FAQ |
Kalender |
![]() |
#91 | |||||
|
||||||
Medlem
|
Citat:
Citat:
Jag menar att det osar jäv från polismannens sida, tycker du inte själv det? Citat:
Det ser ju uppenbarligen inte så snyggt ut nej, med helt lagligt dock - tyvärr. (Jag skulle dock vilja få det till missbrukande av tjänst.) Men, du verkar ju ha ganska svårt att förstå att sådant här beteende sätter vårt rättsväsen och dess trovärdighet ur spel - eller du kanske tycker att det är helt normalt och ok att Hollywood köper poliser i Sverige? Kan man ens vara såpass blåögd tro? ...och vilken industri/bransch är det som köper våra myndigheter nästa gång? Korruption var ordet. Det är ju också ganska svårt att ta emot mutar när man jobbar och är anställd av företaget i fråga. Men även den som är blind borde ju se att något inte står rätt till här. Piratebay lämnade ju faktiskt in en anmälan mot Jim Keyzer för hans dubbelspel, men ingen utredning gjordes. ... Xamda: Glöm inte att det var samme polisman som fick arbete hos Warner, som även handlade och lade ned The Pirate Bays anmälan mot Antipiratbyrån. Glöm inte heller att det var samme polis som var den JO frågade ut efter anmälan om själva tillslaget mot PRQ. I värsta fall innebär det här att det var Warner som anmälde TPB, utredde brottet genom sin framtida anställde, lade ned motanmälan samt försäkrade JO om att allt gått rätt till. Troll! /Ziggy |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
Citat:
Jag menar inte på något sätt att detta är snyggt, men kanske mer att du tar i ganska häftigt, liksom en bloggare du hänvisade till tidigare. DU pratar om miljoner och bloggaren om mutor och bestickning, ganska allvarliga anklagelser. Om dessa skulle haft en gnutta sanning, eller åtminstone sanning som kunant styrkas, så hade det garanterat resulterat i en internutredning. Tror du inte det? Om du inte tror det tycker jag du skall prova att anmäla just dessa brott, så får du se... Citat:
Jag är bara nyfiken, för jag tycker man skall ha lite kött på benen, innan man serverar dem, råa eller tillagade...
![]() |
![]() |
#93 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Det där med att tjänstledigheten skulle per automatik fria Keyzer från ev. tjänstefel/mutbrott och kunna återgå till sin ordinarie tjänst utan problem är fel enligt den jurist jag har frågat. Det han undrade direkt var om någon ens hade anmält Keyzer för finns det ingen anmälan så kommer inget att hända. Det är den enda förklaringen enligt honom.
PS. Det TPB anmälde var väl inte jobbet åt Warner. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |||
|
||||
|
Citat:
Specifikt i det här fallet så måste ett tjänstefel ha begåtts för han har gått direkt från att utreda TPB med Warner som part till att "prova" ett jobb hos Warner. Med den informationen som är tillgänglig är det i mina ögon helt orimligt att jobbkontakten mellan Keyzer och Warner inte skulle ha skett medan han fortfarande var i tjänst och del av TPB-utredningen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | |||||
|
||||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Men som sagt, det SKA vara integritetskränkande att beivras för ett brott man begått. Det är ju ett relativt nytt problem vi diskuterar, och det låter på många som att samhället någon gång skulle ha accepterat att Internet skulle vara ett slags frirum. Vill vi ens själva ha det så ? För samtidigt så klagas och skrivs det om dom ökande internetbedrägerierna, som alla har sin grund i just möjligheten för människor och företag att skapa sig hela "identiteter" och gömma sig bakom dessa.... Citat:
Citat:
Citat:
Men om vi sen ska spekulera i tillämpningen av lagen så är jag ganska säker på att rättighetsinnehavarna inte (man ska självklart aldrig säga aldrig) kommer att föra talan mot "vanliga" fildelare och jag tror (eller hoppas kanske jag ska säga) att ingen döms med mindre än att man kan koppla ihop nedladdningar med specifika enheter (datorer) Citat:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Ganska kul att alla försöker klanka ner på den andra sidan så mycket som möjligt. Skit samma vad någon av oss tycker om vår käre polismans agerande. Anmäl honom om ni anser att ett lagbrott har begåtts.
Huvudsaken är ändå att den illegala nedladdningen stoppas och att den rådande anarkin får ett slut en gång för alla.
![]() |
![]() |
#97 | |||
|
||||
|
Citat:
![]() Att det inte var avsett som skämt gör det bara bättre. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | |||||||
|
||||||||
Supermoderator
|
Gummianka...
Citat:
Det står mycket riktigt också vad jag får och inte får göra, men det som i alla fall jag tycker är intressant här är att det inte finns en brottsmisstanke mot en individ, utan mot ett abonnemang... Citat:
Citat:
Sedan en hårklyverifråga... Det får inte alls hålla kvar dig. De måste i så fall gripa dig och måste då ha gripit dig på bar gärning eller flyende fot från ett brott som kan ge fängelse. Att man kan få "komma undan" om man uppger ett personnummer är ju också en härlig rättsröta. Om någon ljuger ditt personnummer såmdimper det ned ett inbetalningskort till dig och du får VÄLDIGT svårt att rentvå dig... Det borde således vara krav på att dessa "tilläggsavgifter" bara får delas ut när någon legitimerats. Citat:
![]() |
![]() |
#100 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Citat:
Självklart måste en brottsmisstanke kunna utgå från ett IP nummer eller ett abonnemang, precis som att en anmälan om bedrägeri på Blocket kan utgå från ett telefonnummer, det är ju brottet som utreds, det är ju de facto så att ett abonnemang innebär visst juridiskt/ekonomiskt ansvar (rings det mängder med betalsamtal från din telefon får ju du betala det även om du inte vet vem det är som har ringt) Dessutom är det ju alltså så att för att det vi diskuterar överhuvudtaget ska komma till stånd så ska [du] alltså först ha brutit mot dom villkor och regler som gäller för ditt bredband, och dessutom ska du ha brutit mot svensk lag, och DÅ kommer [du] och skriker om rättigheter och integritet. När det gäller "rättsvårdande myndighet" så är det ju just detta som IPRED adresserar, där man ger rättighetsinnehavarna motsvarande rättigheter för att skydda sina egna verk (men jag förstår att det är det som upprör, men jag menar att liknanade rättigheter har företagare haft länge) Jag läste en insändare i Metro om detta, där man ironiskt påpekade införandet av lagen just från den 1 April. Där skrev författaren just att dessa rättigheter nu gavs till privata företag som skulle kunna försvara sina egna rättigheter, istället för att som nu, där detta görs av poliser, säkerhetspoliser, väktare eller ordningsvakter, där han i understruken text själv lyckats gå från just myndighet till privata företag, vi är alltså redan där och har varit så ett bra tag. Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|