Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Framtidens webb

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-02-09, 10:02 #31
webbtekniks avatar
webbteknik webbteknik är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2005
webbteknik webbteknik är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
webbtekniks avatar

Reg.datum: Apr 2005
http://www.webmasternetwork.se/index.php?a...&hl=webben&s=wn
webbteknik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-09, 11:35 #32
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2005
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2005
Visst är det en stark och i mångt och mycket positiv trend idag att separera form och innehåll, men skall man försöka få en bild om framtiden tror jag man gör det lite enkelt för sig om man bara drar nuvarande trender till det extrema.

Internet håller på att växa upp från att vara ett textbaserat medium där man kan rama in sin information med lite bilder om man vill.
En del av det är den uteckling som har innefattas i begreppet "web 2.0" där man gör mycket mer med informationen än att lägga upp den på en server och låter användare läsa.
Man låter folk interagera med informationen vilket gör att det blir något mer än en tidning eller broshyr med begränsade designmöjligheter, vilket är egentligen hur huvudelen av internet har sett ut.
Internet som medium har ju mer möjligheter än tidningar, film och TV men för att få ut ett budskap på ett engagerande sätt men ett RSS flöde eller en HTML sida med lite text och bilder tar knappast tillvara på mediumets möjligheter.
Hur många sidor idag är helt enkelt en broshyr med den enda skillnaden att man klickar på en länk istället för att bläddra sida?
Visst kan det räcka till i många fall men vill man effektivt sälja en produkt eller på annat sätt få ut ett budskap så kan interaktivitet och multimedia upplevelser vara betydligt effektivare.
Oftast kan man kombinera tekniker genom att separera form och innehåll så besökare har möjlighet att enkelt komma åt infomation via tex. RSS medans samma information kan användas för att driva en interaktiv miljö för de som tycker att den är roligare och mer engagerande.

Jag tror även att AI kommer vara något som kommer bli stort då kapaciteten på serverhårdvara är kapabel att klara av de påfrestningar det innebär.

Exempel:
Går du nu till en webshop så presenteras alla besökare samma text för en produkt. En intelligent försäljare anpassar sig självfallet till vad den vet eller kan lista ut om kunden för att göra en "pitch" som är slagkraftig.
Med AI kan man anpassa säljtexten efter tex. vad användaren köpt tidigare eller vilka sökord den hittade din sida med.
Har du varit på amazon och köpt "XMHL for dummies" så kan det vara bra att påvisa att "the complete XHML bible" inehåller många kaptiel som är mycket användbara även för nybörjare medans samma påstående kan avskräcka mer avancerade användare som förmodligen vill ha en mer djupgående beskrivning av de områden som boken täcker.

En sökmotor kan granska vad för resultat som användare besöker mest för vissa sökfraser och på det sättet sålla ut irrelevanta resultat.
Om jag som användare från EU söker efter en webshop som håller en viss produkt är jag inte ofta intresserad av butiker i USA.
Hade google använt sig av AI så hade de lagt märke till att de flesta besökare från EU som sökte efter butiker som säljer CDR skivor oftast sållat igenom de första sidorna för at tillslut klicka på en länk på sida 3 för att det var en butik belägen i Tyskland istället för USA och prioriterat det resultatet då jag sökte hade det iaf sparat mig mycket tid.
blixtsystems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-09, 12:54 #33
Tobias Turesson Tobias Turesson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Aug 2003
Tobias Turesson Tobias Turesson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Aug 2003
Hur själv webben kommer utvecklas, jag tror att en vanlig index sida kommer ligga på några hundra mb.
Tobias Turesson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-09, 15:08 #34
Santoss avatar
Santos Santos är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2005
Medlem
Santoss avatar

Internet kommer definitivt konkurera ut båda TV och radio.
Santos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-09, 15:17 #35
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2004
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar

Santos:
Citat:
Internet kommer definitivt konkurera ut båda TV och radio.
Menar du som distributionsform för det som är TV och radio idag?

Välkommen till WN
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-09, 15:47 #36
Santoss avatar
Medlem

Medlem
Santoss avatar

Ja, exakt. Tv4 och svt t.ex, satsar ju nästan mer på sina webbplatser än på tv-programen.

Tack btw =)
Santos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-09, 16:02 #37
hubberts avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
hubberts avatar

Santos:
Citat:
Ja, exakt. Tv4 och svt t.ex, satsar ju nästan mer på sina webbplatser än på tv-programen.
Synd bara att så mycket resurser har plöjts ned i denna digital-TV satsning istället för att utveckla Internet som distributionsform istället.
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:38.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017