FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Förra året plockade jag ut 230,000kr från mitt egna AB, som jag nu ska deklarera.
Jag har förstått att detta ska göras på blankett K10, men jag har ingen erfarenhet av detta sedan tidigare, pch är således oerhört tacksam för all hjälp. Nog skulle jag kunna kontakta min revisor, men det skulle vara skönt att klara av det själv med er hjälp. Ska 230,000kr in vid fält 911? Vilka ytterligare fält måste fyllas i? Tack på förhand! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Du ska fylla i alla rutor i avsitt A, inte bara ruta 911. För att kunna komma fram till ditt omkostnadsbelopp (rutorna 916 och 917) måste gå över på sida två och fylla i avsnitt A och B. C behöver di inte tänka på för så länge tror jag inte du haft bolaget. För att göra saker ordentligt så ska även avnitt F och löneunderlaget fyllas i.
Eftersom en del av värderna ex den sparade utdelningen bara framgår av din förra deklaration så kan du ju tjuvkika på den för att se hur den är ifylld. Glöm sedan inte att fylla i alla frågor på sista sidan. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
DFTs inlägg fick mig att tänka på hur kafka-liknande deklarationsprocessen är. Det är helt sjukt hur mycket regler, fält, frågor och annat skräp man får hela tiden.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Har börjat titta på blanketten (bifogad) för att få ett hum om hur mycket skatt jag måste betala in senaste 14:e februari.
Jag har alltså under 2005 fått 230,000 i aktieutdelning från mitt egenägda bolag som skapades 2004. För övrigt hände absolut ingenting med bolaget 2004, dvs jag tog inte ut någon lön eller använde bolagets pengar till något annat (förutom revisorns avgifter). Ni som har koll, vad har jag fyllt i fel i blanketten? Stort tack på förhand! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Hur resultatet i bolaget var 2004 har ingen betydelse för utdelningen, det enda som kan spela in är om du skulle betalt lön till någon annan anställd än dig själv.
1 Du har fel anskaffningsvärde (översta fälten på sidan 2). Du har köpt aktierna för 100.000 och då är det detta som är anskaffningsvärdet, (omkostnadsbeloppet) inte de 230.000 som du skrivit. 2 Köpte du bolaget 2004 så ska du ha gjort en K10:a förrra året också vilket gör att det borde finnas sparad utdelning. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Stort tack för hjälpen, nu borde jag väl ha fått det rätt?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Här kommer alltså senaste versionen av min K10. Hur ser den ut?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Allvarligt, är det inte värt en eller ett par futtiga tusenlappar att låta revisorn sköta K10:an med?
EDIT: Stavfel |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|