Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Försäljning av mjukvara via nätet

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-01-13, 22:34 #1
villjam villjam är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 119
villjam villjam är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 119
Håller för tillfället på att utveckla en mjukvara (typ powerpoint men bättre) som vi sedan ska sälja via en webbsida.

Till att börja med kommer produkten bara att finnas för nedladdinng, men om det går bra kommer det att tryckas en cd, kartong, manual osv för försäljning i butik. Men det är en senare fråga. Det jag undrar är om någon av er har erfarenhet av att sälja en mjukvara via en webbplats, betala med visa/master card o.s.v. sen få tillgång till att ladda hem programmet och en serienyckel för att aktivera den?.. Eller finns det något annat bra system?
Har sett ställen där man kan lägga upp sitt program och dom säljer det åt dig för en viss procent.. Detta är dyrt (50/50) och man missar mycket värdefull information om köparna.

Eftersom min sida kommer att ligga på b-one så går det inte heller att installera någon serverprogramvara för att kommunicera med diverse betalväxlar. Enda utvägen är att använda sig av ett företag som erbjuder en att länka vidare till ett API som dom har på en egen server, när man betalar. Skulle fungera, men hur anpassar man det till nedladdning av programvaran? Det är ju inget som skall skickas på posten.

Hur skulle ni lagt upp en sådan site?

Tacksam för svar..

/[email protected]
villjam är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-01-13, 23:10 #2
Filips avatar
Filip Filip är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 935
Filip Filip är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Filips avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 935
www.regnow.com har, vad jag förstått, färdiga lösningar för företag, som vill sälja sin programvara via internet.
Då kommer du även med i deras affiliate nätverk, där webbsidor sedan kan ansöka om att länka till er programvara mot en viss provision av försäljningen.
Vi har sålt LIUtilities programvaror på www.dll-files.com via regnow.com och det har fungerat alldeles utmärkt.

Vad gäller val av webbhotell, så bör du välja ett mer säkrare alternativ än B-one, om du vill satsa seriöst. Du tjänar in de pengarna snabbt när B-one's servrar helt plötsligt går ner. Du kan söka här på nätverket, så kan du läsa lite erfarenheter av B-one och även av andra webbhotell.

Lycka till med din försäljning!
Filip är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-01-13, 23:42 #3
Helena Helena är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 411
Helena Helena är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 411
Jag säljer bilder - inte programvara, så jag har inte testat serienycklar och liknande, men har varit i samma situation som du och kollat mycket på olika företag. Här är några kommentarer (Med setup menar jag hela proceduren med lägga upp nya grejer till försäljning. Automatisk betyder att man kan göra det helt själv.):

- www.kagi.com (tar ca 10%, halvautomatisk setup (börja sälja är automatiskt, men vill du att de ska sköta nedladdning av produkten måste de f.n. lägga till filen manuellt), funkar OK, dock är supportavdelningen inte så bra)
- www.swreg.org (hemsk sida, billiga, har varit med länge, han som sköter företaget har lite "attitydproblem", tycker jag, goda möjligheter att skräddarsy ordersidorna, men jobbigt att sätta upp nya produkter)
- www.regnow.com (dyra (20%?), men en kompis som använder dem är nöjd, automatisk setup)
- www.regsoft.com (hållit på länge, jobbig setup, och om jag har fattat det rätt måste man vänta på att nya produkter ska godkännas manuellt innan de kan börja säljas)
- www.emetrix.com (13.9%, suverän support, automatisk setup, dock vet jag inte hur bra de är på serienycklar och sånt)

...Kagi har jag använt längst, men bytte för ett par månader sedan till Emetrix eftersom de passar bättre för mig. Jag är väldigt nöjd så här långt. Hoppas det här är till nån hjälp. Lycka till!
Helena är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-01-14, 02:43 #4
villjam villjam är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 119
villjam villjam är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 119
Se där.. det var ju ett ganska bra förslag. Kanske inte som alternativ men väl som komplement. Säljer programmet lite dyrare på den siten och slänger in en referens till vår riktiga site

Ska leta lite här på forumet efter ett bättre alternativ till b-one .. dom är ju iofs snuskigt billiga

/[email protected]
villjam är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-01-15, 00:45 #5
lesoft02 lesoft02 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 158
lesoft02 lesoft02 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 158
Har sålt programvara via nätet i 6 år, eftersom ca 70% av försäljningen är export är VISA etc en förutsättning för snabba och bra affärer. Det finns idag en mängd olika företag som erbjuder att hantera pengatransaktionen mot en mindre kostnad, använder själv www.reg.net. Hos reg.net kan du själv bestämma hur du vill att licensnyckel skall distribueras
1) Du får ett mail från reg.net och sänder nyckel till kund
2) Reg.net har en uppsättning av nycklar från dig som de sänder ut till kund vid beställning
3) Du lämnar källkoden till Reg.net och de lägger in sin egen licenshanteringsfunktion och genererar nycklar

De tillhandahåller även tryckning coh distibution av CD.

Ett annat företag som är stort på marknaden är http://www.shareit.com/ har ingen personlig erfarenhet men vad jag hör är de pålitliga.

//Urban
lesoft02 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-01-15, 05:38 #6
Marios avatar
Mario Mario är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 668
Mario Mario är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Marios avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 668
Råkade snubbla över denna sida, kanske det kan vara något?

www.swreg.org
Mario är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-01-15, 14:45 #7
villjam villjam är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 119
villjam villjam är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 119
Tack för tipset. Den siten har dessutom stöd för serienummer. Har sammanställt en lista på siter som kan vara av intresse.

www.reg.net
www.shareit.com
www.digibuy.com
www.emetrix.com
www.swreg.org

Alla dessa har stöd för dynamiskt skapade serienummer, om man nu vill att en sådan skall bifogas med köpekvittot (e-mail) för eventuell aktivering av mjukvaran.
villjam är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-01-15, 22:25 #8
shibaja shibaja är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 63
shibaja shibaja är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 63
Swreg kan jag rekommendera. Har använt dem i 1-2 år utan några större problem. De är även (vad jag vet) den enda 3'e parts PSP som tillåter dig att fånga transaktionen på din sida, skicka vidare kortnumret och sedan bara få en response code från deras bank. Alla andra jag har prövat har oftast något system där man måste skicka kunderna till deras egen betalningssida. Men sen beror det ju också på hur mycket man vill integrera betalningssystemet i sin webbsida. I de flesta fall räcker det nog att bara skicka kunden vidare till företaget som sköter kreditkortstransaktionen.


Digibuy har jag dålig erfarenhet av. Dryg attityd av ägaren. Han fick för sig att stänga av mitt konto en fredagskväll utan att ens meddela detta. Anledningen var att det kom "för mycket" orders. Själv hade man precis lanserat en marknadsföringskampanj. Märkte först på söndagen att något var fel när kunder emailade och sa att det inte gick att beställa något. När digibuy sedan på måndagen verifierade mina orders genom att ringa upp folk som hade beställt visade det sig att allt naturligtvis var i sin ordning. Fick man nån kompensation? nej nej, inte ens en ursäkt.


De övriga har jag ingen erfarenhet av, men de är säkert lika bra/dåliga som alla andra tredje parts system.
shibaja är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:23.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017