FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Internetworld/Idg har skrivit en artikel om de avstängningar som skett "oskyldiga" webmasters i Google Adsense.
Kul att det tas upp och det behövs nog synas lite då det är ett problem. IDG Skoj att WN fick lite reklam i det hela också ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Nykomling
|
Det är bra att internetworld nu skrev en artikel om detta stora problem.
Jag trodde först att det skulle vara Urban Lindstedt som skulle skriva artikeln, men då skulle väl hans adsense-konto säkert inaktiveras. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag instämmer, jag har ett par kunder som fått detta problem och de har bedyrat att de inte har klickat på sina egna annonser eller missbrukat Adsense regelverk på något sätt.
Har haft en lång korrespondens med dem, men de skickar endast standardsvar vilket är mycket olyckligt mot nya webbskapare som försökare och sedan blir på det här sättet skadeskjutna i foten och får blodad tand för sitt arbete med sin sajt. Jag hoppas verkligen att Nordenkontoret kan försöka hjälpa sina fd kunder i denna regionen då många är verkligen inte oseriösa och missbrukar Google. Exempel, det är mycket enkelt att förstöra en viss kunds sajt med annonsintäkterna från Adsense genom att trycka på denna sajts annonser ofta och mycket. Google registrerar detta som ett försök att tjäna extra pengar på sina egna annonser eftersom detta är ett onormalt beteende. Låt oss dessutom säga att denna "sabotör" och webbinnehavaren befinner sig på samma LAN (som samma företag eller skola/institution) och därigenom har möjligtvis samma IP-nummer ut på internet. Webbinnehavaren har då troligtvis varit inne på sina administrationssidor därifrån och "sabotören" stoll-trycker ofta på webbinnehavarens annonser, då registreras hos Google att sidorna har misstänksamt missbrukats i avsikt för att få in mer pengar på klick från samma IP-nummer som dessa har administrerats hos Adsense. Visst de registrerar även sessionsnycklar osv men de går först på IP-numret och tvärlåser kontot med ett standardebrev ut till fd kunden att dennes konto är avstängt. Detta är sanning och inte alls bra, nu kan sajtägare köra med program/skript på serversidan som känner av för många sidnedladdningar från ett visst IP nummer inom en viss kort tid och därmed kan "strippa" bort annonserna så att inga onödiga riskfyllda klick kan förekomma. Finns även fler sätt att bråka och detta är sorgligt att vissa uppför sig på detta sättet och att de alltid kommer undan om man inte har någon egen loggning från servern för detta som i ovan skrivet program/skript. För från Google får man aldrig en motivering eller basfakta/logg som underlag till beslutet. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag efterlyser en möjlighet att själv lägga upp ip- och/eller ip-ranges som ska ignoreras i adsense gränssnitt. Dessa behöver ju för skjutton inte realtidfiltreras om det är prestanda / hårdvara Google gnäller om, det skulle kunna vara ett batchjobb som korrigerar klicken varje natt.
Även möjlighet för Adsense själv att automatiskt lägga till IP's som orsakar detta sk "fusk", så att man inte blir avstängd utan bara förlorar inkomsterna ifrån det påstådda fusket. Jag tror både G och dess kunder (adsense liksom adwords) tjänar på detta. Det primära för G bordevara att primera sina kunder och att ignorera "fuskarna", inte att prioritera fuskarna så att säga. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Jag har funderat på att ta bort Adsense reklam för de ipnummer som klickar fler än 2 gånger och ersätta med annan reklam.
Jag råkar även ibland klicka själv. Detta sker lätt när man hoppar mellan fönster som inte är maximerade. Om där visas en stor banner med endast en liten annons i så leder hela annonsplatsen till affilaten. Dålig lösning av Google och drabbar båda partnarna negativt. Om jag hade varit Google så hade jag passat mig. Speciellt när konkurenter som Yahoo och Msn tar plats på marknaden. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
När kommer Microsofts motsvarighet på Adsense? Har för mig att det var uppe på tapeten förut. Det var något mer företag som skulle stötta tjänsten?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Kan vara offtopic men:
Angående att adsensekonton stängs av och att dessa annonsintäkter då går tillbaka till annonsörerna; är det någon här på WN som fått tillbaka annonskostnader från adwords utan att specifikt ha pekat på udda klickbeteenden? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Administratör
|
![]() |
![]() |
#9 | |||