FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej,
Jag har ett problem som jag inte kan lösa själv, tänkte kolla om ni här på WN kunde hjälpa mig med det. Jag har köp en template som jag har fått validerat hos W3C och bytt table taggarna mot divvar (med hjälp av en annan kille). Nu vill jag att mina "storsäljare" ska ha bilder som rullar någonstans på hemsidan och jag har en PHP kod som gör allt detta och den funkar fint. Det är bara det att när jag lägger till denna kod, så validerar inte sidan längre. Jag vet att det inte är så jätte farligt om sidan inte skulle validera för en sådan här liten grej, men för mig är det viktigt att den gör det, så det är ingen alternativ att lämna den så som den är nu. I så fall använder jag hällre inte den funktionen. Jag vet att man kan göra en sådan funktion i JAVA, finns det ngn här som vet vart jag kan hitta en sån, eller finns det ngn här som kan hjälpa mig att skriva detta i JAVA. PHP koden ser ut så här om ngn undrar vad det är för ngt. Kod:
<?php /* $Id: best_sellers.php,v 1.21 2003/06/09 22:07:52 hpdl Exp $ osCommerce, Open Source E-Commerce Solutions http://www.oscommerce.com Copyright (c) 2003 osCommerce Released under the GNU General Public License */ ?> <? if (isset($current_category_id) && ($current_category_id > 0)) { $best_sellers_query = tep_db_query("select distinct p.products_id, p.products_image, pd.products_name from " . TABLE_PRODUCTS . " p, " . TABLE_PRODUCTS_DESCRIPTION . " pd, " . TABLE_PRODUCTS_TO_CATEGORIES . " p2c, " . TABLE_CATEGORIES . " c where p.products_status = '1' and p.products_ordered > 0 and p.products_id = pd.products_id and pd.language_id = '" . (int)$languages_id . "' and p.products_id = p2c.products_id and p2c.categories_id = c.categories_id and '" . (int)$current_category_id . "' in (c.categories_id, c.parent_id) order by p.products_ordered desc, pd.products_name limit " . MAX_DISPLAY_BESTSELLERS); } else { $best_sellers_query = tep_db_query("select distinct p.products_id, p.products_image, pd.products_name from " . TABLE_PRODUCTS . " p, " . TABLE_PRODUCTS_DESCRIPTION . " pd where p.products_status = '1' and p.products_ordered > 0 and p.products_id = pd.products_id and pd.language_id = '" . (int)$languages_id . "' order by p.products_ordered desc, pd.products_name limit " . MAX_DISPLAY_BESTSELLERS); } if (tep_db_num_rows($best_sellers_query) >= MIN_DISPLAY_BESTSELLERS) { ?> <!-- best_sellers_scroll //--> <?php $info_box_contents = array(); $info_box_contents[] = array('text' => BOX_HEADING_BESTSELLERS); new infoBoxHeading($info_box_contents, false, false); $rows = 0; $bestsellers_list = '<table border="0" width="100%" cellspacing="0" cellpadding="1">'; while ($best_sellers = tep_db_fetch_array($best_sellers_query)) { $rows++; $bestsellers_list .= '<tr><td class="infoBoxContents" valign="top">' . '</td><td class="infoBoxContents">'. '<a href="' . tep_href_link(FILENAME_PRODUCT_INFO, 'products_id=' . $best_sellers['products_id']) . '">' .tep_image(DIR_WS_IMAGES . $best_sellers['products_image'], $best_sellers['products_name'], SMALL_IMAGE_WIDTH, SMALL_IMAGE_HEIGHT).'</a><br />'. tep_row_number_format($rows). '. <a href="' . tep_href_link(FILENAME_PRODUCT_INFO, 'products_id=' . $best_sellers['products_id']) . '">' . $best_sellers['products_name'] . '</a></td></tr>'; } $bestsellers_list .= '</table>'; $info_box_contents = array(); $info_box_contents[] = array('text' => '<marquee behavior= "scroll" align= "center" direction= "up" height="160" scrollamount= "2" scrolldelay= "87" onmouseover='this.stop()' onmouseout='this.start()'>'.$bestsellers_list.'</marquee>'); new $infobox_template($info_box_contents); $info_box_contents = array(); $info_box_contents[] = array('align' => 'left', 'text' => tep_draw_separator('pixel_trans.gif', '100%', '1') ); new infoboxFooter($info_box_contents, true, true);?> <!-- best_sellers_scroll_eof //--> <?php } ?> |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Notera att det du använder just nu är en <marquee>-tag som egentligen inte har något med PHP att göra. Det du efterfrågar är ett Javascript som dynamiskt förflyttar texten. Det finns förmodligen åtskilliga sådana lösningar på valfri webbsida med gratis javascript.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Kan folk börja göra skillnad på "java" (såsom servlets eller jsp), "java-applet" (såsom java applet) och "javascript"?
Jag som programmerar i Java (servlets och jsp) tycker inte direkt att det är självklart att folk menar "javascript" och måste många gånger försöka lista ut vad de menar. Att försöka lista ut vad de menar är jag van med kunder som är datorilliterater, men från professionella webmasters, tycker man att man skulle behöva slippa det. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Tack det hjälpte ju mig jätte mycket, antar att du föddes som Java programmerare (servlets och jsp), för att för oss som inte har gjort det FINNS det saker att lära sig fortfarande. Men det var inte det jag var ute efter nu (men tack ändå). Tack oxå för att du kallar mig för professionell webmaster, men det är jag inte. Detta är bara en hobby som jag har vid sidan av mitt riktiga jobb. "Xyzi" då jag inte är insatt i det där med javascript vet jag inte äns vad jag ska söka efter. Kan du förklara lite, om vad det heter (om den har speciell namn), eller vart jag ska söka. (Självklart kan jag Googla, om ngn skulle få för sig att skriva det nu. Men det blir ju lite svårt då jag inte vet vad jag ska söka efter.) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
BadDevil - Javascript = klientsidan, Java = Serversidan. Javascript är det som gör att saker hoppar runt på skärmen, medans java/php/asp är det som sparar saker i filer på servern.
För att se varför du inte valideras (vi pratar w3c här? CSS eller HTML?) kolla felen som valideringen ger dig? Alt. lägg upp en adress och skicka valideringsresultaten här så vi kan se vad felet möjligen kan vara. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tack "bivald"
Felen kan ses här på W3Cs hemsida och det är HTML koden som är fel (finns fel på CSSen oxå men den är det lättare att fixa för mig) http://validator.w3.org/check?uri=ht...weshops.com%2F Hoppad att detta inte är fel nu (det här med att jag lägger upp en länk). Moderatorerna får ta bort detta inlägg om jag har klantat mig nu. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|