FAQ |
Kalender |
![]() |
#31 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Visst är det en stark och i mångt och mycket positiv trend idag att separera form och innehåll, men skall man försöka få en bild om framtiden tror jag man gör det lite enkelt för sig om man bara drar nuvarande trender till det extrema.
Internet håller på att växa upp från att vara ett textbaserat medium där man kan rama in sin information med lite bilder om man vill. En del av det är den uteckling som har innefattas i begreppet "web 2.0" där man gör mycket mer med informationen än att lägga upp den på en server och låter användare läsa. Man låter folk interagera med informationen vilket gör att det blir något mer än en tidning eller broshyr med begränsade designmöjligheter, vilket är egentligen hur huvudelen av internet har sett ut. Internet som medium har ju mer möjligheter än tidningar, film och TV men för att få ut ett budskap på ett engagerande sätt men ett RSS flöde eller en HTML sida med lite text och bilder tar knappast tillvara på mediumets möjligheter. Hur många sidor idag är helt enkelt en broshyr med den enda skillnaden att man klickar på en länk istället för att bläddra sida? Visst kan det räcka till i många fall men vill man effektivt sälja en produkt eller på annat sätt få ut ett budskap så kan interaktivitet och multimedia upplevelser vara betydligt effektivare. Oftast kan man kombinera tekniker genom att separera form och innehåll så besökare har möjlighet att enkelt komma åt infomation via tex. RSS medans samma information kan användas för att driva en interaktiv miljö för de som tycker att den är roligare och mer engagerande. Jag tror även att AI kommer vara något som kommer bli stort då kapaciteten på serverhårdvara är kapabel att klara av de påfrestningar det innebär. Exempel: Går du nu till en webshop så presenteras alla besökare samma text för en produkt. En intelligent försäljare anpassar sig självfallet till vad den vet eller kan lista ut om kunden för att göra en "pitch" som är slagkraftig. Med AI kan man anpassa säljtexten efter tex. vad användaren köpt tidigare eller vilka sökord den hittade din sida med. Har du varit på amazon och köpt "XMHL for dummies" så kan det vara bra att påvisa att "the complete XHML bible" inehåller många kaptiel som är mycket användbara även för nybörjare medans samma påstående kan avskräcka mer avancerade användare som förmodligen vill ha en mer djupgående beskrivning av de områden som boken täcker. En sökmotor kan granska vad för resultat som användare besöker mest för vissa sökfraser och på det sättet sålla ut irrelevanta resultat. Om jag som användare från EU söker efter en webshop som håller en viss produkt är jag inte ofta intresserad av butiker i USA. Hade google använt sig av AI så hade de lagt märke till att de flesta besökare från EU som sökte efter butiker som säljer CDR skivor oftast sållat igenom de första sidorna för at tillslut klicka på en länk på sida 3 för att det var en butik belägen i Tyskland istället för USA och prioriterat det resultatet då jag sökte hade det iaf sparat mig mycket tid. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Hur själv webben kommer utvecklas, jag tror att en vanlig index sida kommer ligga på några hundra mb.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |||
|
||||
Medlem
|
Internet kommer definitivt konkurera ut båda TV och radio.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Santos:
Citat:
Välkommen till WN ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |||
|
||||
Medlem
|
Ja, exakt. Tv4 och svt t.ex, satsar ju nästan mer på sina webbplatser än på tv-programen.
Tack btw =) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Santos:
Citat: