Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Problem med sökmotorer och äöå

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-03-12, 20:08 #1
krangass krangass är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 9
krangass krangass är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 9
Hej, jag behöver hjälp för att fixa hur sökmotorerna uppfattar min hemsida. Problemet är att mina keywords blir tolkat fel. Exempelvis så blir ”hundkläder” uppfattat som "hundkläder". Varför sker detta? Jag blev uppmärksam på detta efter att ha checkat min rankning på www.urltrends.com, men det sker även på andra sidor, så det är inte på urltrends sida som felet ligger. Ni kan se vad jag menar på www.puppia.se/Krangass.jpg (resultat för min sida), och www.puppia.se/Krangass2.jpg (resultat för en sida utan detta problemet).

Jag har försökt att byta till iso-8859-1 , men detta hjälper inte. Är det någon som kan hjälpa mig med detta. Jag har försökt att lösa detta på många olika sätt... jättefrustrerande :blink:

Min sida är www.puppia.se


Hmm..... varför funkar det inte att lägga inn länkarna så att man kan klicka på de i forumet?
krangass är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-12, 21:55 #2
Intets avatar
Intet Intet är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 322
Intet Intet är inte uppkopplad
Flitig postare
Intets avatar
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 322
Byt ut å mot å
Byt ut ä mot ä
och byt ut ö mot ö


Då ska du se att det fungerar. Om du har databasdriven text så förslår jag att du gör en "replace" innan du skriver ut texten så att tecknen byts efter de kommit ut från databasen.
Intet är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-12, 23:12 #3
kullervos avatar
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 1 519
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
kullervos avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 1 519
Se till att det är samma charset i HTML-koden samt i HTTP-huvudet (det är det du glömt sätta) som det är på filerna. Vad vitesen med att sätta charset i HTML-koden förstår jag inte. Jag tycker det är helt onödigt och bara förvirrande. Någon som har ett svar på det?
kullervo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-13, 00:03 #4
kers kers är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 526
kers kers är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 526
Citat:
Originally posted by kullervo@Mar 13 2006, 00:12
Se till att det är samma charset i HTML-koden samt i HTTP-huvudet (det är det du glömt sätta) som det är på filerna. Vad vitesen med att sätta charset i HTML-koden förstår jag inte. Jag tycker det är helt onödigt och bara förvirrande. Någon som har ett svar på det?
Tja, en enkel anledning är ju att dokumentet ska vara så självbeskrivande som möjligt. Om det sparas
i en enklare cache eller offline för senare läsning så finns ju inte metadatan från headern tillgänglig.
kers är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-13, 10:07 #5
krangass krangass är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 9
krangass krangass är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 9
Citat:
Originally posted by kullervo@Mar 13 2006, 00:12
Se till att det är samma charset i HTML-koden samt i HTTP-huvudet (det är det du glömt sätta) som det är på filerna. Vad vitesen med att sätta charset i HTML-koden förstår jag inte. Jag tycker det är helt onödigt och bara förvirrande. Någon som har ett svar på det?
Tack för svaret, men hur gör jag detta? Jag är som du säkert förstår nybörjare vad det gäller webb (www.puppia.se är min första sida). Är tacksam för all hjälp.
krangass är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-14, 10:25 #6
kullervos avatar
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 1 519
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
kullervos avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 1 519
Förslagsvis använder du iso-8859-1. Se till att filerna är sparade i det charset:et. Sen lägger du till följande meta-tag i head (eller byter du din nuvarande):
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1" />

För att sätta en HTTP-header med Microsofts webbserver (som du använder) har jag ingen aning om hur man gör. Du kan också göra det med PHP/ASP/perl osv. Den korrekta headern som du ska skicka är:
Content-Type: text/html; charset=iso-8859-1
kullervo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-14, 10:36 #7
Andrres Andrres är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 46
Andrres Andrres är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 46
Denna fråga är dubbelpostad.

Upprepar samma svar som i andra tråden:
Kolla att du SPARAR dokumentet med samma kodning som du anger i html-koden, så att det binära överenstämmer.
Om du sparar i ISO och anger UTF som charset så får säkert en del sökmotorer osv problem.

Charset i dokumentet ska ha högre prioriet än servern, så det är inte nödvändigt att ändra nåt på servern.
Andrres är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-14, 11:54 #8
krangass krangass är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 9
krangass krangass är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 9
Citat:
Originally posted by kullervo@Mar 14 2006, 11:25
Förslagsvis använder du iso-8859-1. Se till att filerna är sparade i det charset:et. Sen lägger du till följande meta-tag i head (eller byter du din nuvarande):
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1" />

För att sätta en HTTP-header med Microsofts webbserver (som du använder) har jag ingen aning om hur man gör. Du kan också göra det med PHP/ASP/perl osv. Den korrekta headern som du ska skicka är:
Content-Type: text/html; charset=iso-8859-1
Tack för svaret. Jag har använt utf-8 och har sparat alla filerna i det charset:et. Problemet är att jag inte vet hur jag sätter en HTTP-header. Jag använder Loopia som leverantör av webbhotell, är detta något de kan hjälpa mig med, eller missuppfattar jag helt?
krangass är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:10.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017