Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Dedikerad Server/Co-location

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-02-02, 17:37 #21
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004

Vi har bara några enstaka servrar hos dom som vi ska flytta till våran infrastruktur.

Tele2 är en stabil leverantör med stor peering, vi är även granne med Telia/Song/B2/Tele2 och kan få trafik mot andra om vi så vill. Så vi kan leverera trafik till vilken ISP kunden vill om det är så. Sedan kommer vi även ha mer trafik mot mer ISP innom kort framtid.

Sedan vad har jag sagt att han ska välja just oss? Sa även att han bör ställa sig hos andra riktiga leverantörer som exempel Song om han vill ha kvalitet.

Fördelar? Vi kan koppla och flytta vårat nät mellan vilka ISP vi vill utan specefika avbrott och inte låsa oss till någon leverantör.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-02, 17:45 #22
b_anderssons avatar
b_andersson b_andersson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
b_andersson b_andersson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
b_anderssons avatar

Reg.datum: Apr 2004
Citat:
Originally posted by patrikweb@Feb 2 2006, 16:58

Saker man bör kolla:
UPS / Diesel - Hur bra har dom?
Kyla/Klimat - Viktig
Skalskydd - Larm / Fysisk säkerhet
Brand - Vad finns för automatisk brandsläckningsystem?
Nät - Intern redundants, mot internet, eget nät etc etc?
Företag/Personal - Kan vara mycket viktigt. Hur hjälpsamma och olika kostnader.
Vissa saker kanske är mindre viktiga av olika behov.
Ett par saker till man ska tänka på:

* Hur länge har företaget funnits?
* Hur ser ekonomin ut? Kontrollera bokslut ett par år tillbaks.
* Vad för kunskaper finns i företaget?
* Antal heltids-anställda?
* Vad för försäkringar finns?

Just åldern på företaget & ekonomin (och om det ett AB eller inte) är viktigt för mig, man vill ju inte gärna ställa servrar för x0000kr hos någon som har funnits i ett par månader eller har en ostabil ekonomi.

//Björn
b_andersson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-02, 17:52 #23

Citat:
Originally posted by jonny@Feb 2 2006, 18:35

Song har lite halvdan koll på sitt nät, framförallt utkanterna av det. De brukar vara billiga så jag skulle kunna tänka mig Song som en av flera leverantörer om de har väsentligt lägre pris.
Det cirkulerar en hel del rykten runt Dataphone; nog för att avskräcka mig - men jag har ingen egen erfarenhet.
När det gäller serverhallar har jag nyligen varit och tittat på några, bland annat Interxion och Internet Border Technologies. IBT har minst två webbhotell (varav ett hyfsat välkänt) som kund, en av Sveriges största webbplatser använder sig också av dem i dagsläget.
De kriterier PatrikWeb räknar upp är givetvis uppfyllda av dessa aktörer; även om Interxion ansvarar för allt utom anslutning till Internet där du kan välja den operatör du vill ha.
Det finns ett par aktörer som har atombombssäkra bergrum, men om centrala Stockholm (det är där eller i närheten som de hallar jag tittat på finns) atombombas bör det finnas viktigare saker att hantera än att se till att alla servrar är igång... känns det som.
Så är det alltid ute i access nätet, bara se på stackars oderland som fått stå ut med B2. Dom sitter ju verkligen längt ut i deras access nät via samma slinga som deras adsl etc ligger i. Bara se hur mycket B2 har sabbat för dom och det gäller även många operatörers access nät långt ut. Även om vissa är mycket bättre.

Vettiga sitter direkt in i ISP core och inte långt ut i access nätet, om man hyr i Song datorhallar så sitter man verkligen i deras core nät och då inte dom problemen.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-02, 18:28 #24
esset esset är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2004
esset esset är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2004
Såja nu börjar det hetta till. Bra med information!
esset är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:45.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017