely är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Sweelys avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 1 354
Citat:
Ursprungligen postat av knullis Visa inlägg
vad är barcamp? skulle gärna vilja veta mer
Läs: http://www.barcampbangkok.org/overview
Sweely är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-11, 11:51 #102
clirres avatar
clirre clirre är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 1 035
clirre clirre är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
clirres avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 1 035
Tack återigen för många bra tips. Jag har fått kontakt med en vän till en vän som har ett webbföretag i Bangkok och som ska hjälpa oss. Tror det är väldigt intressant för många fler än jag att knyta kontakter med ett företag i Thailand som kan bistå med programmering, app-programmering etc för billigare än flertalet svenska motsvarigheter. Hon kommer att komma ner och hälsa på så att folk får knyta kontakt med henne, hon är dessutom en av flera som hjälper oss att hitta boende för tillfället.

Vi är mest inne på Hua Hin för tillfället men utesluter absolut inte andra platser, (Captain Thailand du får gärna tipsa om några specifika platser du tror kan passa bra). Vår prioritet ligger för närvarande ungefär enligt:

1. Boendet - detta inkluderar en smidig lösning för varje person och hyra samt en gemensamhetsyta där man kan jobba tillsammans.
2. Internet - Egentligen en del av #1 men internet måste vara bra nog att kunna tåla 7-10 pers samtidigt som kopplar upp sig. Man bör dock vara medveten om att det knappast är samma kvalitet på nätet som i Sverige.
3. Prisnivån - Det får inte vara alltför dyrt men behöver inte nödvändigtvis vara absoluta lågbudget. Helst ska det finnas möjlighet till flera prisnivåer för att passa olika bekvämlighetskrav och budgetar.
4. Omgivningen - Det ska vara nära strand och förströelser/restauranger. Jag ser inte att det måste vara nära ett top-of-the-line bardistrikt då det här inte är en partyresa. Det är förstås kul om man kan gå ut när man väl vill det.
5. Turistigheten - Jag ser personligen helst att det inte är mitt i ett turiststråk. Med det menar jag att det inte kommer funka mitt i Phuket Town men att det är ok att det är en turistort. För er som varit på Bali så är tex Kuta inte ok, medan Sanur är ok. ALLA platser i Thailand är mer eller mindre turistiga och det är ok, det är bara de absoluta turistorterna som inte funkar. Det är grymt påfrestande i längden.

Sen ser jag personligen gärna att det finns ett thaiboxningsgym i närheten, men det är inget krav

Alla ni som för närvarande bor och arbetar ifrån Thailand, skulle gärna vilja att ni pm:ar er mejladress till mig. Skulle vilja fråga lite mer om er situation etc utanför denna tråd.
clirre är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-12, 14:05 #103
phattrance phattrance är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 607
phattrance phattrance är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 607
Har faktiskt funderat på något likande själv. Eftersom jag bloggar på heltid så har jag undrat på o sticka till ett varmare land under vintern
phattrance är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-12, 14:54 #104
clirres avatar
clirre clirre är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 1 035
clirre clirre är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
clirres avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 1 035
Kanon, skicka in en intresseanmälan och häng på vetja!
clirre är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-12, 15:30 #105
knulliss avatar
knullis knullis är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 697
knullis knullis är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
knulliss avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 697
får man fråga , hur många är det hittils som troligtvis kommer haka på detta som det ser ut idag?
knullis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-12, 19:15 #106
elitassons avatar
elitasson elitasson är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 812
elitasson elitasson är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
elitassons avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 812
Citat:
Ursprungligen postat av knullis Visa inlägg
får man fråga , hur många är det hittils som troligtvis kommer haka på detta som det ser ut idag?
"Vi har fått in ca 10 anmälningar och vet att fler runt omkring visat intresse. Det finns alltså folk som vill följa med till paradiset."
http://www.paradisebusinesscamp.se/
elitasson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-13, 11:41 #107
clirres avatar
clirre clirre är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 1 035
clirre clirre är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
clirres avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 1 035
Precis, det är fem som redan bokat sin resa (jag bokade min igår) och 10 "vanliga" intresseanmälningar. Vi räknar även med att det blir mer konkretiserat för deltagarna när vi har ett specifikt boende att prata om, därav fokus på det just nu.

På tal om det ska vi försöka sprida idén lite utanför webbmasternischen. Har ni tips på andra yrkesgrupper och/eller forum där man kan sprida idén? Helst ska det vara nära besläktade yrkesgrupper (kreativa / kodare / grafiker etc) eller kanske studenter.
clirre är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-19, 10:13 #108
Tore Tore är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 62
Tore Tore är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 62
Hej igen alla

Vi har börja titta på hotell-lösningen istället för en villa.

Vi har fått två förslag från mäklaren. Ena är "5 min från centrum" (tuk tuk) och lite lyxigare (25 meters pool och gym), andra mitt inne i smeten och inte lika lyxigt. Priset skulle vara samma för båda. Ungefär 20 000 BTH per månad och rum.

Några frågor vi skulle behöva hjälp med:
Om vi ska bo i Hua Hin i 4 månader; Ska man prioritera lite lyx eller centralt läge?

Är 20 000 BTH alldeles för mycket för ett rum per månad?

Jag delar med min flickvän så det är inget problem för mig. Hur är det för ni andra? Om ni skulle åka dit en månad, är 20 000 för mycket att betala själv (ca 5000 kronor)? Om det är saftigt, skulle ni stå ut med att dela rum med någon tiden ni är där? (man kan bo upp till 3-4 i samma rum).

Och slutligen:
Är det någon som har bra koll på Hua Hin? och kan hjälpa oss utvärdera läget på hotellet som ligger "5 min från centrum"? Knullis?
Tore är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-19, 10:41 #109
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Hej,

20,000 baht för ett fräscht boende med pool och gym är HELT OK, för att inte säga billigt. Såvida gymet verkligen är ett gym osv. Ibland är "ett gym" här ett par rostiga hantlar och en gammal multimaskin som knappt går att använda, men det går väl att få bilder på.

Personligen hade jag valt det som var 5 min från centrum.

Låter alltså trevligt, men jag vidhåller fortfarande att det är "smart" att titta på boendet live innan man bestämmer sig. Med relativt stor säkerhet hittar man ett bättre boende genom att boka in ett par nätter på ett hotell och sedan ta en moppe/bil/mc/cykel och åka runt och titta själv.

Det är dels av egen erfarenhet, men även från ett hundratal människor (från kunder via ytligt bekanta till vänner) som valt att stanna här en längre tid.

Hua Hin är pensionärernas och delvis golfarnas "Mekka" i Thailand. Alltså bra om man vill ha det relativt lugnt.
__________________
-
Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains
• Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-19, 11:05 #110
clirres avatar
clirre clirre är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 1 035
clirre clirre är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
clirres avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 1 035
Har funderat i de banorna du säger, Captain Thailand. Vi kanske inte måste "totalboka" ett boende för hela tiden utan snarare fokusera på en plats som verkar ha det mesta och bästa. och boka in första månaden där. Sen har man ju all tid i världen att hitta något nytt om det inte visar sig fungera.
clirre är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:56.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017