Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Niqab i skolan?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-12-04, 17:43 #91
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jun 2004
Westmans avatar

Crystal: Va?
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-04, 17:49 #92
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Jan 2004
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Religionsfrihet innebär inte att man ska kunna klä sig hur man vill vart som helst.
I turkiet, som är ett muslimskt land är det förbjudet med denna typ av klädsel på all statlig verksamhet.
Johan H är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-04, 17:55 #93
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Johan H Visa inlägg
Religionsfrihet innebär inte att man ska kunna klä sig hur man vill vart som helst.
I turkiet, som är ett muslimskt land är det förbjudet med denna typ av klädsel på all statlig verksamhet.
Vi diskuterade väl grundskolan och inte statlig verksamhet? Turkiet har satsat stenhårt på att sekularisera landet och skilja politik och religion åt och då tar det sig en del märkliga uttryck. Dessutom är "det är så i Turkiet" ett väldigt märkligt argument minst sagt Det är väl knappast föregångslandet nummer ett när det gäller mänskliga rättigheter.

Senast redigerad av tartareandesire den 2010-12-04 klockan 18:05
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-04, 18:00 #94
Captcha Captcha är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2010
Captcha Captcha är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2010
Att förbjuda Nigab handlar endast om att ett visst parti får säga sitt och bestämma, dvs som ett gift par efter ett tag "jag vill ha vasen på bordet" "NEJ!"...

Jag är muslim och hur det en blir med beslutet så kommer inte det påverka mig, min familj eller någon jag känner. Med handen på hjärtat så fick jag googlade på va Nigab va

Vill man vara punkare med en halvmeters tuppkam så varför inte? Vill man bära nigab så varför inte osv osv. Går det verkligen så bra för Sverige så att de lägger ner så pass mycket tid/skattepengar och energi på sådana frågor? För övrigt, om man stör sig på att kollegan har slöja eller annat på huvudet så har man för lite och göra på jobbet
Captcha är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-04, 18:20 #95
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2008
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2008
Om ett företag kan neka en person med burka en anställning så tycker jag inte det behövs en lag. Skulle däremot företaget bli uthängd i tidningar eller få utstå en massa rasistiska saker så hoppas jag det blir en lag på det.
MusikMixen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-04, 18:58 #96
KristianE KristianE är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2008
KristianE KristianE är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2008
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Ärligt talat så har jag faktiskt gjort det en tid och tycker de flesta i dessa områden är betydligt trevligare än de alltför många stela revirpinkande svenskar som bor i radhusområdena exempelvis. Att tvinga invandrare att bosätta sig på vissa ställen är precis lika orimligt som att tvinga svenskar att bosätta sig i de mest invandrartäta områdena. Ska man göra det ena bör man även göra det andra. Det finns givetvis problem i dessa områden men de bör framför allt lösas på individuell nivå och det är främst där som det finns stora brister i systemet.
Vi har bott här i ghettot i många år och sett hur det förändrats till det sämre.
Bilbränder, rån och misshandel är vardagsmat nere vid spårvagnshållplatsen.
I somras brändes socialkontoret och några skolor ner. Willys rånas ett par
gånger per år..

Jag tror fortfarande att man måste besluta om var utlänningar ska få bo efter
de får lämna flyktingförläggningarna. Ska de berika landet så gör de endast det
genom att assimileras. Det vore ju konstigt om de själva inte hellre vill arbeta
än att bo med sina egna. Eftersom detta problem inte löser sig av sig självt
krävs hårdare regler.

Om vi svenskar skulle behöva fly utomlands. Skulle vi få bosätta oss precis var
vi ville med allt betalt? Eller skulle vi få bo där jobben finns?
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-05, 00:32 #97
Normans avatar
Norman Norman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
Norman Norman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Normans avatar

Reg.datum: Feb 2004
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
I min värld är det ren och skär diskriminering och exakt den typen av oförstånd och tankegångar som ger upphov till främlingsfientligheten. Det handlar som du säger endast om psykologi och det intryck du själv får. Detta kan man ändra på så att man kan arbeta tillsammans med alla människor.
Vänta...så du menar att genom PSYKOLOGI ska jag lära mig att läsa på folks läppar genom en NIQAB?

hahah... nej. Jag tar illa upp om nån inte vill låta mig kunna se ansikte. Det är viktigt för kommunikation , SÄRSKILT med tanke på det handikapp jag har. Det tycker jag väger högre än nåns psykologiska tillstånd (religiös fanatiker).

Edit: Glömde att nämna att jag bor själv i ghettot (Kista) just nu.
Det har blivit sämre. Bilbränder varje sommar, rån och annat stök.

Jag har vänner som är muslimer och de själva tycker att niqab/burka är helt sjukt. Det passar inte i svenskt samhälle. De säger att invandrarna själva måste integreras - det gör man inte genom att gå i burka/niqab/se på utländsk satellit-TV och avskärmas från jobb och samhälle. Vissa går så långt som att till och med äta den mat som bjuds på av sina icke-muslimska vänner (dvs icke halal mat). Majoriteten av dom som försvarar niqab/burka är konvertiter och "svenskar" som aldrig satt sin fot utanför tullarna.

För att få bort stök måste man få till att föräldrarna bryr sig OCH att se till att sysselsättning finns.

Senast redigerad av Norman den 2010-12-05 klockan 00:40
Norman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-05, 01:43 #98
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
Crystal: Va?
Skolan behöver mer resurser. Han bevisar på något sätt sin egen poäng, tycker jag.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-05, 02:48 #99
jahaa jahaa är inte uppkopplad
Medlem

jahaa jahaa är inte uppkopplad
Medlem

Det är skrämmande hur en sådan försumbar företeelse lyfts upp till dessa höjder pga. den våg av islamofobi/främligsfientlighet som just nu är stark i västvärlden. Hellre kvinnor i niqab/burka än förbud mot klädval tack.

Jag antar att ni som förespråkar ett förbud mot niqab/burka gör det på grunder som tex. kvinnoförtryck. I så fall bör ju lagen ni vill ha rimligtvis vara ganska generell? Har ni något förslag på hur lagen skulle utformas? För det är ju inte bara niqab/burka som kan anses vara religöst förtryck. Religösa skolor, Kloster etc comes to mind.

Eller är det egentligen bara, som jag misstänker, främlingsfientligheten som spökar och lagen skulle bli niqab/burka specifik som i andra europeiska länder?

Propaganda är vad det är.
jahaa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-05, 07:46 #100
Westmans avatar

Westmans avatar

jahaa: Och jag som förespråkar ett förbud i skolan (lektioner) och som har ett helt annat argument än vad du anger, hur kommenterar du det?
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 2 (0 medlemmar och 2 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:21.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017