FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag hjälper en bekant med att förbättra CSSen på en sajt. Det är väldigt ofärdigt än så länge, och innehåller en del ful "gammal" CSS (som inte jag skrivit). Nå, jag har stött på ett problem som jag skulle önska hjälp med att lösa.
HTML: http://henrik.nyh.se/tf/ CSS: http://henrik.nyh.se/tf/css.css Tydligen bryter undermenyn ut genom sidan på "menyrutan" i Safari/Mac. Jag har tyvärr inte tillgång till Mac och kan därför inte debugga det på ett bekvämt sätt själv. Någon som vet vad problemet kan bero på och hur det kan lösas? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Det ser helt enkelt ut som att den är för bred, alternativ att den har för mycket vänsterpadding.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tjena,
problemet är att du har missat att räkna bort paddingen från bredden på själva länkarna i div#menu ul li a och div#menu ul li.submenu ul li a. Den första blir 150px och den andra 128px. Då ser det okej ut i Safari 2.0.3, men du får ett mellanrum i Firefox (och därmed antagligen i de flesta andra browsers)... vad jag vet så finns det inga hacks som funkar för Safari, så du får nog prioritera och lista ut vilken browser de flesta av dina användare kör. Lycka till! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Har sällan problem med Safari, uppför sig oftast som Firefox. Det är nog något px-värde som inte stämmer eller som du inte angivit vilket löses olika i olika webläsare.
Förstår inte riktigt hur länkarna kan flyta över - är linjerna bilder eller är inte kantlinjerna kopplade till listan? (har inte tittat på css-filen) Skärmdump (Safari) ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Micke verkade ha rätt. Det löste sig tydligen (förmedlade informationen) genom att fixa så bara IE angav explicit bredd.
martine: Det framgår ju av koden, men det är kantlinjer i två divs som sen läggs ovanpå varandra med en liten position:relative-nudge, för att den längsta linjen ska gälla, så att säga. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|