FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej,
Jag har ett formulär med en textarea där man skriver text som sedan sparas i databasen för att sedan skrivas ut på en annan sida. Jag har nu gjort så att i självaste textarean så blir alla som kommer från databasen \n och när den sedan läggs in i databasen så blir alla \n till igen. Men jag undrar om det finns något sätt så att jag bara behöver ha någon tag till textarean som gör att alla radbyten (enter) blir desamma i utskriften automatiskt när de skickas i databasen. Hoppas ni förstår hur jag menar. Jag lär ju inte vara den första som har problem med detta. PS: T ex i detta forum, de mellanrummet jag gjorde mellan detta och de förra stycket. Jag antar att det blir ett mellanrum även när de skrivs ut sedan. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
\n = radbyte!
Enklast är väl att låta \n vara \n när man sparar det i databasen, och sedan slänga in texten in en <pre></pre> när man hämtar den, brukar jag göra (eller med css, om man tycker det är bättre.) Viktigare är väl att rensa bort html-taggar från det man får in från <textarea>, så att man inte spara någon elak kod. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Vad är det för programeringsspråk?
I ASP brukar jag använda följande: =replace(server.HTMLEncode(rs("FÄLT")),vbCrLf," ") Vet inte om det finns någont motsvarande i PHP. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
str_replace() har jag för mig, titta på www.php.net
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Vad du söker i PHP:
rawText = nl2br( htmlText ); Vill du ha en funktion motsvarade "br2nl" få du nog skriva den själv med str_replace. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|