Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Antipiratbyrån gör razzia mot ISP

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-03-12, 19:22 #101
Marios avatar
Mario Mario är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 668
Mario Mario är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Marios avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 668
Man kommer inte längre långt på 10mbit, förr så var det bra, nu är det inget speciellt.

100mbit+
Mario är inte uppkopplad  
Oläst 2005-03-12, 19:25 #102
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 587
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 587
Citat:
Originally posted by Mario@Mar 12 2005, 20:22
Man kommer inte längre långt på 10mbit, förr så var det bra, nu är det inget speciellt.
100mbit+

Ändå läser man i varje mini NFO
"Got 10 Mbit+ ? Contact us" eller liknande

#EDIT

Nu snackar jag om mini grupper och inte om dom stora...
hnn är inte uppkopplad  
Oläst 2005-03-12, 19:26 #103
Marios avatar
Mario Mario är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 668
Mario Mario är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Marios avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 668
Citat:
Ursprungligen postat av hnn
Citat:
Ursprungligen postat av Mario
Man kommer inte längre långt på 10mbit, förr så var det bra, nu är det inget speciellt.
100mbit+

Ändå läser man i varje mini NFO
"Got 10 Mbit+ ? Contact us" eller liknande
Det är endast privata siter för gruppens medlemmar.
Mario är inte uppkopplad  
Oläst 2005-03-12, 19:26 #104
Decibels avatar
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 413
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Decibels avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 413
Citat:
Originally posted by Mario@Mar 12 2005, 19:22
Man kommer inte längre långt på 10mbit, förr så var det bra, nu är det inget speciellt.

100mbit+
Jo visst, det kanske funkar när man byter ftp-konton med varandra inne på chatten på Direct Connect och liknande.

På de riktiga burkarna får man inte konto oavsett hur stor Virtual Penis man har om man inte är känd eller delvis känd av någon siteadmin.
(Sen finns det såklart dårar/okunniga/ftpkåta kids också som kanske gör på annat sätt, likväl som dom existerar i webbdesignvärlden)


Detta kan man diskutera i evigheter, kommer bli mycket intressant och se vad som händer till veckan gällande detta!
Decibel är inte uppkopplad  
Oläst 2005-03-12, 19:29 #105
Marios avatar
Mario Mario är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 668
Mario Mario är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Marios avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 668
Citat:
Ursprungligen postat av Decibel
Citat:
Ursprungligen postat av Mario
Man kommer inte längre långt på 10mbit, förr så var det bra, nu är det inget speciellt.
100mbit+
Jo visst, det kanske funkar när man byter ftp-konton med varandra inne på chatten på Direct Connect och liknande.
På de riktiga burkarna får man inte konto oavsett hur stor Virtual Penis man har om man inte är känd eller delvis känd av någon siteadmin.

Detta kan man diskutera i evigheter, kommer bli mycket intressant och se vad som händer till veckan gällande detta
Jag syftade på lina för att starta en site, du får inte access till en site pga. din uppkoppling. Som sagt, på de större siterna så behöver man känna rätt folk. På de lite mindre så måste jag säga att det är alldeles för enkelt att komma in...
Mario är inte uppkopplad  
Oläst 2005-03-12, 19:33 #106
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Citat:
Originally posted by Decibel@Mar 12 2005, 19:20
Att lokalisera en server är inga större problem, beror på hur mycket bahnhof hade specifierat över sitt nät (vilket subnet i vilken del av hallen) o.s.v., Sen finns det kabeltestare och diverse utrustning för att snabbt hitta.

Att ens få konto på en sådan server är mycket svårt, nu vet jag ju inte hur det är på just dendär, men det är inte "hej, jag har 10mbit och massa warez, ge mig konto", utan personen ifråga får arbeta hårt, länge och verkligen visa sig värd att ha konto.
1. Man köper rätt person.
2. Man tar över serverhallen
3. Medans hallen är under uppsyn tar man ner xyz antal utvalda GB via sitt konto.
4. Åklagaren får titta på det goa filmerna och se om det är skyddat.
5. Man tittar i publik statistik hur mycket mindre data som tuggar sig igenom nätverket.
6. Man konstaterat att trafik nu är runt 250mbit/s mindre.
7. Man konfronterar admin och frågar om kryperingsnyckel för att så se vad som finns på den beslagtagna servern.

Kontentan är att det svåra är steg 1 då gissar jag på och även personer i dessa kretsar blir ovänner. I princip räcker det ju att stänga av nåns åtkomst så är man där.

Thomas
Thomas är inte uppkopplad  
Oläst 2005-03-12, 19:43 #107
nicclas nicclas är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 340
nicclas nicclas är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 340
I pressmeddelandet "Bahnhof lägger korten på bordet" (från idag) på Länk (pdf)

så skriver de:

"Bahnhof Internet genomförde nyligen en omfattande inventering av serverparken. Under
inventeringen påträffades fyra servrar som inte är upptagna i företagets inventarieförteckning. De
markerades med ett frågetecken i den då upprättade inventeringslistan. Servrarna stod utplacerade i
ett allmänt utrymme utanför själva serverhallen, och var uppenbart inte en del av Bahnhofs
serverpark. En av dem var dessutom försedd med ett piratklistermärke. Tanken var att de okända
servrarna skulle undersökas, men myndigheternas tillslag kom emellan."


De verkar inte ha haft någon vidare koll på vad de har i sin hall, eller i alla fall vill de nu få det att se ut som om de inte visste vad de höll på med i serverhallen.

Det framgår också att:
"Två anställda vid Bahnhof har stängts av från sina tjänster i avvaktan på polisens utredning."
nicclas är inte uppkopplad  
Oläst 2005-03-12, 19:44 #108
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Citat:
Originally posted by hnn@Mar 12 2005, 19:07
Jag sa inte att det skulel gå ut över hans barn. Jag sa att han valt yrket, och får tåla att folk ringer, mailar, hotar för att dom inte gillar han.
Jag vet massvis med folk som kastat sönder Göran Perssons rutor i Malmö, skurit sönder däcken på en viss tv-stjärnas bil, busringt till ett antal politiker...
Dom är offentliga personer, dom får stå för vad dom säger och gör.
Jag säger inte att det är OK att gå på familjen, det är fel.
Dom kan inte hjälpa att de har en av sveriges mest
Jag tycker det är fel att ge sig på familjen, det har jag inte sagt någonting annat om.
Bara att han valt sitt jobb, han valt att träda fram som frontfigur för APB. Då får han acceptera att bli behandlad så.
Skulle han sluta på APB ikväll, så skulle alla trackasserier mot han sluta på direkten, och dom skulle förmodligen ringa och säga att det var bra gjort...
Hans barn har inget med det hela att göra och bör givetvis lämnas utanför detta; likaså trakasserier och hot. Därmed är min - högst personliga - åsikt att det inte är något fel med att ringa honom direkt och säga vad man tycker om agerandet; speciellt om telefonnumret är publikt.

Sedan kan det faktiskt vara så att Bahnhof kände till och debiterade för den trafik som dessa servrar drog utan att vara medvetna om innehållet, framförallt inte på högre nivå. Om nu en tekniker längst ner i hierarkin kände till det hela, så behöver inte hans chef ha varit medveten om det.
jonny är inte uppkopplad  
Oläst 2005-03-12, 19:49 #109
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
Att chefer och högre stående i hierarkin inte kände till detta är nog rätt sannolikt, det skulle verka mig väldigt konstigt om de accepterade att anställda eller utomstående utsatte företaget för den risk det innebär att köra den här typen av servrar. Att tekniker däremot var inblandade i detta kan vi nog utgå ifrån. Som Thomas säger så märks det ju rätt tydligt på bandbredden som bara "försvann"..
grazzy är inte uppkopplad  
Oläst 2005-03-12, 23:22 #110
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Däremot börjar vi komma bort från det verkligen intressanta. Det intressanta är inte om det fanns en omfattande server eller om styrelsen själva hade konton till dessa eller inte.

Det som upprör mig är att man kunnat utnyttja rättväsendet till detta tillslag på minst sagt vaga grunder. Ett par filmer och ett par låtar fanns på en ftpserver.

Hade man däremot kunnat påvisa en så pass omfattande verksamhet som den som avslöjats, hade det ju varit en helt annan sak.

Det lite intressanta är ju också att det sannolikt kan vara så att APB gjort sig skyldigt till olaga dataintrång då man utan tillstånd anslutit till dessa servrar. Det framgår å andra sidan inte hur de skaffat sina initiala "bevis".
jonny är inte uppkopplad  
Stängt ämne


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:41.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017