FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Jag framlägger ju argument - jag diskuterar den med dig! Men du lägger ju inte fram några argument som hävdar motsatsen till mina argument utan säger bara att jag är dum som gör det!
Jag framlägger min tolkning av lagen - dvs, har du inte frågat och fått jakande svar så får du inte använda någon annans upphovsrättsskyddande material utom då du citerar mindre stycken. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#23 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
Jag har inte sagt något om huruvida det är lagligt eller inte att djuplänka. Fråga först bara så är allt lugnt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag vill erinra mig att jag läst något om detta på DNs gamla juridik-sidor. Vill minnas att de kom fram till att nyhetsrubriker inte kunde uppfattas uppnå verkshöjd, och därmed skulle vara lagliga att kopiera, men som sagt detta är vad jag har för mig, kan ej hitta länken.
Angående det du skriver Doje om telefonkatalogen så finns det ett exempel på detta. Det är före scanners-tid, och handlar om att nyttja billig arbetskraft. För den intresserade rekommenderas boken "Information Rules" (Shapiro). Andreas |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#26 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Som jome säger så kommer man troligen få olika svar beroende på vem man frågar. Frågar man någon som tjänar pengar på att sälja/visa förpackade tv-tablåer (t.ex dagenstv.com, TT-spektra eller VM här!?) om man får ta dem och publicera på sin egen sajt så kommer svaret trolien att bli något i stil med- "nej, det får du inte och det det strider t.ex. mot det så kallade katalogskyddet - men köper du dem vi skrivit in i vår databas går det bra". Min slutsats när det gäller tv-tablåer är att de flesta webbsidor kommer att skydda "sina" tv-tablåer med alla hjälpmedel som står till buds. Ingen borde dock kunna hindra dig om du skapar egna tablåer genom att skriva av informationen t.ex. från listor som tv-kanalerna var och en för sig distribuerar. Du kommer inte "stämmas" för att du konkurrerar med t.ex. TT-spektra. Men det är som sagt min hypotes - och jag är inte jurist.
Vad gäller nyheter (och rubriker) så finns oftast ett intresse från källan att få trafik till sin sajt, källan kan oftast på grund av detta låta dig "missbruka" citaträtten; precis på samma sätt som de flesta här tycker det är okej att en sökmotor som t.ex. Google "citerar" och länkar till dig. Jag är dock tveksam till om det är lagligt eller inte (och då menar jag alltså inte om tidningen tycker det är okej eller inte). I Danmark finns (väl?) en preliminär dom gällande newsbooster.com - som går mot dem. Att det, som WN påstår, skulle vara något speciellt med TT-nyheter tror jag inte; snarare tvärt om - nyhetssajterna har icke-vidare-distributionsavtal på nyheterna de köper från TT. Citat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |||
|
||||
Administratör
|
Citat:
Aftonbladet 18 % Svenska Dagbladet 9 % Expressen 9 % Dagens Nyheter 9 % Sydsvenska Dagbladet 9 % Göteborgs-Posten 9 % Vestmanlands läns tidning 4,5 % Norrköpings Tidningar 4,5 % Upsala Nya Tidning 4,5 % Östgöta Correspondenten 4,5 % Pres(s)gruppen 4,5 % Gefle Dagblad 4,5 % FLT Media 10 % TT nyheter är tillskillnad från övriga nyheter inget tidningarna konkurerar med, därav är TT-nyheter "speciella". WN
![]() |
![]() |
#29 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |