Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Dålig service på webhotell , bransch sjukdom?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-11-10, 01:45 #101
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av improwise
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb
Säg vad dom erbjuder som du saknar i Sverige så kan jag garanterat se till att komma i närheten.
Vi Svenska leverantörer kan med en hel del.
Vad sägs om helautomatiska OS installationer via kundwebben, tillgång till sälj och support via chat (support 24x7 tror jag), max nån timmes svarstid även på komplicerade support ärenden, kundportal där i stort sett allt kan administreras, möjlighet att beställa/konfigurerar ny hårdvara via kundportalen, uppsättningstid av nybeställda servrar inom ett par timmar, reservdelar i lager för att inom nån timme kunna byta ut felaktigta komponenter (och faktiskt göra det), VPN access som standard, diskussionforum för användarna, automatiska PassMark tester, massor med nöjda kunder på WHT, obegränsad trafik i private network (mellan servrarna) osv. Plus så klart sånt som ses som självklarheter idag, diverse olika kontrollpaneler, hårdvarubaserad remote mjuk och hård omstart, antivirus, brandväggar osv. Prisexempel, en SuperMicro server med Xeon, 2 GB RAM, 2x250GB disk och Windows 2003 för 159 / månad inkl. en hygglig mängd trafik (ok, det var en promo om än vad vi faktiskt betalar för en av servrarna, säg 200 istället).
Hoppas jag inte låter allt för mycket som någon amerikafanatiker här, jag skulle gärna se att det fanns jämförbara alternativt i Sverige och då skulle vi utan tvekan byta till en svensk leverantör, även om det var dyrare. Men tyvärr har vi inte lyckats hitta något som varit ens i närheten ännu. Och eg. är det väl inte så konstigt, för hur många svenska leverantörer spelar ens i samma liga som SoftLayer (10 000 driftade servrar) eller The Planet (50 000 driftade servrar) och de enorma skalfördelar som det innebär.
/pJ
Kollade lite på deras sida, samma priser är inga problem erbjuda i Sverige då dom inte var så billiga.

Men du har rätt dom har massa bra funktioner och support, men mycket av det går med erbjuda i Sverige.

Men är inget man bygger upp på en vecka, men tror faktiskt att får man säg 100-200 kunder så klarar man erbjuda precis allt dom har för samma priser även här.

Även 24/7 support/konsult inom 1H går med att ha i Sverige, men det blir lite större kostnad då. Handlar om ca 1k per /h på natten i kostnad ha in extra konsult men säg en anställd blir mycket billigare.

Problemet är nog att många Svenska företag väljer att sattsa på dyrare tjänster men sämmre service för tjäna mer pengar än att öka marknaden mot USA stil.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-10, 02:00 #102
improwise improwise är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 59
improwise improwise är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 59
Citat:
Originally posted by patrikweb@Nov 10 2007, 02:45

Kollade lite på deras sida, samma priser är inga problem erbjuda i Sverige då dom inte var så billiga.

Men du har rätt dom har massa bra funktioner och support, men mycket av det går med erbjuda i Sverige.

Men är inget man bygger upp på en vecka, men tror faktiskt att får man säg 100-200 kunder så klarar man erbjuda precis allt dom har för samma priser även här.

Även 24/7 support/konsult inom 1H går med att ha i Sverige, men det blir lite större kostnad då. Handlar om ca 1k per /h på natten i kostnad ha in extra konsult men säg en anställd blir mycket billigare.

Problemet är nog att många Svenska företag väljer att sattsa på dyrare tjänster men sämmre service för tjäna mer pengar än att öka marknaden mot USA stil.
Bra priser är ju ett relativt begrepp, för det handlar om vad man får för pengarna. Lägsta pris är långt ifrån alltid billigast. Att det går att erbjuda i Sverige tvivlar jag inte för en sekund på, men frågan var väl, finns det någon som faktiskt gör det? Eller är i närheten av att göra det (till priser som är något så när jämförbara)?

/pJ
improwise är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-10, 02:09 #103
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Jag sitter faktiskt och räknar på det nu, räknar vi på billigaste servern med normalpris 200$ och samma hårdvara med Supermicro.

Om du fixar 200 kunder av den billigaste modellen går det erbjuda samma pris med samma 24/7 konsult.

Skulle dock räcka med endast 20 kunder och erbjuda gratis utbyte av hårdvara inom 1H 24/7 då hårdvaran är normalt så bra så man kan räkna kanske max en trasig hårdvara per år i den andelen kunder.

Stora problemet är att inte många företag vill lansera sådan tjänst, dom vill ta 3 tusen för konsult och endast 1 utryckning istället för många utryckningar och mindre betalad per timme.

Jag tror att det handlar om att våga ta steget till liknande tjänster/marknad som i USA.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-10, 11:47 #104
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
SoftLayers erbjudanden är i mångt och mycket billiga, men jag tror att det vi ser är en effekt av dollarraset - om dollarn återhämtar sig till 8-9 kronor, där den låg för inte så länge sedan (eller till och med nästan 12 kronor), ja då skulle dessa priser framstå som allt annat än låga.

Vad jag vill säga med detta är att det är denna effekt priserna har i USA - det är mest när man sitter här som man tycker det är så fantastiskt billigt. I USA upplevs sannolikt inte dessa priser som otroligt fantastiska.

Nåväl, jag har inget exempel på en svensk motsvarighet till SoftLayer, men det går, som Patrikweb påpekar, att erbjuda här, men jag tror nog snarare man måste nå ett tusental servrar innan man kan komma i närheten - det är ju stordriften som gör det möjligt att sälja för de priserna.

I Sverige ser vi mycket få företag som fokuserar på serverhosting, medan det formligen DRÄLLER av webbhotell. När fokus på serverhosting, och företagen fattar att de behöve egna servrar i stället för en ynka plats på en delad server,m ja då kommer detta att explodera i Sverige också.
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-10, 15:35 #105
improwise improwise är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 59
improwise improwise är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 59
Citat:
Originally posted by Xamda@Nov 10 2007, 12:47
SoftLayers erbjudanden är i mångt och mycket billiga, men jag tror att det vi ser är en effekt av dollarraset - om dollarn återhämtar sig till 8-9 kronor, där den låg för inte så länge sedan (eller till och med nästan 12 kronor), ja då skulle dessa priser framstå som allt annat än låga.
Du har absolut en poäng i att dollarraset just nu gör de amerikanska priserna ännu billigare, men för oss som företag så kvittar det eg. i det stora hela om en server kostar 1000 kr/mån eller 2000 kr/mån. Främsta skälet till att vi kör på SoftLayer just nu är faktiskt inte priset utan att vi helt enkelt inte känner att det finns någon svensk leverantör som vi känner samma förtroende för gällande kompetens, kvalité, verksamhet osv. om man inte kliver upp väsentligt i pris och börjar snacka mer outsourcingaffärer. Jag betvivlar inte att den tekniska kompetensen finns hos flera (men långt ifrån alla) liknande företag i Sverige, men jag har mer funderingar när det gäller allt runt omkring, t.ex. om den drivande nyckelperson och tekniska stjärnan blir långtidssjuk eller liknande. Hänger man här på WN lite då och då tycker jag man ständigt ser diskussioner om svenska leverantörer som ligger nere, inte svara på epost, har gått konkurs osv. vilket inte inger något vidare förtroende. Verkar vara lite mer, "så länge det går bra så går det bra när det inte gör det så går det åt h***e".

/pJ
improwise är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-10, 15:45 #106
improwise improwise är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 59
improwise improwise är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 59
Det bör sägas att det inte bara är fördelar med att ha servrar i USA (om nu någon trodde det), t.ex. svarstider och latens (heter det så på svenska) är klart sämre. Kanske inte ett jätteproblem om man inte kör gaming servers eller liknande, men ändå. Just SoftLayer, eller snarare Level3, har dessutom senaste veckorna haft en ovanligt dålig speed till Norden jämfört med en del andra amerikanska hosting provididers. Oavsett vilket så är det naturligtvis enorm skillnad mot hur det var för ett par år sedan när en server på andra sidan atlanten var MÄRKBART mkt långsammare än en i samma kommun, så är det inte längre så vida man inte kör realtidsapplikationer eller liknande.

/pJ
improwise är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-10, 15:46 #107
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
En snabb räkning inatt så fick jag fram om man har 200 kunder av 200$ servern så har man 160-200 tusen kvar i månaden för personal + inköp av serverhårdvaran och för dom pengarna kan man garantera 24/7 anstälda.

Faktiska kostnader för rack el och några Gbit trafik från 50-100k i månaden. Är elen som blev det dyra men då jag inte har någt exakt watt värde på en sådan modell så kan det bli billigare med.


Citat:
Ursprungligen postat av improwise
Citat:
Ursprungligen postat av Xamda
SoftLayers erbjudanden är i mångt och mycket billiga, men jag tror att det vi ser är en effekt av dollarraset - om dollarn återhämtar sig till 8-9 kronor, där den låg för inte så länge sedan (eller till och med nästan 12 kronor), ja då skulle dessa priser framstå som allt annat än låga.
Du har absolut en poäng i att dollarraset just nu gör de amerikanska priserna ännu billigare, men för oss som företag så kvittar det eg. i det stora hela om en server kostar 1000 kr/mån eller 2000 kr/mån. Främsta skälet till att vi kör på SoftLayer just nu är faktiskt inte priset utan att vi helt enkelt inte känner att det finns någon svensk leverantör som vi känner samma förtroende för gällande kompetens, kvalité, verksamhet osv. om man inte kliver upp väsentligt i pris och börjar snacka mer outsourcingaffärer. Jag betvivlar inte att den tekniska kompetensen finns hos flera (men långt ifrån alla) liknande företag i Sverige, men jag har mer funderingar när det gäller allt runt omkring, t.ex. om den drivande nyckelperson och tekniska stjärnan blir långtidssjuk eller liknande. Hänger man här på WN lite då och då tycker jag man ständigt ser diskussioner om svenska leverantörer som ligger nere, inte svara på epost, har gått konkurs osv. vilket inte inger något vidare förtroende. Verkar vara lite mer, så länge det går bra så går det bra när det inte gör det så går det åt h***e.
/pJ
Kan hålla med lite, det beror att det inte finns så många leverantörer i Sverige i samma skala som i USA. Visst finns den en hög leverantörer men i stort sett av alla är ju så tredejepart leverantörer som står hom dom riktiga och stora.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-10, 15:52 #108
improwise improwise är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 59
improwise improwise är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 59
Citat:
Originally posted by Xamda@Nov 10 2007, 12:47
I Sverige ser vi mycket få företag som fokuserar på serverhosting, medan det formligen DRÄLLER av webbhotell. När fokus på serverhosting, och företagen fattar att de behöve egna servrar i stället för en ynka plats på en delad server,m ja då kommer detta att explodera i Sverige också.
Jag tror att det till stor del handlar om att många svenska företag fortfarande har en enorm övertro på "server i garderoben" lösningen istället för att hyra en server i en serverhall någonstans. Dels överskattar man nog sin egen förmåga och kompentens till att vara sin egen driftcentral (åtminstone till första branden, vattenskadan eller inbrottet) och dels har man nog inte insett hur mycket enklare och billigare det idag är att hyra en dedikerad server jämfört med för några år sedan. Detta i sin tur gör nog att det är svårare för något svenskt företag att lansera en "svens SoftLayer", vilket leder till en självuppfyllande profetsia.

Jag tro att den som kan starta en svensk motsvarighet till SoftLayer idag och har nog med kapital för att hålla ut ett tag kan göra en lysande affär, då jag tror att många svenska små och medelstora företag gärna skulle lägga ut sin serverpark om det fanns någon svensk leverantör som kunde erbjuda bra paketerade tjänster för dedikerade servrar till vettiga priser.

/pJ
improwise är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-10, 18:23 #109
Vatos Locoss avatar
Vatos Locos Vatos Locos är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 145
Vatos Locos Vatos Locos är inte uppkopplad
Medlem
Vatos Locoss avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 145
Citat:
Originally posted by improwise@Nov 10 2007, 15:52
Jag tror att det till stor del handlar om att många svenska företag fortfarande har en enorm övertro på "server i garderoben" lösningen istället för att hyra en server i en serverhall någonstans. Dels överskattar man nog sin egen förmåga och kompentens till att vara sin egen driftcentral (åtminstone till första branden, vattenskadan eller inbrottet) och dels har man nog inte insett hur mycket enklare och billigare det idag är att hyra en dedikerad server jämfört med för några år sedan. Detta i sin tur gör nog att det är svårare för något svenskt företag att lansera en "svens SoftLayer", vilket leder till en självuppfyllande profetsia.

Jag tro att den som kan starta en svensk motsvarighet till SoftLayer idag och har nog med kapital för att hålla ut ett tag kan göra en lysande affär, då jag tror att många svenska små och medelstora företag gärna skulle lägga ut sin serverpark om det fanns någon svensk leverantör som kunde erbjuda bra paketerade tjänster för dedikerade servrar till vettiga priser.

/pJ
Även om jag tror att detta är rätt väg att gå, så tror jag inte att det finns företag som har de finansiella musklerna att öppna en motsvarighet, det företag som kommer i närheten är nog http://www.availability.sungard.com/Sverige/.
Hade dem som uppdragsgivare när jag jobbade i Stockholm, deras datahall under Gärdet får alla IT-muppar att tro på högre makter, var med när de renoverade sina hallar då jag fick en guidad tur där och det är grymt stort där nere, vet att Alfred Nobel Fondkommision(Börsföretag) hade ett eget rum på 200kvm där nere utifall huvudkontoret skulle drabbas av någon form av attack, rummet låg i standby läge så de skulle kunna dra igäng verksamheten på nolltid genom bara åka ut ditt och jobba vidare.
Så det är väl det alternativ som kan erbjuda de tjänster som du är ute efter, sedan finns det mindre hallar som har ok utrustning Ip-only, bahnhof samt det ute i Solna som bl.a. Binero använder sig av, kommer inte ihåg vad det heter.
Vatos Locos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-12, 08:59 #110
JonathanSs avatar
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 135
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
JonathanSs avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 135
Citat:
Originally posted by Vatos Locos@Nov 10 2007, 19:23
... samt det ute i Solna som bl.a. Binero använder sig av, kommer inte ihåg vad det heter.
Vi har våra servrar i Port80:s serverhall i gamla BGC, vid Globen.

I övrigt stämmer det du säger. Det saknas en marknad i Sverige för det improvise efterfrågar.
JonathanS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:40.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017