Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Hjälp med felsökning

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-03-09, 11:54 #11
Helena Helena är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 411
Helena Helena är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 411
Citat:
Originally posted by Andrres@Mar 9 2006, 11:55

Helena:
Citat:
Jag använder inte IE själv...
En tanke är att använda IE istället som förstabrowser. Driver man en sajt är det fördel att använda samma som majoriteten av besökarna använder. Man kan tidigare bli medveten om ev fel som drabbar många (för det kan ta flera dagar/veckor innan besökarna börjar klaga) och det kan minska skadans omfattning (antal förlorade kunder).
Jo, det är nog vettigt. Jag vill inte byta browser, men ska försöka komma ihåg att kolla sajten regelbundet med IE i framtiden (nu gör jag det bara när jag ändrar design).

Citat:
Helena igen:
Det ligger nåt i uttrycket if its not broken dont fix it. Det blir nästan alltid en massa oväntade problem om man börjar rota i ett fungerande system, särskilt om koden är incomprehensible som någon skrev i ett annat forum. Men det är klart, man får ju väga för- o nackdelar mot varandra.
Jag tror också på det talesättet. Hade inte tänkt ändra nåt om det inte slutar funka igen, men tänkte att han kan få ta en titt om han vill. Fast jag håller på och försöker lära mig lite PHP, så det kan ju vara idé att jag försöker kolla lite själv istället.
Helena är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-09, 15:25 #12
zorans avatar
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 598
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
zorans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 598
Citat:
Originally posted by Helena@Mar 9 2006, 11:22
Zoran, har hört många säga att scriptet är rätt dåligt skrivet (rörigt m.m.), så säkert var det nåt av det första han gjorde. Hade det inte inte varit så billigt (och om det hade funnits liknande alternativ) hade jag aldrig köpt det, men det har som sagt funkat alldeles utmärkt bortsett från det här nu med cookies, som är fixat tack vare er här ovan.

Ser att du mest håller på med Java. Kan du PHP också? Cookies är ju inte det bästa att använda, så för min del får du så gärna ta en titt på det om du vill!
Jo, jag jobbar idag mest med java, men som de flesta så började jag med PHP och jag tycker att jag behärskar det bra. Jag skulle kunna ta en titt på det om du vill.

Nackdelen med en webbutik så där, är att man inte vågar ändra någonting om man inte satt sig in i det, så att man inte plötsligt tar sönder något som beror på det man fixat.
zoran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-09, 15:26 #13
zorans avatar
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 598
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
zorans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 598
Citat:
Originally posted by Andrres@Mar 9 2006, 11:55
Helena:
Citat:
Jag använder inte IE själv...
En tanke är att använda IE istället som förstabrowser. Driver man en sajt är det fördel att använda samma som majoriteten av besökarna använder. Man kan tidigare bli medveten om ev fel som drabbar många (för det kan ta flera dagar/veckor innan besökarna börjar klaga) och det kan minska skadans omfattning (antal förlorade kunder).


zoran:
I detta fall har man valutavalet i en separat kaka som ligger kvar ett tag (det är sannolikt att kunden vill använda samma valuta vid ett återbesök).
Men det finns säkert utrymme för optimeringar, som i dom flesta skript (inkl mina egna)


Helena igen:
Det ligger nåt i uttrycket "if it's not broken don't fix it". Det blir nästan alltid en massa oväntade problem om man börjar rota i ett fungerande system, särskilt om koden är "incomprehensible" som någon skrev i ett annat forum. Men det är klart, man får ju väga för- o nackdelar mot varandra.
Att lagra valuta i en kaka är inget konstigt. Men det ser ut som att han lagrar 3 kakor, varav bara ena innehåller valutapreferens.
zoran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-10, 10:00 #14
Helena Helena är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 411
Helena Helena är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 411
Citat:
Originally posted by zoran@Mar 9 2006, 16:25
Jo, jag jobbar idag mest med java, men som de flesta så började jag med PHP och jag tycker att jag behärskar det bra. Jag skulle kunna ta en titt på det om du vill.
Nackdelen med en webbutik så där, är att man inte vågar ändra någonting om man inte satt sig in i det, så att man inte plötsligt tar sönder något som beror på det man fixat.
Tack! Fast nu funkar allt så bra att jag nog låter det vara som det är. Har redan märkt en tydlig försäljningsökning. Som sagt: Bäst att inte röra nåt som funkar...

Hoppas att Marcus som utvecklade scriptet kommer tillbaka och gör en version 2, som han pratade om förut. Fast han är tydligen känd för att påbörja grejer och aldrig avsluta dem... Synd, för han har bra idéer.
Helena är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-10, 12:16 #15
Andrres Andrres är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 46
Andrres Andrres är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 46
zoran:
Citat:
Men det ser ut som att han lagrar 3 kakor, varav bara ena innehåller valutapreferens.
Ja det andra datat ligger uppdelat i 2 separata kakor. Det kunde ev lagts i 1 sessionkaka istället, eller så hade författaren nåt bra skäl att inte göra så, vem vet.
Andrres är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-10, 13:41 #16
Helena Helena är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 411
Helena Helena är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 411
En sak som definitivt skulle kunna förbättras är "Continue shopping"-knappen i kundkorgen. Jag har samma kundkorg till båda mina sajter, eftersom en del vill handla från båda. För att underlätta för de som bara vill handla från den ena så har jag två knappar. Just nu ser det ut så här:

Kod:
<input type="button" name="continue" value="Shop at Graphic Garden" class="site_buttons" onClick="self.location='http://www.graphicgarden.com/';"> 
<input type="button" name="continue" value="Shop at Art 4 Crafts" class="site_buttons" onClick="self.location='http://www.art4crafts.com/';">
Helst skulle jag bara vilja ha en enda knapp med texten "Continue shopping". Det borde gå göra så att man lägger in en kod som gör att de hamnar på just den sida de var på innan de gick tll kundkorgen. Hur skriver man då?
Helena är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-10, 13:54 #17
jimmies avatar
jimmie jimmie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 751
jimmie jimmie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
jimmies avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 751
Continue shopping om sidan är i php.


Eller om man vill göra det med koll att referer finns angiven:

Continue shopping
jimmie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-10, 17:34 #18
Helena Helena är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 411
Helena Helena är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 411
Tack jimmie! Ska kolla lite sen. Jag är lite skeptisk till att använda nåt med referers eftersom de sällan verkar skickas med nuförtiden. Fast det är kanske enda sättet. Jag kan ju fortsätta med två knappar (en för varje sajt) tills vidare.
Helena är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:56.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017