FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej
Vi håller på att utveckla ett hobbyprojekt. Utveckling är i Java med Jboss. Jag har sökt lite info vad man behöver för server etc beroende på antal använder vi har. Vi beräknar att vi kommer att ligga på 15000-20000 användare , därav många kommer att utföra transaktioner samtidigt. Har sökt på webben efter info. Måste vi ha klustrade servrar? tacksam om ngn kan ge mig lite info. Joakim |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej!
Du måste specificera mycker mer vad det är ni vill ha. Vad har ni för databasmotor (om ni nu har någon)? Vilket Operativ hade ni tänkt er? Skall ni användarna använda servrarna som filservrar(dvs spara data på dem)? m.m. m.m. Måste säga att det låter väldigt ambitiöst med ett hobbyprojekt med 15000 - 20000 användare. //Daniel |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej
Lite mer info: Databas: mySQL Operativ system ej valt ännu, det lutar åt linux. Vi funderar på att köra en werver med databas och en som webskikt. /Joakim |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Jag menar, ett system med 1000 användare som alla är inloggade på en gång, kommer gå mer på knäna än ett system som har 1 000 000 användare där 10 loggar in varannan månad. Sen vet jag inte hur mycket JBoss äter. Själv har jag använt Resin för såna endamål och jag tycker det fungerar rätt bra. Hur är Jboss när det kommer till det? Huruvida ni "måste ha klustrade" servrar beror på vad ni vill åstadkomma med klustring. HA eller Load Balancing. /Zoran |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Varför köra mysql, nu när Oracle har släppt 10i express gratis? Mysql kommer att knäa om många användare öppnar många tabeller samtidigt då varje tabell är en fil. Denna begränsning har inte Oracle
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Hur många tabeller kommer ni att köra eller rör det sig om få stora?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Håller med om att alla som använder MySQL är korkade eftersom Oracle har släppt en gratisverre (ironisk). |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|