Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


F-skattesedel - vad är det ...

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-02-09, 23:36 #21
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
Citat:
Aja, då får jag väl vänta till sommaren då jag fyller 18, om det är så, alltså *
Tror nog att du kan klara dig tills dess, du verkar ju ha klarat dig rätt så bra hitintills på Internet.


Citat:
Feb 10 2006, 00:23
Är inte det här lite sent och vara uppe om man studerar?
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-10, 09:18 #22
Timofey Timofey är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 2 041
Timofey Timofey är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 2 041
Citat:
Originally posted by hubbert@Feb 10 2006, 00:36
Citat:
Aja, då får jag väl vänta till sommaren då jag fyller 18, om det är så, alltså *
Tror nog att du kan klara dig tills dess, du verkar ju ha klarat dig rätt så bra hitintills på Internet.
Jag har ju just börjat med internetprojekt. Anledningen till varför jag börjat tänka på att ansöka om F-skattesedel är att jag behöver det för att annonsera på double.se

Citat:
Citat:
Feb 10 2006, 00:23
Är inte det här lite sent och vara uppe om man studerar?
Hm ... offtopic ... jag her inga lektioner idag.
Timofey är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-12, 14:39 #23
roxpace roxpace är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 28
roxpace roxpace är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 28
Man måste INTE ha en F eller FA-skattesedel, det enda man behöver göra om man får inkomst via internet är att kontakta skattemyndigheterna om att man vill betala skatt och därmed pronto!

F och FA-sedel har du bara nytta av om du ska ha Svenska kundkontakter för att vissa din seriösitet gentemot dem och myndigheter.
roxpace är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-12, 15:15 #24
Timofey Timofey är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 2 041
Timofey Timofey är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 2 041
Citat:
Originally posted by roxpace@Feb 12 2006, 15:39
Man måste INTE ha en F eller FA-skattesedel, det enda man behöver göra om man får inkomst via internet är att kontakta skattemyndigheterna om att man vill betala skatt och därmed pronto
F och FA-sedel har du bara nytta av om du ska ha Svenska kundkontakter för att vissa din seriösitet gentemot dem och myndigheter.
Men jag betalar ju redan skatt genom t.ex. TradeDoubler. Är inte det samma skatt? Får inte jag betala mindre i skatt till t.ex. TradeDoubler om jag skaffar en F-/FA- skattesedel?
Timofey är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-12, 16:25 #25
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 061
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 061
Citat:
Ursprungligen postat av alltinggratis.se
Citat:
Ursprungligen postat av roxpace
Man måste INTE ha en F eller FA-skattesedel, det enda man behöver göra om man får inkomst via internet är att kontakta skattemyndigheterna om att man vill betala skatt och därmed pronto
F och FA-sedel har du bara nytta av om du ska ha Svenska kundkontakter för att vissa din seriösitet gentemot dem och myndigheter.

Men jag betalar ju redan skatt genom t.ex. TradeDoubler. Är inte det samma skatt? Får inte jag betala mindre i skatt till t.ex. TradeDoubler om jag skaffar en F-/FA- skattesedel?
Om du inte har en F- eller FA-skattsedel, så måste Tradedoubler och Double betala arbetsgivaravgift för dina inkomster och dra av din källskatt (skatten på din bruttonlön). De innebär i praktiken att om du har tjänat 100 kr på klick så kommer nämnda bolag att dra av cirka 50 kr för arbetsgivaravgift och källskatt.

Om du har F- eller FA-skattsedel, ska du betala arbetsgivaravgiften och skatt. Nämnda bolag betalar ut 100 kr till dig.

Om du är momsregistrerad kommer nämnda bolag även att betala ut moms till dig, dvs. 125 kr. Du måste sedan betala in momsen till staten.

Rent förtjänstmässigt för din plånbok så är det ingen större skillnad för dig om du har företag eller är privatperson. Skillnaden uppstår när du har kostnader för din hemsida, samt att du får ta upp några kostnader som schabloneravdrag. T.ex. så får du dra av 4.000 kr för utrymme i din bostad om du arbetar hemma.

Ska du köpa en sak som du måste ha för produktionen av din hemsida och som kostar 100 kr så måste du som privatperson vänta tills du har fått ihop 200 kr i klick för du får ju bara 100 kr utbetalat. Som företagare behöver du bara vänta tills du har fått ihop 100 kr i klick.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-12, 16:30 #26
Timofey Timofey är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 2 041
Timofey Timofey är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 2 041
Vad är då bäst att välja i mitt fall: F eller FA skattesedel? (om jag bara har internetföretaget som "hobby" alltså?)
Är det svårt att rapportera sina inkomster, bokföra o.s.v.? Vad mer bör man tänka på?
Timofey är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:19.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017