FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Söker efter mjukvara för att styra/övervaka flertalet servrar, vet inte om jag har underliga krav eller nåt.
Önskar ett program där man kan lägga in alla servrar man vill ha med och programmet håller lite koll, om dom är online o.s.v. Min lista i putty börjar bli liiite svår att hålla reda på så jag efterfrågar nu enklare struktur och översikt för många servrar. Någon som har något tips ? Vet att cisco, 3com och netgear har liknande program för sina switchar, det är sådant jag söker, fast för servrar. Då jag kör Sun, HP, Supermicro och nonameburkar bör det inte vara tillverkarspecifikt (såvida det inte stöder flertalet märken). Tips ? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Medlem
|
http://www.nagios.org/
Använder det inte själv men det verkar vara flitigt använt världen över... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
|
Citat:
Visste inte att man kunde övervaka något via putty så jag blev mer förvirrad än klok på det inlägget. Men Nagios kan jag rekommendera starkt. Har kört det på ett flertal maskiner. Stora konfigurations möjligheter. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Nagios är guld.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
WhatsUp gold , riktigt bra programvara. Om än inte gratis, men mer överskådlig än Nagios.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Dessutom kan du få Nagios att göra vad du vill. Du kan få den att boota om den server som strular, du kan få den att öppna en ventil, du kan i princip få den att göra vad som helst med saker som är anslutna till datorn. Så min röst går till Nagios. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
|
Det jag i grunden sökte var något som checkade burkarna, om nåt problem fanns så kunde man klicka på en knapp för "favorit-consolklienten", i mitt fall putty.
Men nu harn i kommit med förslag på massa mer funktioner vilket jag är nöjd med, mycket trevlig mjukvara Nagios. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||