FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag har blivit erbjuden lite stålar för en domän som jag inte vill ha kvar.
Jag har inte sålt domäner innan så jag skulle önska lite tips. Det gäller en .se domän. Om jag tittar på Nic.se så förstår jag att 2 st blanketter skall fyllas i. En av säljaren och en av köparen. Blanketterna skall sedan skickas till en registrator. Killen som skall ha domänen är kund hos Loopia, och domänen som skall säljas ligger hos B-one. Behöver jag alls kontakta B-one? Önskar inte det om det inte behövs då jag tänker avveckla mig som kund hos dom. Kan man tjäna stålar på att skicka papperen till "rätt" registrator? Alla tips som kan vara nyttiga för en förstagångsförsäljning uppskattas. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Loopia tar 300 kr för ett byte. Jag tror att du måste skicka dessa 2 blanketter till de som registrerade din domän. Du behöver inte prata med de, du skall endast faxa eller posta båda blanketterna. Du kan fylla i båda 2 själv.
/David |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag trycker in en följdfråga om nu ursäktar:
Visst brukar det vara köparen som betalar för avgiften som han får när hans webhotell (el dyl) måste lägga upp domänen? För jag antar att det oftast bara kostar dit man flyttar domänen, inte där man flyttar den ifrån (om ni förstår). Jag frågar eftersom ex MissDomain inte gör det tydligt vid köp vem som äger den utgiften (kan bli krångel om det kostar mycket att flytta domänen och den säljs för en spottstyver)... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag blev en gång fakturerad av Ballou för omregistrering av ett domännamn jag köpte. Jag vägrade betala eftersom jag inte ansåg mig ha en affärsrelation med Ballou. jag hade inte beställt tjänsten av dem utan det hade säljaren ombesörjt på eget initiativ.
Det är den som kontaktar ombudet som har affärsrelationen sedan kan man komma överens sinsemellan om vem som skall stå kostnaden. I mitt fall hade jag accepterat en köpeskilling för domänen (10 000) och var inte intresserad av att plötsligt köpa tjänster av ett bolag jag aldrig varit i kontakt med. Kanske tufft mot Ballou, men jag hade nog i deras ställe skickat fakturan till den som beställt tjänsten av ompekningen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag har fyllt i bägge blanketterna. Kommer sedan att posta dessa till köparen. Han får fylla i övriga uppgifter och skriva under. Efter det har jag sagt att han får skicka papperen till Loopia för att genomföra överföringen. Detta känns som det enklaste.
Jag behöver inte gå in o pilla med DNS:er o grejer nu då eller? Utan det blir väl något som den nye ägaren och Loopia får göra? |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|