Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


EU-valet!

Visa resultat för omröstning: No question avaiable to import.
Nya Moderaterna 24 17.27%
Socialdemokratiska Arbetarepartiet 7 5.04%
Centerpartiet 4 2.88%
Folkpartiet Liberalerna 4 2.88%
Kristdemokraterna 2 1.44%
Vänsterpartiet 2 1.44%
Miljöpartiet de Gröna 3 2.16%
Junilistan 2 1.44%
Sverigedemokraterna 7 5.04%
Piratpartiet 84 60.43%
Antal röster: 139. Du får inte rösta i den här omröstningen

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-05-13, 12:17 #91
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
Citat:
Originally posted by ztream@May 13 2009, 11:25
Det sorgligaste med denna tråden är alla förståsigpåare som dömer ut något de inte förstår. Människor som uppenbarligen? jobbar med Internet och inte förstår varför man röstar på PP. Man behöver inte hålla med, men att döma ut det och sätta sig i en förmyndarposition är pinsamt och visar på stor trångsynthet.
Det finns en anledning att många av Sveriges bästa och mest framgångsrika Internetentreprenörer röstar svart, om man inte förstår det kanske man ska läsa på lite och åtminstone anstränga sig för att förstå.
För den som är intresserad (tveksamt om någon av antagonisterna är det) så kan man läsa många historier och motiveringar påhttp://piratpartister.se/

(först och främst vill jag bara säga att jag tänker anta att du INTE räknar mig till "förståsigpåare", med det sagt...)

Men herregud, väx upp människa. Så bara för att "många av Sveriges bästa och mest framgångsrika Internetoperatörer" röstar på PP så måste det vara rätt/bra ?. Du låter som en 15åring som måste rättfärdiga dina åsikter eller ställningstaganden med att andra minsann också tycker som du, och människor som inte håller med (oftast 16åringar och andra vuxna) förstår helt enkelt inte, och det är ingen idé att försöka förklara, ens om man skulle kunna.

Problemet är ju snarare att ni i inlägg efter inlägg så att säga blir svaret skyldig, det kommer aldrig några alternativ, inga lösningar, och att om JAG har en åsikt, kan stå för den och förklara varför (vilket jag anser mig kunna) så är jag enligt dig trångsynt, förståmigpåare och ointresserad (?) för det kan ju inte vara så att jag är intresserad (och kanske till och med besitter ett visst mått av intelligens och empati) och faktiskt har kommit till en annan slutsats än du ? och om jag har det så är det utifrån min förmyndarposition.

Om DU har kommit till en annan slutsats än min, så lyssnar jag gärna på varför du tycker som du gör, problemet är ju att dessa förklaringar aldrig kommer, utan du/man lägger sig på golvet och skriker istället.
Det är på intet sätt så att du eller någon annan är förklaringen skyldig men tycker du inte själv att ditt inlägg är ganska löjligt, du har ett öppet forum, där du dessutom är moderator, du klagar på att dina "antagonister" inte förstår, men jag ser inte en enda rad från dig som skulle kunna leda till denna förståelse, för mig räcker det inte att "många av Sveriges bästa och mest framgångsrika Internetoperatörer" tycker så.

Men menar du att denna oförmåga att förstå är en följd av ett tillkortakommande hos mig så kan jag gärna tillstå det...
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-13, 12:36 #92
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
Varför förvränger du mina ord? Är du så dålig på att argumentera att det är ditt enda vapen?

Jag gav en möjlighet för dig som är så "öppen" och "ödmjuk" inför för andras åsikter att läsa på varför folk som jobbar med Internet röstar på PP. Jag sa inte att du skulle rösta på dem pga det, men kanske bilda sig en uppfattning om varför folk gör det.

Blanda sedan inte in att jag är moderator i din argumentation. Jag vet att det ger dig lätta poäng men det tillför inget i debatten. Mitt moderatorskap har inget med mina politiska åsikter att göra.

Eftersom jag gärna vill debattera detta ska jag förklara hur jag ser på valet:

Hur jag röstar i ett val är såklart baserat på vad jag jobbar med och mina personliga åsikter. Det finns aldrig något rätt eller fel i demokrati eftersom man röstar för sig själv.

1. Ett begränsat Internet är lika mycket ett hot mot alla som jobbar med Internet professionellt som en begränsad yttrandefrihet är ett hot mot alla som jobbar i tidningsbranschen.

2. Etablerade politiska partier har haft sin chans att lyssna på folket. De lyssnade inte, de gick sina partivänners och lobbyorganisationernas (de som har pengar då) ärenden och röstade igenom lagar vars enda effekt är att de stryper personlig integritet för medborgarna i Sverige UTAN att uppfylla sina syften (FRA=hitta terrorister, IPRED=skydda upphovsrättshavare). Detta är min åsikt, inte fakta. Eftersom lagarna varit i effekt så kort tid kan man inte visa fakta eller statistik på detta men vi får återkomma om 5 år.

3. Jag står inte bakom exakt alla frågor PP driver, men jag anser att det behövs någon som skakar om och irriterar. Någon som sätter de programpunkter som PP står för på agendan. Sure, kanske kunde man gått via ett traditionellt politiskt parti, men detta kommer få större effekt snabbare. PP kommer inte finnas om 5 år, kanske inte ens nästa riksdagsval, men frågorna de står bakom kommer finnas på agendan och det kommer bli tydligare vilka partier som lyft upp dem i sina program.

Så vad är ett bättre alternativ för mig om jag vill åstadkomma detta? Jag lyssnar!
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-13, 12:37 #93
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
Om ett patent och/eller upphovsrätt skall begränsas till 5 år t.ex., borde man inte införa en motsvarande begränsning på domäner då ? Varför ska "du" (valfri du) ha rätt till en domän för evigt ?
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-13, 12:44 #94
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Citat:
Originally posted by ztream@May 12 2009, 17:04

Dan, spelar du eller bara hittade du bilden? Om du spelar, är du sugen på spelkväll nån dag? Bor bara lite längre bort på gatan!
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-13, 12:45 #95
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
Citat:
Originally posted by gummianka@May 13 2009, 12:37
Om ett patent och/eller upphovsrätt skall begränsas till 5 år t.ex., borde man inte införa en motsvarande begränsning på domäner då ? Varför ska "du" (valfri du) ha rätt till en domän för evigt ?
Du jämför äpplen och päron och återgår till att låta mig försvara PP:s program. Du vet att jag inte skrivit deras förslag och tidigare sagt att jag inte står bakom alla punkter eller hur?

Men för att bemöta frågan:

Patent, upphovsrätt och varumärken är inte samma sak som domäner om man tittar på det immateriellrättsligt eller hur de olika skydden fungerar.

Ett patent är rätten att bygga en viss sorts hus som du lagt 10 år på att forska fram. En domän är rätten att hyra en lägenhet i detta hus sålänge du vill och kan betala hyran. Varumärket är rätten att döpa din konstruktion till något unikt och upphovsrätten är skyddet du har för den dikt du skrev om ditt hus en sen sommarnatt.

Patent och upphovsrätt handlar om att ge skaparen försprång. Därav skyddet som är onödigt långt idag. Du kan göra oändligt med kopior av dessa utan att originalet försvinner.

Domäner handlar om att man hyr rätten till en viss adress. Det finns bara en adress, hur ska rätten upphöra efter 5 år? Det finns inget rättvisare sätt än först till kvarn eller att ingen får använda domäner utan bara ip-adresser. Men då kanske du vill ha min fina ip-adress istället för din egen eller? Det är som att säga att du bara får bo i din lägenhet i fem år sen ska det prövas vem som får bo där härnäst. Är det bra? Jag tycker inte det, men du får tycka det om du vill.
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-13, 12:46 #96
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
Citat:
Originally posted by Anders Larsson@May 13 2009, 12:44
Dan, spelar du eller bara hittade du bilden? Om du spelar, är du sugen på spelkväll nån dag? Bor bara lite längre bort på gatan!
Har spelat en handfull gånger faktiskt med Karsten på Ship bland annat. Styra upp något där kanske?
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-13, 12:46 #97
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Citat:
Originally posted by Spindel@May 13 2009, 00:30
Till alla er som tänker rösta på Piratpariet:
Skicka gärna PM vad ni har för webbsidor som jag kan kopiera och tjäna pengar på.
Tack.
Vi kan göra en deal. Låt mig avlyssna din kommunikation, bevaka dig och sälja den info som jag tror gynnar mina intressenter, så får du kopiera och tjäna pengar på det jag jobbar med.

Om du inte förstår vad jag menar med att sälja din information har detta redan skett, när myndigheter har läckt affärshemligheter till inhemska företag.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-13, 12:48 #98
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Citat:
Ursprungligen postat av ztream
Citat:
Ursprungligen postat av Anders Larsson
Dan, spelar du eller bara hittade du bilden? Om du spelar, är du sugen på spelkväll nån dag? Bor bara lite längre bort på gatan
Har spelat en handfull gånger faktiskt med Karsten på Ship bland annat. Styra upp något där kanske?
Absolut, det hade varit kul. Vi har precis börjat spela Munchkin Quest, galet roligt (och nördigt). Fast vi ska kanske fortsätta i PM.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-13, 12:57 #99
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
Okej, så vi har vad som i princip är ett enfrågeparti och du håller inte med om allt dom säger...jag vet inte, jag tycker att du motsäger dig själv, jag har svårt att se att man menar att en fråga är så viktig idag, men om 5 år så...vad händer då ? Har alla andra partier ändra sig ? Är frågan löst ? Jag säger inte att frågan är ointressant, tvärtom, jag vill bara mena att du är oerhört naiv om du tror att en missnöjesyttring på PP ger mer än ett verkligt engagemang, detta är en naivitet som jag kan förstå hos en 15åring, men kanske inte hos dig, det ÄR typiskt för den här generationen vill jag påstå, man övervärderar sin egen betydelse något (som sagt, jag vill fortfarande påstå att Blondinbella komer att få söka jobb någon gång i framtiden även om hon är bloggdrottning idag), och jag är övertygad om att detta kommer hoppa upp och bita samma generation i arslet...helt enkelt...

som sagt, igen, jag har all respekt för integritetsfrågan, och håller med i sak, därför tycker jag det är sorgligt när några som (utan att jag som sagt vet vilka dom är, men det är säkert internets hjärntrust) faktiskt hade kunnat göra något på riktigt faller för den naivitet jag beskriver ovan. Det är som sagt typiskt för "internetgenerationen", att söka "the easy way out", jag vet ju inte vad du har för erfarenheter men MIN erfarenhet är att det sällan finns någon fungerande "easy way out".

Jag kollade självklart på den sida du länkade till, den ger säkert bra länkkraft till dom inblandade, lika självklart orkade jag inte kolla alla sidor den länkade till, men på dom jag kollade (inkl. din) så var frånvaron på riktiga svar ungefär lika talande som i den här tråden.
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-13, 12:59 #100
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Citat:
Originally posted by gummianka@May 13 2009, 12:57
Okej, så vi har vad som i princip är ett enfrågeparti och du håller inte med om allt dom säger...jag vet inte, jag tycker att du motsäger dig själv, jag har svårt att se att man menar att en fråga är så viktig idag, men om 5 år så...vad händer då ? Har alla andra partier ändra sig ? Är frågan löst ? Jag säger inte att frågan är ointressant, tvärtom, jag vill bara mena att du är oerhört naiv om du tror att en missnöjesyttring på PP ger mer än ett verkligt engagemang, detta är en naivitet som jag kan förstå hos en 15åring, men kanske inte hos dig, det ÄR typiskt för den här generationen vill jag påstå, man övervärderar sin egen betydelse något (som sagt, jag vill fortfarande påstå att Blondinbella komer att få söka jobb någon gång i framtiden även om hon är bloggdrottning idag), och jag är övertygad om att detta kommer hoppa upp och bita samma generation i arslet...helt enkelt...
Ny Demokrati var ett enfråge, eller kanske få-frågeparti, som levde och försvann under en mandatperiod. De har dock lämnat stort avtryck på dagens politik som förs.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:47.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017