Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Ny Kamerexperten-scam?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-03-05, 21:49 #101
mkj mkj är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 279
mkj mkj är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 279
jäkligt lustigt att dom ger sig in i en spons deal med oss när dom ändå e bovar? =)

skulle fått 4 laptops levererade idag...men inga kom. Inga svar på mail/sms/telsamtal (direkt till VD) heller!
mkj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-05, 21:51 #102
mkj mkj är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 279
mkj mkj är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 279
man ska ha haft en offensiv annonsering i Metro...undra hur mkt Metro blir blåsta på...
mkj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-05, 21:56 #103
mkj mkj är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 279
mkj mkj är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 279
haha, ..dom har humor iaf...."Firar ny butik som öppnas 1:a April"

April April!
mkj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-05, 22:02 #104
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 208
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 208
Citat:
Ursprungligen postat av gummianka
Citat:
Ursprungligen postat av Danski
Bekräftat från vänner i området: Butiken är nu stängd, släckt och låst.
Vilket väl iofs är helt rimligt en Torsdag kl 18.23....
Det påminner om en trafikolycka, människor flockas, en del kastar sig fram för att vara först och synas, någon annan skriker högst, kommer med i tidningen och blir kändis på köpet "aftonbladet har ringt..."...och ytterligare någon tycker det är konstigt att en anställd i butiken INTE kan göra en återbetalning på en vara beställd och betald över internet...
Klockan på WN har gått fel de senaste åren =) Butiken stängde strax efter kl 17 idag. Kunden som kom med i tidningen stod utanför och bankade när journalisten var där för att intervjua ägaren som nu är borta.

Om man nu idag kollar upp PZ hos kreditupplysningsföretagen kan man se att det strömmat in upplysningskontroller från alla möjliga företag. Där kredit efter kredit efter kredit har godkänts med glädje. Pratat med några enstaka på ett par företag som nu troligen blivit blåsta på långt över en miljon eftersom det på pappret såg ok ut. Kreditupplysningar har inte flaggat, revisorer som fått till uppgift att manuellt gå igenom företaget har inte har flaggat. Och trots alla varningar som har försökts att pumpas ut har det ansetts att det är viktigare med ett kreditstarkt företag. Att ägarna nolltaxerar och har utmätning på sig har haft noll betydelse. Att det skett ett ägarbyte har noll betydelse.

Jag går nu på linjen och utgår från att detta är en scam eftersom även polisen har inlett förundersökning, butiken står tom och utan några dyra varor. Att jag personlingen varit fast bestämd att det varit scam från första början men försökt hålla mig objektiv är ganska uppenbart.

Det svenska systemet är för sårbart och man förlitar sig som företag för mycket på kredithistoriken samtidigt som kunderna är för godtrogna som förlitar sig för mycket på konsumentskydd. Jag har försökt hålla mig någorlunda tyst men det finns många som borde hängas för att detta kan ske så lätt.

#1 Brottsligheten i Sverige
Det finns en betydligt större professionell brottslighet i Sverige än vad vi tror. De kan systemen, många gånger bättre än skatteverket, bolagsverket och vi som driver företag seriöst. De vet precis hur man ska göra och de pressar killar att skriva sina namn på sånt här. Alltså är det svenska rättssamhället helt verkningslöst mot dem.
Pojkarna som stod på PZ, hur tror ni de har resonerat? De visste mycket väl att det skulle avslöjas med böter, fängelse som följd och att bli skuldsatt resten av sitt liv. Något har skrämt dem med något bra mycket farligare än dessa påföljder. Samma personer som slängde upp den summan som krävdes för att köpa företaget.

Jag har blivit utsatt för försök till bedrägerier i många olika former, alltid killar eller tjejer i 18-25års åldern med skulder till fel personer eller ute efter lite snabba pengar. Iskalla typer som kan stå och ljuga en rätt upp i huvudet i en timme utan problem. Man kan göra hur många kreditupplysningar som helst på dem, deras företag och föreningar. Det kommer alltid tillbaks med OK. Senaste året har de försökt lura mitt ena företag på sexsiffriga summor som skulle ha passerat ALLA säkerhetskontroller i det svenska samhället.

#2 Kreditupplysning
De företagen som sköter kreditupplysningen, jag är lite för kritisk möjligtvis men det måste gå att göra något mer än kolla om de har betalningsanmärkningar och hur länge företaget funnits. Alla här på WN kan göra en bättre bedöming om hur mycket kredit jag vill ge ett företag på två minuter med hjälp av google. Här skulle flaggor dykt upp direkt! Istället har de tömt sina kredits hos leverantörer, butiker, telekom, etc etc. en kvarts miljon i kredit är inte mycket men när 50 företag alla lämnar det så har vi plötsligt mycket pengar i spel.

#3 Inlösenavtal/Bank
Hur fan kan de ha fått ut sina pengar? Enligt mina tidigare beräkningar så fick de in ca. 500.000kr innan de verkar ha blivit stoppade eftersom de gick över till att vilja ha pengar genom kontanthantering eller banköverföring. När det sker en tusen% ökning utan någon förklaring till var pengarna kommer ifrån måste det ha blinkat jävligt rött hos den som levererar tjänsten. Det är med i standardavtal att sånt ska godkännas manuellt när det sker en orimligt stor ökning. Och jag har liten förhoppning att att någon kommer berätta för oss hur mycket som slank igenom, det skulle ju skada deras rykten. Samma sak varje gång, mörkläggning, ta smällen och debitera de ärliga kunderna istället för att öppet prata om ett stort problem.

#4 Polis
Inget mot polisen direkt, det har ju faktiskt fortfarande inte skett något brott. Men det måste kunna öppnas för en utredning när det sker konstigheter. Att tipsa om misstänkt brott har även denna gång fallit mellan fingrarna som det ser ut. Det har varit internet och arga kunder som satte stopp, inte en polis som ställer frågor.

#5 Kunder
Kunder som inte vetat bakgrunden kan inte klandras men de personer som trots allt läst på och ÄNDÅ beställt från sidan med tanken "det kan ju kanske vara sant, banken får ta smällen annars". Det är få människor som retar mig mer, deras misstag kommer vi företag betala. Tack, det är bra att de idiotsummor man slänger ut på hyra av terminaler, inlösenavtal och gud vet vad går till.

#6 Media
Media är på tok för fega! Ok att man inte kan skriva som man kan i ett forum men fakta som går att verifiera kan aldrig bli brottsligt att skriva. Det fanns massor av frågetecken tidigt som media kunde påpekat utan att förtala. Barometern var först ut och vad kom de fram till? Jo, VDn säger att allt är ok... Utan att peka på några mer konstigheter än att det var billigt.

#7 Prisjakt/Pricerunner
Vad sysslar dessa stora aktörer med? Pricerunner med;
Playzone har nu kontaktat oss och meddelar att allt ska vara ok

Vi har nu pratat med Playzones vd och även han bedyrar att allting är ok och att de “springer ihjäl sig” för att få ut ordrar och svara på telefon. Det ska även vara fler produkter på väg in i Kalmarbutiken och vd:n uppmanar alla som beställt (och som bor i närheten) att ta med sig id-kort dit så kan de hämta ut varorna där. Den nya butiken som ska öppnas i Malmö ska ligga på Baltzargatan 20.

Även om det nog var menat som en neutral notis så uppfattade massor med kunder det som att nu är allt ok! Pricerunner som stor aktör har ju sagt att de pratat med VDn och det är ok.


Alla skyddar sig, inget finansföretag kommer vilja kommentera hur mycket de gett i händerna till brottsligheten. Ingen leverantör kommer vilja berätta något om sin "kund". Ingen med inside info vågar stå med sitt namn med rädsla för vem som styrkt det hela. Och ingen media vågar ta första steget och enkelt säga "Detta har hänt, detta är faktan och allt pekar mot scam"

Men så klart har INGEN gjort något fel eftersom det är så här systemet fungerar. Detta trots att de kriminella går ut som enda vinnare ur detta...
Danski är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-05, 22:19 #105
rhdf rhdf är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 359
rhdf rhdf är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 359
Just inlösenavtalet är ju nånstans där jag tycker det borde tutat och blinkat
borde men inte vid bolagsombildningar göra en ganska omfattande koll av den nya ledningen, om inte annat för att undvika tveksamheter.

för att göra en parallell till krogbranchen. Om jag inte är helt fel ute så är en av de viktigaste sakerna för att driva tex en pub, dvs utskänkningstillstånd baserat på företagsledningens historik. Skulle dessa 2 personer tagit över en pub så skulle de troligen stått utan utskänkningstillstånd eftersom de antagligen inte kunnat uppvisa hur de finansierat bolagsköpet. Ett exempel (som iofs är 10 år gammalt) krog X skulle öppna, lokalen var färdig personal anställd MEN bolaget bakom kunde inte redovisa hur de finansierat bla ljud och ljus = inget utskänkningstillstånd=de arrangerade 16-års diskon i ett år och sålde sedan
rhdf är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-06, 00:27 #106
xpower xpower är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 277
xpower xpower är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 277
Jag har faktiskt lite lite lite svårt att anse (om detta nu är en scam) att bara dem två ligger bakom det. Finns många fula gubbar som kan styra dem. Detta finns många bra exempel på inom kriminella mc gängen!

Ett exempel på hur folk kan utnyttjas....
Hells angels styr dem två största steroid aktörerna i sverige. (Båda har hemsida och säljer över nätet, komsikt nog så ligger båda hos PRQ också)
Dock är det inte dem själva som sitter och skickar ut alla steroider till kunder m.m
Ena dessa sajter krossades av Polisen, och då hittade dem en man som arbetade av sin "skuld" han hade inga kopplingar till HA förutom de.
xpower är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-06, 07:55 #107
THLs avatar
THL THL är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 675
THL THL är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
THLs avatar
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 675
aftonbladet.se - Nätbutik anmäld för bedrägeri

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4574703.ab
THL är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-06, 08:44 #108
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
Citat:
Ursprungligen postat av Danski
De företagen som sköter kreditupplysningen, jag är lite för kritisk möjligtvis men det måste gå att göra något mer än kolla om de har betalningsanmärkningar och hur länge företaget funnits. Alla här på WN kan göra en bättre bedöming om hur mycket kredit jag vill ge ett företag på två minuter med hjälp av google.
Citat:
Ursprungligen postat av Danski
Media är på tok för fega! Ok att man inte kan skriva som man kan i ett forum men fakta som går att verifiera kan aldrig bli brottsligt att skriva. Det fanns massor av frågetecken tidigt som media kunde påpekat utan att förtala. Barometern var först ut och vad kom de fram till? Jo, VDn säger att allt är ok... Utan att peka på några mer konstigheter än att det var billigt.
Där har vi det, vi kan lägga ner UC, Polisen och pressen i samma enkla handrörelse, slut på alla långdragna polisutredningar, slut på allt vad faktagranskning heter...just Google it...

Exakt VAD är det du menar har gjorts för fel (förutom det självklara då att/om PZ har organiserat en hyfsat omfattande scam) i princip hela vårat samhälle bygger på att man är oskyldig tills motsatsen bevisats, och vad hände med det personliga ansvaret ?

Hur hade du själv reagerat om DU hade blivit utpekad, i press, du hade inte fått ut pengar på banken som bevisligen är dina (med hänvisning till en forumtråd på Internet där det står att du lurat någon) och för att sedan undanröja bankens skuld i det hela så lämnar man ut siffror på alla dina transaktioner till Google...vidare likställer vi en Polisanmälan och förundersökning, som ju är en naturlig del av en gjord anmälan, med att där måste finnas nån typ av skuld, och det ligger inte i någon inblandad parts intresse att klargöra efteråt vad som FAKTISKT hänt, eftersom det med en förundersökning är bevisat att man ÄR skyldig...
Sen kan man såklart tycka att kreditgivare, leverantörer och media där man annonserat borde ha gjort "mer", och det ligger naturligtvis i Deras intresse, och det är också deras förlust, men varför menar folk att ANDRA ska göra mer för att skydda deras pengar än vad dom själva gör, ska jag köpa något för 3000 så ligger det ju ytterst i MITT intresse att se till att det går schysst till...

Som sagt, vad hände med det personliga ansvaret ? Dom enda som jag eventuellt kan tycka lite synd om är kunder som tidigare har handlat hos PZ och haft förtroende för dessa, och nu blivit lurade...
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-06, 09:20 #109
rhdf rhdf är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 359
rhdf rhdf är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 359
saken är ju den att hade tex den bank som de har sitt inlösenavtal hos reagerad redan vid ägarbytet så hade de inte ens kunnat genomföra bluffen, ja såvida de inte kört på riktiga skojjarfasoner och skrivit "betala in på BG/PG/Konto nummer si och så så skickar vi varorna"

AB och Metro borde gjort en extra koll när ett företag som troligen inte annonserat så här stort innan går in och köper en jättekampanj

osv osv osv

sen att det alltid finns folk som kommer bli lurade är ju en annan sak
men allt handlar om preventiv skadebegränsning. För varje sån här bluff så minskar kundernas förtroende för näthandel.
rhdf är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-06, 09:45 #110
THLs avatar
THL THL är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 675
THL THL är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
THLs avatar
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 675
Citat:
Originally posted by rhdf@Mar 6 2009, 10:20
AB och Metro borde gjort en extra koll när ett företag som troligen inte annonserat så här stort innan går in och köper en jättekampanj
Säljaren som råkade svara i telefon när de ringde tar nog en extra fredagsöl idag.
Gjorde han kollen innan mot UC typ och det var grönt så skiter han/hon fullständigt om inte AB/Metro får pröjs.
Provisionen sitter som en smäck på kontot.
THL är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:51.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017