Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Försvunna flickan i Dalarna

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-04-15, 11:00 #101
pokerstjärnas avatar
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 138
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
pokerstjärnas avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 138
tartareandesire: Skulle Japan och kina vara mindre utvecklade länder än Sverige? :|
WebboT: Gärna källa på att de som avrättas kostar mer än livstidsfångar.
pokerstjärna är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-15, 11:05 #102
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Straffsatsen har väldigt liten inverkan på antalet brott. Ingen människa räknar md att åka fast, så det är tämligen orelevant.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-15, 11:16 #103
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Originally posted by pokerstjärna@Apr 15 2008, 11:00
tartareandesire: Skulle Japan och kina vara mindre utvecklade länder än Sverige? :
WebboT: Gärna källa på att de som avrättas kostar mer än livstidsfångar.
Läs vad jag skriver innan du svarar...., jag skrev MAJORITETEN och vad gäller mänskliga rättigheter så var både Japan och Kina sent ute och Kina har ju fortfarande långt att gå på det området för att komma ikapp västvärlden.

Du verkar ha problem att se mördare och andra grova brottslingar som sjuka eller anser du att det är rätt att avliva sjuka individer? Du kan aldrig veta hur du skulle ha blivit om din pappa utnyttjade dig sexuellt under hela din uppväxt eller du drabbades av en hjärnskada då dina föräldrar höll dig under vattnet till dess du tuppade av eller att din mamma var en drogmissbrukande prostituerad. Jag kommer aldrig att försvara brott men däremot så är det givetvis så att en del individer aldrig skulle ha begått de gärningar de gjort sig skyldiga ut om de växt upp i ett normalt hem (givetvis inte sagt att alla människor påverkas på samma sätt).
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-15, 11:20 #104
SimonPs avatar
SimonP SimonP är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 832
SimonP SimonP är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
SimonPs avatar
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 832
Citat:
Originally posted by pokerstjärna@Apr 15 2008, 03:19
Självklart måste man ha 100 procentiga uppgifter om att det var just den eventuella personen somutförde respektive dåd, trodde du att jag menade att man skulle skicka folk till elektriska stolen bara för att dom har sagt att dom är skyldiga?
men DNA och samma blod som på brottsplatsen räcker väl för att skicka en människa till elektriska stolen eller har jag fel tycker du?
- kan man säkra toppbevis så behöver ingen dömmas fel.
Det är detta som jag tycker är problemet med dödstraff, folk har blivit oskyldigt avrättade.
Trots allt, DNA är inget bevis för att att en person dödat någon, det är bara ett bevis för att någon befunnit sig på en viss plats. Skulle man ha maximalt otur kan en oskyldig människas DNA bindas till en brottsplats. Skulle det finnas ett "orakel" som alltid med 100% säkerhet kunnat avgöra någons skuld, skulle jag kunna tänka mig dödstraff för återfallsmördare, men eftersom det inte finns något sånt orakel så är det inte värt att använda dödstraff.
SimonP är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-15, 11:57 #105
Kristoffer G Kristoffer G är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 1 014
Kristoffer G Kristoffer G är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 1 014
Håller med SimonP.

Man får inte heller glömma att det är skillnad på mördare och mördare. Englas mördare är den återfallande typen... en sån som alldrig ska släppas ut igen. Sen har vi t ex en amerikan, bosatt i Sverige som för massor med år sedan tog livet av sin dotters våldtäcktsman. Han satte av sitt straff i USA, flyttade till Sverige och har aldrig ångrat sig (enligt intervjuer).
Kristoffer G är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-15, 12:32 #106
pokerstjärnas avatar
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 138
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
pokerstjärnas avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 138
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Citat:
Ursprungligen postat av pokerstjärna
tartareandesire: Skulle Japan och kina vara mindre utvecklade länder än Sverige? :
WebboT: Gärna källa på att de som avrättas kostar mer än livstidsfångar.

Läs vad jag skriver innan du svarar...., jag skrev MAJORITETEN och vad gäller mänskliga rättigheter så var både Japan och Kina sent ute och Kina har ju fortfarande långt att gå på det området för att komma ikapp västvärlden.

Du verkar ha problem att se mördare och andra grova brottslingar som sjuka eller anser du att det är rätt att avliva sjuka individer? Du kan aldrig veta hur du skulle ha blivit om din pappa utnyttjade dig sexuellt under hela din uppväxt eller du drabbades av en hjärnskada då dina föräldrar höll dig under vattnet till dess du tuppade av eller att din mamma var en drogmissbrukande prostituerad. Jag kommer aldrig att försvara brott men däremot så är det givetvis så att en del individer aldrig skulle ha begått de gärningar de gjort sig skyldiga ut om de växt upp i ett normalt hem (givetvis inte sagt att alla människor påverkas på samma sätt).
Jag vet människor som har varit med om mycket otäcka saker vid deras barndom och uppväxt, endå så är de framgångsrika och kan ta egna insiativ.
Självklart blir inte alla störda pga av barndomen, men en del blir.
Psykiskt sjuka ska få vård, men notera att de flesta psykiskt sjuka aldrig kan bli helt återställda (men det beror lite på vilken störning/sjukdom som ligger bakom) utan för att förhindra att göra saker och ting så är det ens egen vilja samt terapi som ska se till att man inte får en falltendens.
Allstå finns alltid risken för att begå ett brott där.
Dessa frågor går att utvecka hur mycket som helst.

Så om en person dödar en hel familj kallblodigt och sedan skyller på att denna person är psykiskt sjuk, så ska den personen få slippa att bli straffad?
Och notera att det inte finns någon garanti på att personen kan bli helt frisk.

Så är det bättre att personen fortsätter skörda fler offer än att den personen slutar existera?
Många håller inte med mig, men alla har rätt till sin åsikt.
Och hellre att man avrättar en psykiskt sjuk i extrema fall än att få den lös på gatorna och den dödar fler...

Så om jag frågar som så: är 3 barns liv mindre värda än en vuxens liv?

Edit: SimonP - Jag vet inte hur man samlar bevis, jag är inte CSI, Men DNA, Sperma, blod, hårstrån och en eventuell profil på den misstänkte gärningsmannen är väl bevis nog?
pokerstjärna är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-15, 14:16 #107
tomas70 tomas70 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 254
tomas70 tomas70 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 254
Livstid kan faktiskt vara mer än de 10-12 åren man sitter i fängelse.
Nya normen för livstid är numera 18 - 25 år
Artikel om livstid i fängelse

Det finns en person som i dag är 76 år som suttit inne men då inte i fängelse utan under psykvården under 57 år
57 år i fängelse

Sitter man inte på tidsbestämt straff så kan man få sitta väldigt länge.
Personligen hoppas jag dem aldrig släpper ut Anders Eklund utan att han får sitta där tills han ruttnar.

Nu är en seriemördare gripen, Ge honom till mig så slipper samhället belasta skattebetalarna dennes "vård" under många år framöver.
tomas70 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-15, 14:22 #108
Davves avatar
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Davves avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
Livstid borde vara precis som det heter, sitta fram till döden och inget annat. Inte konstigt att dessa idioter vårgar begå brott om och om igen när de inte straffas tillräckligt för det sedan. Finns ju jätte många som begår brott för att få gratis boende och uppehälle. Hur god ska man vara mot dessa typer?

Läste om den där senaste idioten Anders, jag erkänner inte MORD men jag erkänner att jag BRAGT HENNE OM LIVET... Oj vilken skillnad för stackars ungen och hennes familj, klippa av snoppen levande på han och låt honom sedan förblöda. Hade detta hänt min familj, hade jag faktist helt struntat i rättssystemet då det straffar honom inte utan löst det själv och tagit konsekvenserna senare
Davve är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-15, 14:48 #109
pitbulls avatar
pitbull pitbull är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 100
pitbull pitbull är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pitbulls avatar
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 100
Vi får väl hoppas att alla "stålmän" i tråden aldrig drabbas av en psykisk störning eller sjukdom.

Det vore ju tråkigt med en massa avrättade WN-medlemmar.

Köksbordsretorik sa Bill, köksbordsretorik var ordet, sa Bull.

Jag känner precis som alla andra medlidande för den drabbade och hennes familj, men när "webmasters" sitter och skriker blodshämnd på ett forum, så känns det väldigt skevt och ogenomtänkt.

/S
pitbull är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-15, 14:57 #110
pokerstjärnas avatar
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 138
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
pokerstjärnas avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 138
Citat:
Originally posted by pitbull@Apr 15 2008, 14:48
Vi får väl hoppas att alla "stålmän" i tråden aldrig drabbas av en psykisk störning eller sjukdom.

Det vore ju tråkigt med en massa avrättade WN-medlemmar.

Köksbordsretorik sa Bill, köksbordsretorik var ordet, sa Bull.

Jag känner precis som alla andra medlidande för den drabbade och hennes familj, men när "webmasters" sitter och skriker blodshämnd på ett forum, så känns det väldigt skevt och ogenomtänkt.

/S
Vet man att personen är psykiskt sjuk?
Finns det något läkarutlåtande på det?
Alla mördare är ju inte psykiskt sjuka!

Tycker gott han kan avrättas efter allt elände och lidande han har ställt till med.
Det är som att en person med adhd dödar en person och skyller på att man har adhd "jag kan inte rå för det"..
pokerstjärna är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:48.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017