FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Sitter och tittar på en VPN-lösning (www.rosehosting.com)
De ger mig möjlighet att välja mellan: CentOS 4 (RHEL Equivalent),Mandrake 10.0, Mandrake 10.2, Fedora Core 1, Core 2, Core 3, Core 4, Debian Woody och Debian Sarge… Är det bara att blunda och peka på någon eller finns det någon grundläggande skillnad mellan dem som man borde känna till? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Det är stor skillnad på dem.
Varför ska du köra egen linuxserver om du har noll erfarenhet av det? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Banned
|
Debian Sarge är o föredra
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
VPS-lösning ska de givetvis vara...
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Debian är bra om du är lite van vid Linux och Debian sedan tidigare (på något sätt). Sage är nyare än Woody, och båda är vad Debian kallar "stable". Är du inte van vid Linux så skulle jag satsa på CentOS 4, eftersom CentOS 4 är open source-versionen av Red Hat Enterprise License 4 (RHEL4), och det finns mycket dokumentation hos Red hat. Red hat 7, 8 och 9 har varit mycket vanliga tidigare,vilket gör att det är enkelt att hitta och använda information om dem (handgrepp som ofta fungerar på CentOS).
Fedora Core är "utvecklingsversionen" av RHEL4, så den tycker många(?) känns mer instabil, men jag har bara provat den som desktop, vilket den fungerar bra som. Du ska nog inte välja Core 1, 2 eller 3. Mandrake är passar nog också bäst som "desktop", men jag har aldrig provat den, varken som server eller desktop. Jag gissar att valet står mellan Debian, eller inte Debian - Debian har lite annan katalogstruktur är övriga. Kör du UML på din VPS så brukar det vara enkelt att "installera om" och därför kan du ju prova några olika OS innan du "drar igång". Jag kör Red Hat 9 och CentOS 4 på mina servrar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Vi använder oss av Debian på ett par servrar och är mycket nöjda. RedHat har aldrig fallit mig i smaken.
Fedora är föredömligt enkel - men jag har bara provkört den lite snabbt.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Till ämnet...personligen gillar jag RH distron då det finns mycket info att hitta på nätet. Oftast väljer man till en kontrolpanel till sitt VPS konto och då kan man fixa en hel del där utan att behöva trixa i svartvitt. Just på ServInt som jag ligger på så är supporten också till stor hjälp. Klarar man inte det själv får man hjälp till självhjälp och om det kniper så fixar dom det åt en. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Centos är inte en "OpenSource version av RHEL" eftersom RHEL i sig är opensource. Annars hade inte Centos funnits eftersom den bygger på RHEL paket (som finns tillgängliga pga gnu licensen). Fedora Core är inte utvecklingsversion av RHEL. Det som skiljer RHEL från Fedora är "uppgraderings"-livet. Genomsnittlig Fedora brukar väl hålla något år innan "End of life" för paketen, medan RHEL har 7 års livscykel. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||